Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlJo
#1283461
Tjena,

Har njutit av T8 i ett par dagar nu och jävlar vilken bil.

Men något som jag har funderat lite över är hur man skulle kunna låsa fast laddkabeln i en stolpe.
Jag har fått en specifik plats för att kunna ladda via motorvärmarstolpen och min tanke var då att köpa en laddkabel till och låsa fast i stolpen. Stolparna har luckor som är låsbara, men en skruvmejsel modell större skulle kunna fungera som nyckel.
Tanken är att låsa fast kabeln så att ifall man verkligen vill sno den så är enda sättet att förstöra den.

Någon som har gjort likadant och har någon lösning?
av CETT
#1283519
Du kan väl skaffa ett hänglås som precis passar runt kabel och stolpen. För att få ut kabeln måste man låsa upp eller klippa bort kontakten.
av Bempo
#1283552
Kabeln med stor kontakt kostar väl runt 2.000:- om jag läst rätt så det är ju inte pengar man lägger på huven och går iväg från, men det är väl heller inte så kul om småbuset rycker ur kabeln ur bilen och den inte laddas. För jag tycker det ser ut som anslutningen i bilen sitter helt öppet och olåst. Borde vara lucka att stänga och låsa och det kommer väl nån gång. Är det samma på helelektriska bilar så kan det bli tråkigt om batteriet är tomt när man ska hem.
av CETT
#1283556
En laddkabel för vanligt 230V uttag (Schuko) kostar runt 4000kr. Kabel låses fast i bilen när den laddas och går inte att rycka ur i den ändan.
av CarlJo
#1284123
Tror att ni missuppfattade min fråga lite, tanken är att den laddaren ska sitta i stolpen hela tiden.

När bilen är där är det väl inga större bekymmer, eftersom den låses fast i bilen. Men när jag åker där ifrån så hänger laddaren fritt och vem som helst kan gå och ta den.
av Tompan60
#1284133
Bara så du vet är det olagligt att lämna sladden kvar. Kommer tex. ett barn och leker med den och får ström i sig så är du ansvarig för olyckan då du lämnat kvar sladden. Så du får nog ta med den du...

Tomas
av CarlJo
#1284168
Tompan60 skrev:Bara så du vet är det olagligt att lämna sladden kvar. Kommer tex. ett barn och leker med den och får ström i sig så är du ansvarig för olyckan då du lämnat kvar sladden. Så du får nog ta med den du...

Tomas
Som CETT svarade, det är ingen ström i kabeln, precis som det inte är ström i din laddkabel till telefon eller laptop.
CETT skrev:Det är ingen ström i kabeln efter EVSE boxen förrän bilen är inkopplad.
Jag tänkte så som du målade upp på bilden också. Jag har inte kunnat mäta hur stort röret är, men kan tänka mig att det blir ett väldigt stort hänglås så då är frågan hur stora hänglås finns det..

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]