Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mumsmums
#1274042
Japp, skrivs om i bla den här tråden. viewtopic.php?t=130182
Derank skrev:"En mild hybrid innebär att elmotorn bara utför en mindre del av bilens totala arbete. Systemet återvinner i princip energin vid inbromsning. Som resultat kan bränsleförbrukningen sänkas med något tiotal procent."

Enligt volvo
Vilket väl lär vara någon tiondels procent i verkligheten. :P
av Lockis
#1274859
Mumsmums skrev: ons 10 okt 2018, 16:32 Japp, skrivs om i bla den här tråden. viewtopic.php?t=130182
Derank skrev:"En mild hybrid innebär att elmotorn bara utför en mindre del av bilens totala arbete. Systemet återvinner i princip energin vid inbromsning. Som resultat kan bränsleförbrukningen sänkas med något tiotal procent."

Enligt volvo
Vilket väl lär vara någon tiondels procent i verkligheten. :P
Märkligt mildhybridssystem. Trodde dem skulle köra ett 48V system? (Batteri och bromsgenerator för att driva elektronik)
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1274863
Gissar på att man plockar fram färdiga system till vea. De har konstruerats för ISG, och man både har och hade säkerligen en färdig lösning. 48v tvivlar jag på att vi får se i närtid, om ens någonsin i redan lanserade modeller/motorer. Man verkar prioritera ganska hårt, och då är det nog befintliga drivlinor eller eldrift. Men vem vet.
Användarvisningsbild
av Derank
#1274923
Mumsmums skrev:Japp, skrivs om i bla den här tråden. viewtopic.php?t=130182
Derank skrev:"En mild hybrid innebär att elmotorn bara utför en mindre del av bilens totala arbete. Systemet återvinner i princip energin vid inbromsning. Som resultat kan bränsleförbrukningen sänkas med något tiotal procent."

Enligt volvo
Vilket väl lär vara någon tiondels procent i verkligheten. :P
Ja. I praktiken gör det varken till el från. Ungefär som start stopp systemet som ska spara nån tiondels bränsle.......

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av Lövet
#1274987
Mildhybrid gör nånstans 4-6 cl/mil i verkligheten. Något mer i teorin. Det är dessutom otroligt skönt att slippa förbränningsmotorn där den stör som mest, dvs på tomgång och upp till 10 km/h.
Användarvisningsbild
av Derank
#1275012
Dagens bensinmotorer hör du ju inte på tomgång el i 20kmph.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Robbi
#1275373
Jag har en V90 CC men det blir definitivt V60 CC nästa år, jag byter var tredje år. Jag behöver inte riktigt all bagage så V60 blir nog perfekt.
av Lockis
#1275376
Robbi skrev: tor 18 okt 2018, 18:45 Jag har en V90 CC men det blir definitivt V60 CC nästa år, jag byter var tredje år. Jag behöver inte riktigt all bagage så V60 blir nog perfekt.
Jag hade önskat att den hade gått in i miljö kraven vi har för tjänstebil. Gillar helt klart att den har lite mer höjd än vanliga V60.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]