Det finns ju en räkneformel för att räkna ut laddtiden i Biltemas dokumentation till den aktuella batteriladdaren:
Add description batteriladdare.PNG (17.9 KiB) Visad 1036 gånger
Om man inte har en en så kallad "smartladdare" och vill underhållsladda ett batteri på långtid, t.ex ett båtbatteri under vintern, kan man koppla det till en timer. Det bör ju då vara en långtidstimer, veckotimer eller liknande. Man ställer in för laddning t.ex en dag i veckan. Första tiden kanske man får kolla hur det går men när man hittar en bra inställning så kan det sköta sig själv någorlunda.
Och en liten "pekpinne" i sammanhanget. Det är mycket svårt att komma ner till noll i laddström på ett batteri som är något år eller mer. Man kan ladda så länge som visarnålen rör sig neråt. När den börjar närma sig 1 Ampere ungefär och inte rör sig neråt längre, så är det dags att avsluta. Batteriet står bara och "gasar" annars och det är inte bra.
Detta sköter moderna smartladdare automatiskt, men äldre "dumma" batteriladdare klarar inte detta utan övervakning.
Man kan också tillägga att det finns en begränsning på hur stor laddaren skall vara också. Lite mer matematik: Max laddström från en batteriladdare får bara vara 1/3 av batterikapaciteten, i Ah. Ett exempel: Om batteriet är på 75 Ah så får laddströmmen inte vara högre än 25 Ampere. (exempel: 3 x 25 = 75)
På bilbatterier kanske det är högst ovanligt med Amperetimmarna i någon riskzon, men på t.ex MC-batterier eller gräsklipparbatterier och liknande mindre batterier kan det bli aktuellt att beakta.