Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JAnd
#1292219
Jag håller med CETT, en framhjulsdriven bil med hjälpdrift på bakhjulen. Den fungerar bättre i Power och AWD läget men det går inte att jämföra med riktigt fyrhjulsdrift som på t ex Audi. Min tidigare bil var en Audi och den var mycket bättre en den XC60 T8 jag kör idag när det gäller fyrhjulsdrift.

Är fyrhjulsdrift viktigt så rekommendera jag andra alternativ en T8.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1292257
Har kört T8 i tre år. Har aldrig känt mig otrygg på något sätt och har aldrig kört fast eller inte kommit upp för någon backe eller liknande. Har alltid på körläge AWD när det är awd-väder. Power funkar inte lika bra som awd-läget. Så det är absolut inga problem att köra T8 om man är i behov av awd.

Ett ”problem” som är vanligare nuförtiden är storlek på vinterdäcken. 😉 För jag kör med 21” friktionsdäck och det är kanske egentligen inte helt optimalt med 275 breda däck över en moddsträng. :-D
av aneben
#1292269
T8:ans AWD kräver nog lite mer tanke från föraren än ett vanligt traditionellt AWD system, kör man i hybrid läge så kommer bilen vilja driva på bakhjulen från början och innan bensinmotorn hinner starta så hinner bakhjulen spinna/gräva ner sig en del. Det kan aldrig bli lika snabbt som haldex.
Du har även den skillnaden med två kraftkällor med olika effekt jämfört med traditionellt AWD med en kraftkälla där kraften fördelas mellan axlarna efter vilken friktion som finns. Släpper du loss all effekt från bensinmotorn på framhjulen kommer nog bilen att kännas framhjulsdriven.

Jag har själv beställt en V60 T8 och är lite orolig för fyrhjulsdriften. Fäster dock inte speciellt stor vikt vid Robert Collins test då han oftast har en agenda. ( för dubbdäck, mot elektrifiering) Däremot Teknikens världs test där XC60 T8 åker av rullarna när rullarna ligger på samma sida tycker jag ser lite jobbigt ut. Det borde den ha fixat med att bromsa hjulen på rullarna.
Användarvisningsbild
av Mackanktm
#1295724
Intressant tråd! Jag går själv i ”väntans tider” på en xc60 t8 r-design och bor i snörika Jämtland. Där vi bor nu kommer man helt enkelt inte hem utan fyrhjulsdrift, så givetvis har man haft lite funderingar kring detta.

Har haft en hel del olika typer av fyrhjulsdrift genom åren, åker idag en c-klass -17 med 4-matic, innan denna en s60 -15 d5 awd och innan den en Subaru legacy 3.0r (frugan har också en likadan som andrabil). Ett gäng Audi quattros har också passerat genom åren, senast en A6 3.0 quattro vi hade som andrabil.

Skulle vilja säga att jag nyttjar och testar fyrhjulsdriften ganska bra, med släp med ett par skotrar i fjällen, backar, oplogade vägar mm och skulle säga att alla bilar jag haft så långt absolut fungerar bra. Haldex som jag hade i Volvon har ju fått sin beskärda del av kritik men enligt mig fungerade det klockrent.

Min teori nu för egen del är att de månader det helt enkelt är vinterföre (här oftast from dec, Jan, feb, mars +/- ngn månad) får jag räkna med en högre förbrukning och köra i fyrhjulsdriftsläget nästan konstant. Fina dagar med gott före får man köra hybrid eller pure helt enkelt. Det är kanske över tid inte det optimala utifrån att jag valde t8 delvis för att jag all vardagskörning kan köra el. Jag valde dock också t8 för jag tyckte (tycker) jdet var häftig teknik, ville verkligen ha en hybrid och att prestanda kom lite som bonus var ju inte fel...

Jag får bilen i maj så jag får väl återkomma med en utvärdering helt enkelt nästa vinter.

Mvh Markus
av fragge
#1295835
Den kommer inte att vara lika bra som konventionell fyrhjulsdrift, så är det bara. Frågan är snarare om den är tillräckligt bra, jag har tagit mig fram i ganska besvärligt före denna vinter och i AWD läget har det inte varit några problem ännu iallafall, den tuggar sig fram i snömodden på ett betryggande sätt.
Användarvisningsbild
av Mackanktm
#1296022
Nej så mycket får man inse. Det vägs förhoppningvis upp av andra trevligheter.
Användarvisningsbild
av LaserJet
#1296380
Hade årsservice häromdagen så nu står det istället på AWD läget - Constant AWD
Funkade perfekt i all snömodd och rusk som var småkaos förra helgen.

Är det jobbigt väglag så är varken pure eller hybridläget det bästa, i hybridläget får man vara uppmärksam på att motorn/framhjulsdriften kan stängas av och eldriften stöttar.
Så är det riktigt jobigt väglag så är det Constant AWD det som gäller
av Gorban
#1296779
Vet inte om den här postats tidigare i tråden. En XC90 T8 i sanddyner. Ser helt ok ut för en landsvägs-SUV.

av Keios
#1297899
Jag läste testet om V60 T8 uppe i Luleå i den senaste upplagan av Auto Motor & Sport. I samma tidning hade de även testat olika 4-hjulssystem, där Volvo hade med XC60 T5 med Haldexkoppling samt T8:an med elektrisk bakaxel. Som blivande V60 T8-användare blir man ju en smått orolig för bilens väghållning på vintern, i synnerhet då man valt den med centraleuropeiska friktionsdäck. Bilen sägs agera oförutsägbart på halt väglag, om bilen märker av att framhjulen spinner, så kickar den elektriska bakaxeln igång (med full effekt?) vilket tydligen lätt kan skapa en oförutsägbar sladd med bakvagnen. Logiskt egentligen eftersom kraften inte fördelas från framhjulen (bensinmotorn matar fortsättningsvis framhjulen) utan det blir en momentan krafthöjning i det ögonblicket. Någon med erfarenhet om andra T8-modeller hur bilen beter sig på halt väglag i kurvor?

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]