Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CETT
#1272793
Testade för första gången det adaptiva automatiska helljuset igår. Från min synvinkel var det fantastiskt bra men väldigt många mötande blinkade på mig. Speciellt om man möter någon äldre bil med svagt och gult halvljus verkar automatiken ha svårt att hänga med. Hur upplever ni att det fungerar?
av stevvee
#1272799
CETT skrev:Testade för första gången det adaptiva automatiska helljuset igår. Från min synvinkel var det fantastiskt bra men väldigt många mötande blinkade på mig. Speciellt om man möter någon äldre bil med svagt och gult halvljus verkar automatiken ha svårt att hänga med. Hur upplever ni att det fungerar?
Tycker det fungerar fint, problemet med äldre bilar är att deras ljus blir uppätet utav vårat tidigare och då är dom mer benägna att blinka. Men det går ju att ställa in i bilen hur känslig den skall vara för byte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1272928
CETT skrev: fre 05 okt 2018, 13:54 Hur ställer man in känsligheten? Hittar inte det i manualen.
Kan det vara det här...?

Justera ljusfunktioner via centerdisplay
Flera ljusfunktioner kan justeras och aktiveras via
centerdisplayen. Exempelvis automatiskt helljus,
ledbelysning och trygghetsbelysning.
1. Tryck på Inställningar i toppvyn.
2. Tryck på My Car Ljus och belysning.
3. Välj Exteriör belysning eller Interiör
belysning och sedan den funktion som
önskas justeras.
av fragge
#1272929
Ingen har blinkat på mig än iallafall, brukar t.o.m. ha det aktiverat när jag kör inne i stan. Inställningen är satt på medium valet.
av joysam
#1272985
Jag upplever också att många blinkar på mig.

Bilar, lastbilar, bussar mm.

På krokig, kuperad väg är funktionen ganska dålig.

Det blir nästan som att åka med stroboskopljus när bilen tänder/släcker ljuset pga att framförvarandes bakljus triggar automatiken.

Jag har testat alla inställningsvarianter kring automatiken, mötande blir bländade oavsett.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
av CETT
#1273011
5 mil mörkerkörning idag och jag uppskattar att 50% blinkar irriterat. Flera som slog på helljus strax innan mötet som hämnd. Kan det vara fel på funktionen? Jag hittade inställningarna i menyn, långsam, medium och snabb. Stod i mellanläget.
av stevvee
#1273067
Ni som klagar på att bilar blinkar, har ni dynamiska strålkastare också eller är det fasta ljus ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Flinta
#1273108
@Cett
Använd inställningen snabb.
Jag hade samma problem som du på min nya Xc40, förra veckan byttes regnsensorn(JA den sköter Helljusautomatiken också.) och då blev allt perfekt. Den fabriksmonterade regnsensorn hade monterats slarvigt, det var en massa luftbubblor som störde funktionen.
Ps. Vissa gamla svaga gula lysen på äldre bilar reagerar sensorn lite sent på iaf, men dom lyser ju bara som en ficklampa så det är ju inte så konstigt.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...