Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1271702
Ja.. Själva uttagen går att köpa på allt från Clas Olsson till vanliga byggvaruhus för nån enstaka hundring.

Jag har ett sånt där blått 16A enfas (som brukar finnas på campingar) men man kan ju också installera trefas (röda) om man vill.

Sen finns det adaptrar från t.ex trefas till shucko. Jag har en sån liggande i min bil så jag alltid kan ladda om jag stöter på ett trefas-uttag. Senast nu i veckan stod jag på Hotell Långholmen och fick ladda via det. :)
av CETT
#1271994
Ja ett blått CEE uttag med 2,5 kvadrat kabel duger gott för att ladda 16A. Men frågar man en tillverkare av laddboxar är det naturligtvis livsfarligt.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1272017
CETT skrev:Ja ett blått CEE uttag med 2,5 kvadrat kabel duger gott för att ladda 16A. Men frågar man en tillverkare av laddboxar är det naturligtvis livsfarligt.
Livsfarligt?
Men jag tycker gott man kan lyssna på Elsäkerhetsverket.

"Ladda i vanligt eluttag
Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag eller industridon. • Gamla eller felaktiga kopplingar och kabelfrgreningar i fastigheten kan orsaka varmgång vid hg belastning, vilket i sin tur kan leda till brand. Låt därfr ett elinstallationsfretag kontrollera elinstallationen. • Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte gjorda fr elbilsladdning och klarar inte återkommande hg belastning under lång tid - begränsa därfr alltid laddningen till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok. • Om fastighetens jordfelsbrytare inte är anpassad fr laddning av elbilar fnns risk att den inte skyddar vid fel."

Du kan ladda ner hela foldern här:

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... a-elbilen/
av CETT
#1272025
Det klart att underdimensionerade kablar och gamla, slitna installationer kan orsaka problem. Man ska kontrollera sin installation och se till att den är rätt dimensionerad och felfri. Kan man inte det själv så anlitar man en elektriker.
Om du läser första stycket i ditt citat så kan det användas som argument att förbjuda laddning i alla befintliga Schukouttag tex på arbetsplatser oavsett skick och utförande på installationen. I Elsäkerhetsverkets text kommer det anvisningar längre ned om begränsad säkringsstorlek mm men man börjar med att generellt avråda. Det tycker jag är att göra det enkelt för sig.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1272055
Men varför inte installera en riktig laddbox hemma? Då är man på den säkra sidan, och nu finns det subventioner som sänker priset.
Är en liten kostnad jämfört med vad bilen kostar. Dessutom lär många köpa någon typ av elbil även nästa gång.
Sätt upp en trefas laddbox så är man framtidssäkrad. Ja, om nu elbilar inte är en fluga förstås. Är det därför folk tvekar?
Användarvisningsbild
av joel80
#1272140
Jag har inte satt upp laddbox då det var en onödig kostnad. Min "installation" kostade inte ens en femhundring i material och elektrikern tog 900kr för installation och inkoppling på ny separat säkring.

Det var innan subventionerna också.
På jobbet köpte vi två laddboxar (Halo) med installation för 15000kr.
Det jag blir lite irriterad på nu är att nästan alla företag som säljer laddboxar höjt priset med många tusenlappar. Det på en marknad som går spikrakt uppåt där det i själva verket blir billigare att tillverka hela tiden. Det är tyvärr så att det verkar vara företagen och tillverkarna som i nuläget norpar åt sig det mesta av de pengar som ska gå till laddinfrastruktur.

Laddaren vi köpte till firman kostade 6500kr då om jag kommer ihåg rätt. Idag går den på 10 000kr! Den borde snarare blivit billigare.

När jag byter till elbil som klarar att ladda trefas kommer jag troligen fixa en laddbox där jag kan sprida laddningen över fler faser, samt låta laddaren anpassa sig till hur mycket huset i övrigt behöver.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1272184
Den som söker skola finna. Eller vad det nu hette. Nu tänker inte jag peka på en specifik leverantör av elmaterial, men det finns flera med riktigt bra priser på laddboxar. Även sådana där du kan handla utan att ha en elfirma, om installatören eller någon annan försöker tälja guld.

Elsäkerhetsverket hittar inte på saker för skojs skull. Inte heller försöker dom göra det enkelt för sig. Om ni bara visste hur vanligt det är med nersmälta vägguttag. Men husen brinner inte ner alla gånger.
Ett enkelt test, om du vågar, är att känna med handen på vägguttaget, stickproppen och sladden nära uttaget när laddningen pågått under några timmar.

Men som sagt, ni gör som ni vill. Jag har sett tillräckligt många elbränder som gör att jag definitivt, utan tvekan, skulle kostat på mig en laddbox.
Visste ni förresten att hitintills är det tvättmaskinen som orsakar flest bränder i bostäder? Låt det inte bli laddning av elbilar som tar första platsen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1272192
Har du några tips på laddeboxar för runt 6-7000kr får du gärna tipsa om dem! :)


Elsäkerhetsverket varnar för att ladda med shucko.

CEE-uttag är byggda för att vara mer robust och är betydligt säkrare. Att ladda ut ett sånt är säkert.

Laddar man ur ett helt och fräscht shucko så är det också rätt säkert. Men det är vanligare att se slitna gamla vägguttag på t.ex garage med gamla kablar.
Det är ju då brandrisken ökar och därför man vill rekommendera folk att inte ladda i shucko.

Det är ju ingen skillnad på att ta ut 10A till motor och kupévärmare i 3h-4h som att ladda en elbil samma tid, och många behöver inte ens så lång tid per dygn för sin körning. Men man måste ha koll på sin installation, och jag håller med rekommendationen om att man där man ofta laddar inte ska ladda ifrån shucko. Men CEE-uttag är ett bra och säkert alternativ om man inte vill lägga dom tusenlappar som en laddbox kostar.


Senast redigerad av 2 joel80, redigerad totalt 0 gång.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]