Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
#1286250
iprenen skrev: tor 13 dec 2018, 16:08
ansjo skrev: ons 12 dec 2018, 07:12
iprenen skrev: ons 12 dec 2018, 06:18 V90 Cross Country. Den kör exakt samma lina så de är direkt jämförbara minus förbrukningen då.
Även T8 ;-) ?
Jajamen, den har även T8 ;)
V90 CC har flertalet färre motoralternativ än V90, och T8 är en av dessa...
av fragge
#1286366
iprenen skrev:ansjo skrev: ↑ons 12 dec 2018, 08:12
iprenen skrev: ↑ons 12 dec 2018, 07:18
V90 Cross Country. Den kör exakt samma lina så de är direkt jämförbara minus förbrukningen då.
Även T8 ?
Jajamen, den har även T8 ;)
Ehh, nej det finns ingen T8 till V90CC.
av iprenen
#1286411
fragge skrev:
iprenen skrev:ansjo skrev: ↑ons 12 dec 2018, 08:12
iprenen skrev: ↑ons 12 dec 2018, 07:18
V90 Cross Country. Den kör exakt samma lina så de är direkt jämförbara minus förbrukningen då.
Även T8 ?
Jajamen, den har även T8 ;)
Ehh, nej det finns ingen T8 till V90CC.
Ni har helt rätt, jag kollade mailet nu och det var en V90! Men jag tycker det är konstigt när den hade plasten runt hjulhusen?? Aja, en V90 none the less!
av CETT
#1286476
Du kommer inga 5 mil innan batteriet är tomt om du kör på el. Det är bara i powerläge som båda motorerna jobbar tillsammans. Vid vanligt körning i hybridläge är det antingen eller förutom om det skulle bli hjulspinn. Givetvis tas kraften från bensinmotorn för att driva elmotor/ladda batteri när batteriet är tomt. Var skulle energin komma ifrån annars? Och det sker inte utan förluster. Jämför du med en T6 så är T8 ganska mycket tyngre också.
av Malmstroem
#1286539
Batteriet laddas när du bromsar. Endast vid riktigt kraftiga bromsningar används de vanliga skivorna. Att använda bensinmotorn för att ladda batteriet vore ett effektivt sätt att slösa på bensin.

Bägge motorerna samverkar vid normalkörning. Powerläget håller liv i bensinmotorn och högre varv på den genom att oftare ligga på lägre växlar. Den ger inte bättre acceleration, även om bilen kan uppfattas som kvickare eftersom slipper vänta på att motorn startar/växellådan växlar ner.
av ansjo
#1286547
askeladden635 skrev: fre 14 dec 2018, 22:43 Det är nog inte bara upplevelsen. My 19 tar 5,5 sek (T8). Vet inte vad T6 tar men inte mindre....
5,9 sekunder
av CETT
#1287183
Malmstroem skrev: fre 14 dec 2018, 22:16 Batteriet laddas när du bromsar. Endast vid riktigt kraftiga bromsningar används de vanliga skivorna. Att använda bensinmotorn för att ladda batteriet vore ett effektivt sätt att slösa på bensin.

Bägge motorerna samverkar vid normalkörning. Powerläget håller liv i bensinmotorn och högre varv på den genom att oftare ligga på lägre växlar. Den ger inte bättre acceleration, även om bilen kan uppfattas som kvickare eftersom slipper vänta på att motorn startar/växellådan växlar ner.
Vad menar du med ”samverkar” vid normalkörning? Antingen är bensinmotorn igång eller inte. Om den inte är igång lär det inte bli mycket samverkan. Och när du startat den ligger knappast elmotorn och matar på vid ”normalkörning”.
av Malmstroem
#1287197
Bensinmotorn driver på framhjulen, elmotorn på bakhjulen. Elmotorn kan mycket väl användas fastän bensinmotorn är igång. T.ex. vid kraftig acceleration eller vid behov av fyrhjulsdrift.

När du motorbromsar kommer också elmotorn att agera som generator och ladda batteriet.

Det är inte så enkelt att bensinmotorn tar över precis allt så fort den går igång. Men du har i viss mån rätt -- elmotorn ligger normalt inte och matar på vid konstant fart när bensinmotorn är igång. Däremot kommer den som sagt var att agera som generator så fort du motorbromsar -- vilket nog kan anses ingå i "normalkörning".
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]