Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LazerHawke
#1353949
pellemando skrev:
LazerHawke skrev: sön 15 dec 2019, 12:37 här är en video

Men på den videon så gör dom ju inte så man ska göra om man laddar i mjukvara. Dom tar styrsignal ifrån bef kabel
videon kan vara bra ändå med tanke på trådens syfte :)
av jasblo
#1354180
Lägger in min text här också. Kanske stoppar er från att göra samma som jag gjorde dvs montera rampen och inse efter att jag skurit i nedre grillen att volvo vägrar att hjälpa mig. Får nu köpa ny nedre plastgrill och återställa igen. Tack Volvo!

"Jag ger upp.....

Var på plats imorse klockan 0720 och fick prata med en "verkstadscoach". Han meddelade att han inte kunde detta och det var "leverans" som gjorde det. "Leveranspersonalen" börjar jobba 0730 så jag kunde vänta. 0815 gick jag och frågade hur det gick och svaret var "oj fan! sorry". Han försvann i några minuter och kom sedan tillbaka. Började knappa in detta i datorn och frågade vilken ramp det var? är den monterad rätt? sitter den felmonterad så smäller vi hela CEM lådan? den måste vara monterad då vi sätter in mjukvaran!

Jag bad bara om att få programvaran (aux. police enligt denna tråd) inskjuten så att reläfunktionen kan aktiveras (ja, det är det enda programvaran gör). Hör och häpna då man vill ha 80kr+moms och 3300kr för att koppla upp sig via WIFI och skicka över programvaran!! Makalöst...jag lämnade och ringde nästa handlare.

Denna handlare skrattade lite åt detta och lovade att göra ett försök! Mycket trevlig :)

Var på plats hos denna handlare som var mycket trevlig och proffsig. Tyvärr lyckades inte heller denna trots försök att övertala volvo själva. Anledningen är att denna mjukvara för att få ett relä för extraljus är till för polisbilar och mjukvaran accepterades inte. Jag har ingen polisbil och volvo (centralt) vägrade således att ändra min bil och skjuta in denna programvara på några kb som öppnar ett relä för att kunna få extraljus på en bil...

Helt klart en av de märkligaste upplevelserna någonsin gällande bilar. Men nu lägger jag ner..."
av swemax
#1354863
Nu har jag fått alla delar och mjukvaran är laddad

Är det någon som vet var man kopplar in styrkabeln till relät
Dvs. var i bilen sitter inkopplingspunkten


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lövet
#1354882
Makalöst att det kan skilja så mycket per ÅF. Den ena har ingen aning, den andra gör det utan att blinka.
av jasblo
#1354889
swemax skrev:Nu har jag fått alla delar och mjukvaran är laddad

Är det någon som vet var man kopplar in styrkabeln till relät
Dvs. var i bilen sitter inkopplingspunkten


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vart gjorde du detta? jag vet inte om jag ska bli förbannad eller glad över detta. Vilken modell har du samt årsmodell? tänkte om det skiljer sig då han faktiskt gjorde ett försök att ladda på den men lyckades inte.

Men jag har fått igång mina extraljus hur som helst. Detta via en reläsats från modernum för 3000kr. Så nu fungerar det bra, inkl adaptiv belysning osv, men det kostade. Därav blir jag jävligt besviken på volvo. Detta är min första volvo (tidigare passat) och är detta upplevelsen man ska ha endast för att få igång ett extraljus vet jag inte hur detta ska sluta om större fel kommer.
av swemax
#1354891
Mjukvaran fixade Upplands Motor i Upplands Väsby
Bilen en V60 T8 2020


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av jasblo
#1354892
swemax skrev:Mjukvaran fixade Upplands Motor i Upplands Väsby
Bilen en V60 T8 2020


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag vet som sagt inte varför min inte gick, v90 CC D4 -20

Malmö Bilia är bara oehört inkompetent och tråkig attityd generellt (inte bara denna gång). Kommer aldrig sätta min fot där igen.
Bilmånsson försökte i alla fall hjälpa mig och han gjorde mer än vad som krävdes men lyckades ändå inte.

Är dock jävligt förbannad i det stora hela och kommer att göra ett ärende av det via volvo. Det får inte diffa så här mycket tycker jag.
av swemax
#1354893
Man kan kanske inte helt skylla på tillverkaren för att en del ÅF inte klarar av allt
Och det är inte Volvounikt att en del ÅF inte är helt på banan
Värst var när jag körde passat
En gång hade dom gått hem 5 min före stängning en fredag
Som tur var hade jag extranyckeln med mig
Visst det är tillverkaren som väljer ÅF
Men jag jobbar som säljare hos en tillverkare (inte bil) och vet hur jobbigt det kan vara med återförsäljare




Skickat från min iPhone med Tapatalk
av jasblo
#1354895
swemax skrev:Man kan kanske inte helt skylla på tillverkaren för att en del ÅF inte klarar av allt
Och det är inte Volvounikt att en del ÅF inte är helt på banan
Värst var när jag körde passat
En gång hade dom gått hem 5 min före stängning en fredag
Som tur var hade jag extranyckeln med mig
Visst det är tillverkaren som väljer ÅF
Men jag jobbar som säljare hos en tillverkare (inte bil) och vet hur jobbigt det kan vara med återförsäljare
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej du har helt rätt i det men samtidigt är man som tillverkare ytterst ansvariga för sina auktoriserade återförsäljare. Annars hade kreti och pleti sålt nya volvo på varje hörn.
Så lite ansvar får man ta tycker jag.
av pellemando
#1354909
swemax skrev: fre 20 dec 2019, 16:12 Mjukvaran fixade Upplands Motor i Upplands Väsby
Bilen en V60 T8 2020


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Får man fråga vad det gick på? Samma art nr som tidigare nämnts eller fick du en annan?

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]