Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1274945
Nya V60 har fått sänkt räckvidd genom drygt 10 l mindre tank, 55 l mot 67,5 tidigare. Utöver det tycker jag räckviddsberäknaren är konservativ jämfört med förra V60. Dessa två faktum drar ner räckvidden rejält. Jag har vid flera tillfällen tankat 65-67 l i gamla V60 och då stod inte räckvidden på noll när jag kom in. Minns inte att jag någon gång kört den till noll, kanske någon enstaka gång. Min poäng är att det var lätt att köra tills man hade förbrukat ca 63-65 l och hade en del räckvidd kvar.

Idag råkade nya V60 gå ner på noll i räckvidd, körde ca 1 mil ytterligare så och fick i dryga 51 l. Det är ju för tråkigt, för mig i alla fall. Jag fick köra hela 880 km där den förra bilen gick över 1200 km i bästa fall. Det verkar som att gamla bilen hade 67 l + buffert på säkert 3 l? Den nya bilen, min i vart fall, beräknade denna gång noll räckvidd innan 51 l var förbrukat och om tanken är exakt 55 l så hade den ca 4 l i buffert. Nån som känner sig? Bilarna ser ut att ha ungefär lika förbrukning, D4-modellen.
#1274951
Fast nu tänker du väl ändå galet?
Du har mindre tank, men detta visste du väl om när du beställde? Om inte så är det ju ditt eget fel kan jag tycka.
Att du också har mindre tank betyder att du får mindre räckvidd på en tank.
Det logiska tänkandet kring detta är om du har gått ifrån D4 FWD till D4 FWD och det är stor skillnad i förbrukningen.
Gällande statistiken i färddatorn så är det väl bra att det finns en buffert? Hur hade du reagerat om du haft 10 km kvar enligt färddator men varit strandad på E4 utan soppa?
Tycker det känns som ett icke problem och hellre lite soppa kvar i tanken när den säger 0km än att vara strandad.
#1274978
Ja lite galet blir det oftast. :) Och lite överdrifter tar minnet till när man jämför. I en fråga som inte på något sätt är livsavgörande...

Jag var medveten om tankvolymen när jag beställde visst, och förstod såklart ungefärlig räckvidd på bilen. Men skillnaden blev större än jag ens räknat med. Det verkar som att bufferten i färddatorn är ganska olika i bilarna vilket förstärker skillnaden i räckvidd. Klart man inte vill bli stående på vägen med tom tank, den risken var kanske större än jag insåg på förra bilen, eftersom den verkade ha såpass lite buffert kvar.
#1274979
Jag är själv alltid nervös när det plingar på bilen, har idag en V60 MY17 men har beställt en V60 MY19. Har alltid varit nervös när det plingar och vill helst tanka innan den kommer ner på sista pinnen just för att jag inte litar på färddatorn :)
#1281845
Jag tycker nya V60 är mycket bättre vad gäller att varna för låg bränslenivå.

Den nya varnar när det är cirka 100 km kvar att köra och på den sträckan hinner jag till en bensinstation.

Den förra varnade när det var 230-260 km kvar och då hann den ju varna så många gånger att jag struntade i den till slut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1281859
fjohan82 skrev:Min V60 börjar skrika efter mer bränsle vid 120-140 km till tom tank...
Jag är dock glad och tacksam för den förhållandevis stora tanken :-)
Har du ”gamla” V60:n?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1281879
joysam skrev: tis 20 nov 2018, 09:25
fjohan82 skrev:Min V60 börjar skrika efter mer bränsle vid 120-140 km till tom tank...
Jag är dock glad och tacksam för den förhållandevis stora tanken :-)
Har du ”gamla” V60:n?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yes, MY17 med D4-spis.
Rekordet är 130 mil på en tank (18"-hjul) och jag är inte känd för att ha lätt gasfot...
#1281937
Körde gamla V60 med D4 fram till nyss.

152 mil körde jag som längst på en tank.

Och då var det körning ungefär som i vardagen.

Skulle jag kört den sträckan i ett svep så hade jag ju kommit ännu längre.

Det går att köra de här bilarna snålt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.