Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1287412
Verkar som detta är en egenskap snarare än nått fel. Nån borde dra ett mail till Volvo och länka tråden. Kanske går att fixa med mjukvara?
#1287564
kavehk skrev:Sett att vissa av nedanstående saker nämnts i andra trådar, men undrar om någon sedan fått det ordnat efter verkstadsbesök?

Har en T5:a AWD 2019.

1. Parkeringssensorn.
2. Ser att många här tidigare skrivit att de inte använder Carplay...
3. Regnsensorn.
I övrigt supernöjd med allt annat. Magisk bil.
Som andra understryker. Problemen förefaller sig dessvärre som features.

1. Ja, sensorerna lever rövare för jämnan. Verkar vara väldigt smutskänsliga. Mina, i synnerhet fram, larmar för hinder oerhört ofta. Bak är de sega, allt för ofta.
2. Använder inte Carplay...
3. Det är en riktig usel setting på torkarna i regnsensorläge. Som tråden skriver, ja, det går att sätta minne för "auto regnsensor" i Sensus. MEN, som du skriver, känsligheten är helt galen. Hög inställning på vredet och torkarna går på max när luftfuktigheten är över 60%. Vrider ner ett steg, och allt står helt still när tsunamin kommer.

Ska påtala allt detta (plus mer) i min första årsservice strax efter nyår. Kommer behöva boka en vecka verkstadstid för alla mina garantigrejer...
#1287728
Kan bara hålla med om alla 3 punkter... För 2 månader sen hängde Sensus systemet upp sig i uppdateringen av appar och alla appar blev låsta och givetvis kunde man inte lösa problemet själv med någon form av soft reset då det inte finns i Sensus likt smartphones så ett besök på verkstaden blev inbokat 6/12 där jag jag även påpekade regnsensorns funktion.

PST laborerade lite med regnsensorns mjukvara (kan tydligen ställa känsligheten i mjukvaran) och mitt intryck är att den fungerar mycket bättre efter det, dock inte hunnit avverka några långresor i regn men där tillfälle funnits för test så har det fungerat bättre.
#1289992
+1 på problemet med parkeringssensorn. Den får för sig att varna väldigt snabbt (fram) när man kör in i ett parkeringshus. När jag backar in på en parkering händer först ingeting förän den slår på och i princip direkt går över på fast ton. Avståndet man står på då är OK men i tidigare bilar brukar den slå på betydligt tidigare och "guida" mig in.
#1292272
Hade inne min på årsservice i fredags. Fick vad min PS callade "2.0" där i princip alla noder i hela bilen uppdaterats.

Torkarna = mycket bättre. Tycker även att PDC agerar snabbare och bättre efter uppdatering också. I övrigt ska ju buggar med VOC (timers osv.) vara avhjälpt också.
Gällande carplay har jag fortfarande ingen aning då jag inte använder det.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]