Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kavehk
#1287118
Sett att vissa av nedanstående saker nämnts i andra trådar, men undrar om någon sedan fått det ordnat efter verkstadsbesök?

Har en T5:a AWD 2019.

1. Parkeringssensorn. Den har en jävla fördröjning innan den sätter igång. Då kan den plötsligt hoppa till närmsta lägen och börja tjuta helt. Dessutom kan den ibland sätta igång av sig själv utan att jag har någonting i närheten. Detta händer ett par gånger per dag. Jag var inne på någon återkallelse för några månader sedan, men det var för att sensorn slutat fungera helt och hållet. (Har haft Citroen, Honda, Audi och Peugeot tidigare daterade tillbaka en hel del år. Sensorerna där har varit fläckfria)

2. Ser att många här tidigare skrivit att de inte använder Carplay eftersom Volvos egna Spotify-app är så bra. Men har ni då inte problem med att Sensus överlag och Spotify i synnerhet är extremt slött? Eller ni orkar vänta drygt två, tre minuter innan ni kan sätta igång musiken? Sensus känns segt i övrigt också oavsett om det är i kartor eller downloadcenter.

3. Regnsensorn. Jag fick min bil i Juni och tajmade det ju perfekt med den regnfria undergångssommaren, men med hösten och vinterns ingång har jag märkt att även regnsensorn är kanske marginellt bättre än den på min värdelösa Citroen C4 2009. Den sätter ju igång när det regnar, men har alltid problem med rätt intensitet oavsett hur man skruvar till det. Har man det för högt är den ju helt manisk. Men bara jag sänker två steg kan den bli extremt slö för att sedan helt plötsligt utan ändring i nederbörden sätta igång på max igen. Så varje regnig dag sitter jag där och får skruva på reglaget av och till och då kör jag oftast inte ens långa sträckor. 10-20 minuter per sträcka kanske.

I övrigt supernöjd med allt annat. Magisk bil.
#1287120
Jag hämtar min bil på torsdag och just regnsensorn har varit en sak som jag funderat lite på hur det kommer bli. Senaste Volvon jag hade var en V70 och den betedde sig exakt som du beskriver (plus det irriterande att jag måste aktivera regnsensorn varje gång jag startade bilen. Sen dess har jag haft två Audi och parallellt en Golf och vant mig vid att aldrig behöva tänka på torkarna annat än att ibland öka eller minska intervallet. Jag hade hoppats att Volvos regnsensor utvecklats sen 2008 så jag får hoppas att din bil är ett undantag.
#1287133
1. Ja, min med och fler har skrivit om det tidigare. Upplever det som att den är problematisk när bilen är nystartad och Sensus inte riktigt har kommit igång ännu.
2. Apparna är inte överdrivet snabba men är ok enligt mig, det går så klart att önska sig lite mer fart.
3. Ja, det är den sämsta regnsensorn jag någonsin haft. Väldigt opålitlig, överreagerar ibland och inland reagerar den slött.
av III
#1287147
Hur regnsenorerna fungerar på dessa bilar vet jag ej men att man måste strarta med aktiv handling är för de inte ska gå igång med fastfrusna blad. Min gamla version av v60 har också knapp för autmatiken och tyckte det va är onödigt i början men lärt mig uppskatta det.
#1287154
Holloman skrev: tis 18 dec 2018, 08:30 Jag hämtar min bil på torsdag och just regnsensorn har varit en sak som jag funderat lite på hur det kommer bli. Senaste Volvon jag hade var en V70 och den betedde sig exakt som du beskriver (plus det irriterande att jag måste aktivera regnsensorn varje gång jag startade bilen. Sen dess har jag haft två Audi och parallellt en Golf och vant mig vid att aldrig behöva tänka på torkarna annat än att ibland öka eller minska intervallet. Jag hade hoppats att Volvos regnsensor utvecklats sen 2008 så jag får hoppas att din bil är ett undantag.
På V90 så ligger regnsensorn kvar i minnet så den behöver man inte aktivera stup i kvarten om man inte vill. Däremot efter att ha kört VW så blir jag alltid skeptisk till att låta regnsensorn vara på när det inte regnar pga att hade man det på VW så aktiverades även bromsarna så man nötte belägg som bara den (detta togs i bruk på VW efter att man fick bromsbortfall när det var blött ute) om fler märken gör så vet jag inte men jag vill inte slita ut något onödigt fort.
#1287222
Har samtliga av de 3 problemen.
I bilköer fasten jag är 3m från framförvarande bil kan parkeringssensorn få för sig att dra igång och påstå att något typ krockar i bilen (händer vid helt stillastående)

Men skall man väl parkera så vågar man inte riktigt köra in hela vägen då den reagerar extremt långsamt. Brukar bli att man kör den sista 0.5m väldigt långsamt.


Tar ett par hundra meter innan musiken hoppar igång, ibland får man en hjärtattack då man glömt vilken volym man hade sist ;)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1287354
Jag har också alla tre problemen på min V90.
Parkeringssensorn bak fungerar normalt men parkeringssensorn fram kan man inte lita på alls, jag skulle valt till 360-kameran.
Jag har gett upp avseende apparna och kör jag spotify så är det i telefonen med bluetooth till bilen.
Regnsensorn har nog blivit lite bättre sedan jag bytte ruta förra veckan.
#1287370
stevvee skrev:
På V90 så ligger regnsensorn kvar i minnet så den behöver man inte aktivera stup i kvarten om man inte vill. Däremot efter att ha kört VW så blir jag alltid skeptisk till att låta regnsensorn vara på när det inte regnar pga att hade man det på VW så aktiverades även bromsarna så man nötte belägg som bara den (detta togs i bruk på VW efter att man fick bromsbortfall när det var blött ute) om fler märken gör så vet jag inte men jag vill inte slita ut något onödigt fort.
Satt och browsade inställningar i min XC60 och någonstans i menyerna såg jag en option kring "Minne för vindrutetorkare", tolkade det som att man kan slå av eller på om bilen skall komma ihåg inställningen från förra körningen.
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]