Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomT8
#1291424
Luftfjädringen har problem när bilen stått ute i minusgrader. När man ändrar till Pure körläge sänker bilen karossen (4cm?) för att minska luftmotståndet. En gång sänkte bilen bara framhjulen, en annan gång sänkte den ena bakhjulet lägre än normalt. Ibland lämnar displayen med symbolen för sänkning, ett par gånger har den gått över felkod ´Nivåreglering , service erfordras`. Stannade då slog av motorn och startade om och sänkningen fungerade igen.
Bilen står i varmt garage på nätterna aldrig problem när man kör ut på morgon bara efter att ha stått ute på dagen i några minusgrader.
Nån annan som har liknande erfarenheter? 2018 T8
Användarvisningsbild
av Frode60
#1291447
Hei, ja hadde samme problem for ca. 1 år siden, da var det -25 grader ute. Dette er et kjent problem hos Volvo fabrikken. Du må bytte luftfjærings enheten.
av fragge
#1351778
Luftfjädringen är tyvärr ett känt problem på SPA plattformen. Detta kombinerat med endast 2 års garanti och därefter svindyra reparationer av den gjorde att jag valde allt utom luftfjädring på min XC60 T8. Kompressorbyte är en vanlig åtgärd, du kan ju hoppas att det är någonting enklare.
Användarvisningsbild
av X3JA
#1351830
Jag hade samma varningsmeddelande några gånger innan luftfjädringen gav upp helt. Hade stannat i AWD- eller Offroad-höjd. Efter felsökning, byte av relä (eller var det kompressor?) & buskörning (>100 km/h på 50-väg) av serviceteknikern så har fjädringen fungerat igen. Ägt bilen i snart 2 år. Ska bilen klara en 2a vinter?
av Lockis
#1351843
Efter läsning här är jag ännu mer säker på att en V60 var rätta valet då jag ville ha Four-C funktionen.
På V60 är den utan nivå reglering.

Tror Volvo får ha några år till och få rätt på sakerna innan man ger sig upp på XC60 med nivå regleringen..
av JohnWayne
#1352733
Jag pratade nyss med verkstaden och de meddelade att det var kompressorn som var sönder. De berättade också att den byts på garanti, så jag behöver inte betala något. Känns bra att Volvocars tar ansvar.
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]