Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slapshot33
#1281657
Har en XC60 T5 MY19. Vid kökörnimg varnar bilen med jämna mellanrum att något (en annan bil) kommer för nära framifrån, vänster eller höger sida i ett par sekunder för att sedan upphöra igen. Vid ett tillfälle har den också fått för sig att tokbromsa på en led inne i Stockholm helt utan att det fanns någon fara framför.

Är det någon annan som har eller har haft liknande problem och vet vad lösningen är/ har varit?
av Lockis
#1281659
Jag hade något liknande vid hastighets limiter igång. Hade jag farthållningshjälp funktionen igång så betedde den sig skumt om man avvek ifrån GPS rutt eller om bilen trodde man körde av motorvägen och därför trodde man skulle sänka hastigheten. Kan meddela att den funktionen är nu avstängd då jag ofta använde mig av begränsaren :)
av fragge
#1281662
Jag tror att de här slumpmässiga distansvarningarna man kan få vid kö beror på bilen man har framför eller bakom och dess sensorer. T.ex. så hade min förra bil (Mitsubishi Outlander PHEV) nästan alltid problem om det var en BMW framför. Jag tror att framförvarande bils ultraljudssensorer krockar med dina på nåt sätt och de stör ut varandra. XC60 jag har nu har inte gett lika många falsklarm.
Fundera på om det är någon särskild bilmodell är i närheten när du får dina falsklarm.
av OlofTV
#1281689
fragge skrev:Jag tror att de här slumpmässiga distansvarningarna man kan få vid kö beror på bilen man har framför eller bakom och dess sensorer. T.ex. så hade min förra bil (Mitsubishi Outlander PHEV) nästan alltid problem om det var en BMW framför. Jag tror att framförvarande bils ultraljudssensorer krockar med dina på nåt sätt och de stör ut varandra. XC60 jag har nu har inte gett lika många falsklarm.
Fundera på om det är någon särskild bilmodell är i närheten när du får dina falsklarm.

Intressant spaning!
Jag får också varningar i bilköer med jämna mellanrum.
Skall börja kolla vilka bilar jag har runtomkring mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1281707
slapshot33 skrev: mån 19 nov 2018, 12:17 Vid ett tillfälle har den också fått för sig att tokbromsa på en led inne i Stockholm helt utan att det fanns någon fara framför.

Är det någon annan som har eller har haft liknande problem och vet vad lösningen är/ har varit?
Är detta på Essingeleden norrut efter Stadshagen?
https://www.google.se/maps/@59.3407917, ... 4.5z?hl=sv
Där brukar min bil skrika och bromsa också, dock inte alltid.
Användarvisningsbild
av MaZk
#1281808
[/quote]
Är detta på Essingeleden norrut efter Stadshagen?
https://www.google.se/maps/@59.3407917, ... 4.5z?hl=sv
Där brukar min bil skrika och bromsa också, dock inte alltid.
[/quote]

Exakt där brukar min XC60 MY16 oxo få spelet. Tjuter och bromsar.
av slapshot33
#1281827
Ja, det kan nog stämma. Var ett tag sedan nu men kommer ihåg att det var på Essingeleden och att det var rätt skumt med tvärbromsningen och andra bilar i ”häcken”.....

Ska notera vad det är för andra bilar omkring när den felvarnar vid kökörning.
Användarvisningsbild
av X3JA
#1281892
Min bil har fått för sig att bromsa helt utan något hinder eller bil i närheten. tror det är adaptiva farthållaren som får för sig något.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1281953
fjohan82 skrev:
slapshot33 skrev: mån 19 nov 2018, 12:17 Vid ett tillfälle har den också fått för sig att tokbromsa på en led inne i Stockholm helt utan att det fanns någon fara framför.

Är det någon annan som har eller har haft liknande problem och vet vad lösningen är/ har varit?
Är detta på Essingeleden norrut efter Stadshagen?
https://www.google.se/maps/@59.3407917, ... 4.5z?hl=sv
Där brukar min bil skrika och bromsa också, dock inte alltid.
Tomtebodakurvan är välkänd för att bilarna fellarmar just där.

.

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]