Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1366101
erkan2508 skrev:Kör förvisso inte Volvo utan citroen c5 min kärra drar 15 liter adblue per 3000 mil tanken rymmer 18 så ganska god marginal kvar vid service.

Bara en sak jag inte fattar med adblue och det är att det tydligen finns olika kvalitet på den soppan även om den fortfarande håller ISO 22241 men sen finns det ju ISO 22241-1 22241-2 22241-3 osv vad är skillnaden och hur kan det komma sig att okq8 tar 125:- för 1,5 liter medanst rusta tar 49.90:- för 10 liter för samma sak hur ser man skillnaden på kvaliteten?
Det ska bara finnas en standard för själva vätskan, resten är hur munstycket ser ut och hur snabb pumpen är*. Att OKQ8 är svindyrt är bara för att de kan.

* https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... el/adblue/ två olika standarder på pumppistoler som passar antingen lastbilar och/eller personbilar. Vissa personbilar kan även använda lastbilstandarden ur pump. Dessa olika standarder eller påfyllningsgränssnitt benämns enligt en viss standard, för personbilar så anges ISO 22241-5 och för tung trafik ISO 22241-4. Förutom olika utseenden på pumppistoler så är det olika pumphastigheter, 10 l/min för personbilsstandarden och 40 l/min för lastbilar.
av erkan2508
#1366141
Kolla här urea kan variera mellan 31,8 - 33,2 % för att hålla standarden 22241 jag vet inte kvalitetskraven på Volvo men citroen är det tydligen noga med 32,5% urea iso standarden är alltså inte kvaliteten på soppan utan hur man häller i det i förpackningen
Sen är det värkligen 32,5 %urea i förpackningen?

Aqublue.com/iso22241
av Skane86
#1449865
joysam skrev: ons 20 feb 2019, 08:01 Dagen efter att jag bara fick i 4 liter trots att bilen börjat signalera en längtan efter påfyllning gjorde jag ett nytt försök.

Nu fick jag i 5,4 liter till.

Så totalt 9,4 liter på 2961 mil är Adblu-förbrukningen hittills.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Råkade ut för exakt samma sak, stod att de var låg nivå och ”fyll på max 8 liter”, köpte en 5-litersdunk och fyllde på, efter ca 4 liter började det rinna ut under bilen (samma för dig?). Stod och tittade på det förvånat, gick in i bilen där de indikera halvfull adblue tank, hällde i sista litern utan bekymmer. Luftbubbla i tanken? Olika fack som de ska rinna över i? Men undrar mest var det kom ut ifrån…
av Lockis
#1450156
Skane86 skrev:
joysam skrev: ons 20 feb 2019, 08:01 Dagen efter att jag bara fick i 4 liter trots att bilen börjat signalera en längtan efter påfyllning gjorde jag ett nytt försök.

Nu fick jag i 5,4 liter till.

Så totalt 9,4 liter på 2961 mil är Adblu-förbrukningen hittills.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Råkade ut för exakt samma sak, stod att de var låg nivå och ”fyll på max 8 liter”, köpte en 5-litersdunk och fyllde på, efter ca 4 liter började det rinna ut under bilen (samma för dig?). Stod och tittade på det förvånat, gick in i bilen där de indikera halvfull adblue tank, hällde i sista litern utan bekymmer. Luftbubbla i tanken? Olika fack som de ska rinna över i? Men undrar mest var det kom ut ifrån…
Påfyllningsröret är litet. Så det bildas lätt en luftbubbla där. Man får vara väldigt försiktig när man fyller på.
av Bernen
#1569739
Är det någon som haft problem med Adblue systemet?
Har hör att man kan köra med Optispray istället för att undvika att kristallerna sätter igen systemet med dyra reparationer som följd.
av Lövet
#1569749
Volvo har mkt små problem med ad-blue som det verkar. På BMW vet jag flera som drabbats av system som frusit sönder.

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]