Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CETT
#1275468
Larmet har startat två gånger vid förkonditionering med bränslevärmaren på min XC60. Det här problemet känner jag igen från gamla bilar med elektrisk kupéfläkt men nog tycker jag att det borde fungera när det handlar om bilens inbyggda värmare. Är det fler som upplevt detta? Är inte speciellt kul när larmet drar igång och väcker alla grannar... :-o
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1275475
CETT skrev: fre 19 okt 2018, 06:43 Larmet har startat två gånger vid förkonditionering med bränslevärmaren på min XC60. Det här problemet känner jag igen från gamla bilar med elektrisk kupéfläkt men nog tycker jag att det borde fungera när det handlar om bilens inbyggda värmare. Är det fler som upplevt detta? Är inte speciellt kul när larmet drar igång och väcker alla grannar... :-o
Det händer ibland på min V60 också om man inte vinklar ner kupéutblåsen.
Orsaken är, som jag har fått det förklarat, att luften som blåser ut träffar sensorerna i kupén som i sin tur utlöser larmet.
Sen jag vinklade ner dom har detta aldrig upprepats.
Jag kan tycka att bilen borde känna av detta per automatik och stänga av sensorerna när fläkten går , men det är väl en säkerhetsgrej... :bored:
Räcker det med att ställa in reducerad larmnivå kanske?
av CETT
#1275503
Ok, jag ska kolla luftutblåsen. Är ju otroligt om man ska vara tvungen att ställa om luftutblåsen eller ställa inreducerad larmnivå för att kunna använda bilens inbyggda bränslevärmare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1275509
CETT skrev: fre 19 okt 2018, 09:34 Ok, jag ska kolla luftutblåsen. Är ju otroligt om man ska vara tvungen att ställa om luftutblåsen eller ställa inreducerad larmnivå för att kunna använda bilens inbyggda bränslevärmare.
Ja till din bil som är nyare än min på alla sätt ska man inte behöva göra det kan jag tycka.
Utvecklingen borde lixom gå framåt... :bored:
av stevvee
#1275515
fjohan82 skrev:
CETT skrev: fre 19 okt 2018, 06:43 Larmet har startat två gånger vid förkonditionering med bränslevärmaren på min XC60. Det här problemet känner jag igen från gamla bilar med elektrisk kupéfläkt men nog tycker jag att det borde fungera när det handlar om bilens inbyggda värmare. Är det fler som upplevt detta? Är inte speciellt kul när larmet drar igång och väcker alla grannar... :-o
Det händer ibland på min V60 också om man inte vinklar ner kupéutblåsen.
Orsaken är, som jag har fått det förklarat, att luften som blåser ut träffar sensorerna i kupén som i sin tur utlöser larmet.
Sen jag vinklade ner dom har detta aldrig upprepats.
Jag kan tycka att bilen borde känna av detta per automatik och stänga av sensorerna när fläkten går , men det är väl en säkerhetsgrej... :bored:
Räcker det med att ställa in reducerad larmnivå kanske?
Så din snilleblixt med att bilen borde stänga av sensorerna är att det skall bli lättare att slå in rutorna så fort man kör värmaren och då ha ett larm som inte fungerar ?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1275530
stevvee skrev: fre 19 okt 2018, 10:29
fjohan82 skrev:
CETT skrev: fre 19 okt 2018, 06:43 Larmet har startat två gånger vid förkonditionering med bränslevärmaren på min XC60. Det här problemet känner jag igen från gamla bilar med elektrisk kupéfläkt men nog tycker jag att det borde fungera när det handlar om bilens inbyggda värmare. Är det fler som upplevt detta? Är inte speciellt kul när larmet drar igång och väcker alla grannar... :-o
Det händer ibland på min V60 också om man inte vinklar ner kupéutblåsen.
Orsaken är, som jag har fått det förklarat, att luften som blåser ut träffar sensorerna i kupén som i sin tur utlöser larmet.
Sen jag vinklade ner dom har detta aldrig upprepats.
Jag kan tycka att bilen borde känna av detta per automatik och stänga av sensorerna när fläkten går , men det är väl en säkerhetsgrej... :bored:
Räcker det med att ställa in reducerad larmnivå kanske?
Så din snilleblixt med att bilen borde stänga av sensorerna är att det skall bli lättare att slå in rutorna så fort man kör värmaren och då ha ett larm som inte fungerar ?
Eller ha ett larm som startar varje natt viket väcker hela grannskapet och drar ur batteriet om man är bortrest.
Valet står var och en fritt...
av stevvee
#1275533
fjohan82 skrev:
stevvee skrev: fre 19 okt 2018, 10:29
fjohan82 skrev: Det händer ibland på min V60 också om man inte vinklar ner kupéutblåsen.
Orsaken är, som jag har fått det förklarat, att luften som blåser ut träffar sensorerna i kupén som i sin tur utlöser larmet.
Sen jag vinklade ner dom har detta aldrig upprepats.
Jag kan tycka att bilen borde känna av detta per automatik och stänga av sensorerna när fläkten går , men det är väl en säkerhetsgrej... :bored:
Räcker det med att ställa in reducerad larmnivå kanske?
Så din snilleblixt med att bilen borde stänga av sensorerna är att det skall bli lättare att slå in rutorna så fort man kör värmaren och då ha ett larm som inte fungerar ?
Eller ha ett larm som startar varje natt viket väcker hela grannskapet och drar ur batteriet om man är bortrest.
Valet står var och en fritt...
Jamen det löser du enkelt som du säger att slå av sensorn. Men att bilen själv skulle göra det per automatik på ett fel som är självförvållat låter bara dumt.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor