Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MaZk
#1297902
I AWD läget så tycker jag den känns bra.
MEN i hybrid eller pure så känns den mer som en bakhjulsdriven bil, vilket det också är, och kan kasta ut baken i kurvor. Främst i lägre hastigheter ex när man svänger in på lokalgatan hemma.

Är det slask och snömodd så kör jag oftast på AWD läget.
Är det fina vägar så kör jag hybrid.

Jag jämför med XC60 D4 AWD.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1297981
På gränsen till OT men min D6a beter sig likadant. I framförallt pure är den väldigt tvåhjulsdriven, svårt att gasa lagom. Otroligt mycket bättre i awd-läge, men har inte testat högre hastigheter, men har tagit mig igenom åtskilligt som inte fungerat med 2wd. Exakt hur nära haldex det är vet jag dock inte

Skickat från min G8341 via Tapatalk

av Caaarl
#1298005
Har kört med min V60 T8 nu i 2 veckor och fick testa på AWD läget i snö rätt snabbt och de fungerade klockrent.
Jag har när det är moddigt eller mycket snö valt AWD själv och då tuffar den på.
I måndags gick den som ett tåg uppför en backe med snö/is förbi framhjulsdrivna bilar som inte kom upp.
av Keios
#1298008
Det är nog inte framkomligheten jag oroar mig för utan det där beteendet i högre hastighet i kurva på isig väg samt att klyva igenom snö/moddsträngar på vägen. Då vill man inte få några oväntade ryck någonstans som kör att man tappar friktion utan det skall mata på kraft jämnt och fint. Att baken svänger ut i lägre hastigheter borgar ju bara för buskul på parkeringen. Nåväl, vi får hoppas Volvos tekniker slipat på tekniken!
av fragge
#1298090
Har inte upplevt något obehagligt beteende ännu, tycker den går tryggt på vägen i snömodd. Antisladdsystemet är f.ö. så snabbt att minsta lilla försök till sladd stoppas, även om man försöker provocera.
av Holliver
#1298095
Kört ganska blandad kompott i vinter hittills på min pendlingssträcka som innefattar några mil motorväg, någon mil landsväg samt några mindre vägar. Från svarthalka, modd, slask (och frusen slask) till oplogad motorväg. Skulle säga att den beter sig precis som man kan förvänta sig. Kör dubbat.

I pure är grundbeteendet bakhjulsdrivet, och baken kommer ganska snabbt när det är halt. Inkoppling av framaxeln är lite seg, inget man kanske ska förlita sig på.

I hybrid är beteendet växlande. Kör man på el liknar det pure (även om jag möjligen upplever lite snabbare påkoppling av fram). Kör man på bensin så är upplevelsen ungefär som en lite långsammare haldex, typ.

I AWD är upplevelsen ungefär samma som i vår XC90. Funkar kalas för ”vanlig” körning. (Vi har en ganska brant backe upp på fastigheten hemma. Man får ha dubbade skor när man skottar/kör snöslungan, för att inte ofrivilligt åka ner för backen. T8 med dubb tar sig fram/upp bättre än XC90 med nordiska friktion.)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
av mossbo
#1298244
Nja, kör nu på en D5 istället, svårt att motivera dyrare bil med 3dl högre förbrukning och sämre 4-hjulsdrift. Sämre dragvikt och tyngre bil. Tycker twin engine känns som de drar åt alla håll på vintervägen, besviken. XC60 är modellen föresten.
av stevvee
#1298252
mossbo skrev:Nja, kör nu på en D5 istället, svårt att motivera dyrare bil med 3dl högre förbrukning och sämre 4-hjulsdrift. Sämre dragvikt och tyngre bil. Tycker twin engine känns som de drar åt alla håll på vintervägen, besviken. XC60 är modellen föresten.
Så din D5a drar ca 0,2-0,3 du milen? Det gör inte min V90 D5 trots polestar.... iofs har jag en V60 T8 och ingen Xc men snittet med V60 är just nu 0,45 om jag slår ut totalen! Igår åkte jag 6 mil varav en del motorväg och och bilfan drog hela 0,22. Ja den är törstigare än en D5.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av fragge
#1298259
Har kört 1000 mil i min XC60 T8 och har en snittförbrukning på 0,27 l/mil. Allt hänger givetvis på hur man använder bilen, sitter man och långpendlar varje dag är den kanske inte optimal men för de allra flesta kommer den att ge en låg förbrukning.
av CarlJo
#1298402
Körde från Sthlm till Gbg härom veckan, när enligt nyheterna, det var domedags-snökaos. Det snöade hela vägen, i vänsterfilen var det konstant 5-20cm snömodd och bitvis var det inte plogat över huvudtaget.

Låg med AWD läget hela vägen och hade en snitt förbrukning på 0.91L/Milen, med en snittfart enligt hastighetsbestämmelserna. Alltså närmare 47 mil med AWD-läget och då försörjer motorn batteriet/elmotorn med under nästan hela färden. Bilen kändes stabil, väldigt få ryck när man gick igenom modd. Är ingen expert, men jag upplevde ingen skillnad mellan tidgare "full"AWD bilar jag har kört.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]