Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stisse3an
#1291328
Hej jag har en XC 60R T8 2018 och jag har en halo laddbox, när jag har nyttjat halva kapaciteten på hybridbatteriet och ansluter min halo, så laddar den bara med 7 till 8 ampere det tar då ungefär två timmar att ladda. När jag har kört slut på ström och laddar fullt så laddar den med cirka 16 ampere det tar då 3,5 timmar. Är det normalt hur beter era laddare som har liknande eller samma laddare. Jag frågar för jag har haft min bil inne ett par gånger på verkstad för trasig onboard laddare.

Tycker den visar konstigt i förar displayen när jag ansluter laddkabeln,tiden som visar när laddingen är klar, när jag ansluter den låt oss säga kl15,00 så visar den kl 14,59 sen försvinner tiden en stund och det står då 18,30.Skall in på service nästa månad.
Hälsningar Stefan Nilsson.
Användarvisningsbild
av joel80
#1291331
Märkligt. Jag har använt en Halo till den V60 TE jag hade och det har alltid funkat fint. Aldrig gått ner på 8A... Men ungefär 2h är ju ungefär hälften av 3,5h så den kanske inte laddar i 8A ändå?
av Stisse3an
#1291336
Jag tycker att det är märkligt den borde väl ladda med högre ampere oavsett om batteriet är halvfullt eller tommt, nu ikväll ladda jag totalt 4kilowatt den laddade med endast mellan 7 och 8 ampere tycker det är lite,anslöt kabeln halv fyra den var klar tio över sex.
av Stisse3an
#1291338
Jag tycker att det är märkligt den borde väl ladda med högre ampere oavsett om batteriet är halvfullt eller tommt, nu ikväll ladda jag totalt 4kilowatt den laddade med endast mellan 7 och 8 ampere tycker det är lite,anslöt kabeln halv fyra den var klar tio över sex enligt laddboxen laddade den med 7,8 ampere,
Användarvisningsbild
av joel80
#1291542
Kanske du bör höra av dig till Chargeamp och kolla om dom har nån idé. Har du boxen uppkopplad kan dom gå in och kolla loggar och sånt.
av Stisse3an
#1291546
Hej jag kontaktade dom i går via mail väntar på svar, jag körde tomt på batteriet igårr och laddningen tog nästan fem timmar den ville bara ladda med max 7 ampere väldigt drygt när den skall klara 16.
av maba
#1292979
Jag upplever också att det tar längre tid att ladda bilen när bilen har stått kallt ett tag. Jag tror att bilen bara laddar med 8 A om batteritemperaturen är under en viss nivå. Detta har jag upplevt med olika boxar/uttag så jag tror inte att det är laddboxen som orsakar detta.
av Hertsh
#1293004
maba skrev:Jag upplever också att det tar längre tid att ladda bilen när bilen har stått kallt ett tag. Jag tror att bilen bara laddar med 8 A om batteritemperaturen är under en viss nivå. Detta har jag upplevt med olika boxar/uttag så jag tror inte att det är laddboxen som orsakar detta.
Du har rätt. Bilen laddar med lägre hastighet om batteriet är kallt. Det är för att skydda batteriet. Det är inget unikt med Volvo.

Jag kör själv en BMW i3 och den beter sig på samma sätt. Farten ökar under laddning eftersom batteriet värms upp. Nu har i3'an mycket mer avancerad styrning och kylning/värmning än Volvos hybrider men effekten är densamma.

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D