CETT skrev:Malmstroem skrev: ↑fre 14 dec 2018, 22:16
Batteriet laddas när du bromsar. Endast vid riktigt kraftiga bromsningar används de vanliga skivorna. Att använda bensinmotorn för att ladda batteriet vore ett effektivt sätt att slösa på bensin.
Bägge motorerna samverkar vid normalkörning. Powerläget håller liv i bensinmotorn och högre varv på den genom att oftare ligga på lägre växlar. Den ger inte bättre acceleration, även om bilen kan uppfattas som kvickare eftersom slipper vänta på att motorn startar/växellådan växlar ner.
Vad menar du med ”samverkar” vid normalkörning? Antingen är bensinmotorn igång eller inte. Om den inte är igång lär det inte bli mycket samverkan. Och när du startat den ligger knappast elmotorn och matar på vid ”normalkörning”.
Jag vet inte riktigt vad Malmstroem menar, men jag har märkt vid längre körningar(gärna med någon destination inslagen) så "planerar" bilen när elen behövs som mest. GBG-Sthlm så låg den på el fram till Landvetter, sedan drog den igång bensinmotorn och när jag kom till Stockholm så hade jag 19km på el kvar.
Samtidigt kunde jag se på färdstatistiken att den hade legat och knuffat på här och där med elmotorn, sedan om det är tex i en uppförsbacke någon sekund för att hålla farten uppe för att kunna hålla bränsleförbrukningen nere eller vad det kan vara vet jag inte.
Det är inget som jag vet är 100% sant eller inte, utan endast en iakttagelse.