Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1287426
Har kört XC90 T8 Polestar i snart 3 år. Har aldrig märkt av någon effektförlust oavsett laddning på batteriet. Har försökt köra slut så mycket det bara är möjligt och sedan testat bland annat 0-100 med samma resultat som fulladdat batteri. Finns fler som gjort samma tester har jag sett på youtube.
av maba
#1287441
Ja det finns nog alltid lite energi kvar för att göra en 0-100 och faktum är att det inte behövs så mycket energi heller. Snitteffekten från elmotorn är runt 30 kW under en sådan acceleration (förenklat 0 kW vid stillastående och 60 kW vid 100 km/h). Om accelerationen tar 6 sekunder kommer det att krävas 0,05 kWh från batteriet (30*6/3600). Den energin laddas sedan ganska snabbt tillbaka när man släpper på gasen/bromsar.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1287571
0% batteri enligt instrumenten är egentligen ca 17% batteri kvar, lite beroende på körläge. Bilen ändrar om automatiskt till ett annat laddningsläge när batteriets laddning går under en viss %. Då dränerar den inte bara energi utan fokuserar på att upprätthålla målvärdet för batteriet.

I Power ger eldriften upp till 65kW vid gaspådrag. Upp till 30kW i andra körlägen om du inte gör en kickdown.

Om jag har förstått det rätt ;)
av CarlJo
#1290822
CETT skrev:
Malmstroem skrev: fre 14 dec 2018, 22:16 Batteriet laddas när du bromsar. Endast vid riktigt kraftiga bromsningar används de vanliga skivorna. Att använda bensinmotorn för att ladda batteriet vore ett effektivt sätt att slösa på bensin.

Bägge motorerna samverkar vid normalkörning. Powerläget håller liv i bensinmotorn och högre varv på den genom att oftare ligga på lägre växlar. Den ger inte bättre acceleration, även om bilen kan uppfattas som kvickare eftersom slipper vänta på att motorn startar/växellådan växlar ner.
Vad menar du med ”samverkar” vid normalkörning? Antingen är bensinmotorn igång eller inte. Om den inte är igång lär det inte bli mycket samverkan. Och när du startat den ligger knappast elmotorn och matar på vid ”normalkörning”.
Jag vet inte riktigt vad Malmstroem menar, men jag har märkt vid längre körningar(gärna med någon destination inslagen) så "planerar" bilen när elen behövs som mest. GBG-Sthlm så låg den på el fram till Landvetter, sedan drog den igång bensinmotorn och när jag kom till Stockholm så hade jag 19km på el kvar.

Samtidigt kunde jag se på färdstatistiken att den hade legat och knuffat på här och där med elmotorn, sedan om det är tex i en uppförsbacke någon sekund för att hålla farten uppe för att kunna hålla bränsleförbrukningen nere eller vad det kan vara vet jag inte.

Det är inget som jag vet är 100% sant eller inte, utan endast en iakttagelse.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]