Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1292295
XC90_Executive skrev:
mossbo skrev: tor 10 jan 2019, 21:40Men bakluckan, med fotviftningen, ja herregud....enda gången den verkar funka är när man får luckan i skallen då man ska på med släpet :-)


Lite OT, men läs i instruktionsboken hur du ska göra. 😉 Problemet är att många tror att man ska ”vifta” åt sidan med benet. Du ska sparka in med foten vid en viss punkt. Funkar varje gång.
Säljaren visade hur det fungerar när jag hämtade bilen, men jag har aldrig lyckats öppna den med foten trots intensiva studier av instruktionsboken.
#1292308
Holloman skrev: mån 14 jan 2019, 13:05
XC90_Executive skrev:
mossbo skrev: tor 10 jan 2019, 21:40Men bakluckan, med fotviftningen, ja herregud....enda gången den verkar funka är när man får luckan i skallen då man ska på med släpet :-)


Lite OT, men läs i instruktionsboken hur du ska göra. 😉 Problemet är att många tror att man ska ”vifta” åt sidan med benet. Du ska sparka in med foten vid en viss punkt. Funkar varje gång.
Säljaren visade hur det fungerar när jag hämtade bilen, men jag har aldrig lyckats öppna den med foten trots intensiva studier av instruktionsboken.
En enkel spark till höger om den vänstra slutröret (om man har ett) in och ut sen öppnas den. Fungerar sämre när det är riktigt slaskigt och skitigt men annars funkar det fint för mig med.
#1486319
CarlJo skrev: mån 14 jan 2019, 08:29
mossbo skrev:Jag har samma problem, men upplevde det inte i varmare väder så det kan nog ha med kläder som stoppar upp. Men bakluckan, med fotviftningen, ja herregud....enda gången den verkar funka är när man får luckan i skallen då man ska på med släpet :-)
Jag har en T8, så jag brukar få luckan i huvudet när sladden råkar åka in under och inte när foten är under :)

Har tyvärr inte lyckats få fram den andra nyckeln än, men har märkt att även ifall det inte går att öppna/låsa upp så går det att låsa bilen. Alltså när jag försöker låsa upp genom att lägga handen på/dra i handtaget, så hör jag hur det klickar i låsen om jag lägger tummen på "låsrutan".

Ska få fram den andra nyckeln idag, men i och med att bilen reagerar på låsningen så känns det som att det är något annat som strular.
I have same issue only with unlocking on XC60 (2021). Happens randomly! :-(

Only common thing noticed so far is there is snow slush when the issue happened. Not sure if it is related.

Issue is identical to what is described here https://www.swedespeed.com/threads/cold ... st-7902266

thanks for suggestions and information.
#1486364
Holloman skrev: mån 14 jan 2019, 13:05
Säljaren visade hur det fungerar när jag hämtade bilen, men jag har aldrig lyckats öppna den med foten trots intensiva studier av instruktionsboken.
Om du har en Volvo med Google Android Automotive Infotainment kan kanske en uppdatering av mjukvaran i bilen, om du inte har den senaste, hjälpa. Gjorde det på min Volvo. Öppning av bakluckan med foten funkar bra sen dess. Du kan se vad du har för mjukvaruversion i centerdisplayens inställningar, System, mjukvaruuppdatering. På Volvo Cars hemsida Support, mjukvaruuppdateringar eller nåt sånt hittar du versionshistorik på mjukvaran på din volvomodell och årsmodell.
#1486366
CarlJo,
Jag vet inte vad du har för Volvo och årsmodell men jag hade ungefär samma problem med Key less fjärrnyckeln som dig de första 4 månaderna när min bil var ny. En mjukvaruuppdatering i december -21 löste problemet i min bil. Key less funkar utmärkt nu inkl öppna bakluckan med fotsvep. Det var rätt frustrerande när inte Keyless funkade som det är tänkt. Även sprillans nya bilar kan ha en massa oförklarliga problem, tyvärr. I mitt fall mjukvara som inte var riktigt testad innan bilen rulla av bandet i Torslanda. Om man har en bil med OTA (over the air) är det tänkt att bilens mjukvara skall kunna uppdateras den vägen men hittills har min bil själv aldrig hämtat eller kunnat installera (om man ger OK) nån nyare mjukvara den vägen. Jag har fått installerat nyare mjukvara hos min Volvoverkstad istället. Ser det finns en ny version av mjukvara till min bil igen nu men den har inte bilen heller hämtat (har kollat i över en vecka nu). Har kört med bilen flera timmar under en vecka så internet har varit igång så OTA borde ha funkat men det gör den inte vad det verkar, på min bil. Har du OTA på din bil borde du väl fått in senaste mjukvara den vägen, kanske. Tror dock inte precis alla mjukvaruuppdateringar går få OTA, vissa måste Volvoverkstad installera har jag för mig.
#1486368
bem skrev: sön 30 jan 2022, 09:18 CarlJo,
Jag vet inte vad du har för Volvo och årsmodell men jag hade ungefär samma problem med Key less fjärrnyckeln som dig de första 4 månaderna när min bil var ny. En mjukvaruuppdatering i december -21 löste problemet i min bil. Key less funkar utmärkt nu inkl öppna bakluckan med fotsvep. Det var rätt frustrerande när inte Keyless funkade som det är tänkt. Även sprillans nya bilar kan ha en massa oförklarliga problem, tyvärr. I mitt fall mjukvara som inte var riktigt testad innan bilen rulla av bandet i Torslanda. Om man har en bil med OTA (over the air) är det tänkt att bilens mjukvara skall kunna uppdateras den vägen men hittills har min bil själv aldrig hämtat eller kunnat installera (om man ger OK) nån nyare mjukvara den vägen. Jag har fått installerat nyare mjukvara hos min Volvoverkstad istället. Ser det finns en ny version av mjukvara till min bil igen nu men den har inte bilen heller hämtat (har kollat i över en vecka nu). Har kört med bilen flera timmar under en vecka så internet har varit igång så OTA borde ha funkat men det gör den inte vad det verkar, på min bil. Har du OTA på din bil borde du väl fått in senaste mjukvara den vägen, kanske. Tror dock inte precis alla mjukvaruuppdateringar går få OTA, vissa måste Volvoverkstad installera har jag för mig.
Var är enklaste sättet att kolla vilken den senaste släppta mjukvaruversionen är? Har samma problem…
#1486550
Jag får problem om jag har min Secridplånbok (NFC och RFID säker) eller min mobil i samma ficka. Även om de ligger bredvid varandra. Det verkar som om nyckelns antenner främst går ut från sidorna på nyckeln vilket gör att min plånka/lur hindrar att låsa upp.
#1502817
Slasse skrev:Jag får problem om jag har min Secridplånbok (NFC och RFID säker) eller min mobil i samma ficka. Även om de ligger bredvid varandra. Det verkar som om nyckelns antenner främst går ut från sidorna på nyckeln vilket gör att min plånka/lur hindrar att låsa upp.
Samma här.
Men jag har problem även utan mobil/plånbok. Får stoppa in handen vid handtaget X antal gånger innan den låser upp. Även om jag försöker öppna/låsa upp bagaget med den fysiska knappen på luckan, så kan jag få trycka flertalet gånger. Visserligen en '20 men batteriet borde inte vara slut kan man tycka. Skulle säga, utan att ha testat jättemycket, att det fungerar att öppna med knappen på nyckeln.

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]