Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av betterlead
#1269941
Kanske är min fråga idiotisk, men vafan?

På en P-plats vid ett köpcentrum i Lund finns två laddstolpar med Tesladekaler och fyra övriga. Jag kollade bara snabbt utan att plugga in min T8:a i Teslauttaget om kontakten såg likadan ut - det gjorde den faktiskt. Skillnaden är väl att min kabel inte är fullkopplad. (Bara en fas, typ.)

Går det att använda till T8:an?
Eller exploderar mitt batteri då? ;-)
av stevvee
#1269942
betterlead skrev:Kanske är min fråga idiotisk, men vafan?

På en P-plats vid ett köpcentrum i Lund finns två laddstolpar med Tesladekaler och fyra övriga. Jag kollade bara snabbt utan att plugga in min T8:a i Teslauttaget om kontakten såg likadan ut - det gjorde den faktiskt. Skillnaden är väl att min kabel inte är fullkopplad. (Bara en fas, typ.)

Går det att använda till T8:an?
Eller exploderar mitt batteri då? ;-)
En sak som kommer hända är att du kommer hamna på tesla forumet och kanske bli in parkerad utav Tesla maffian !


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av para
#1269956
Tesla-laddaren borde ju vara så smart att den märker att det inte är en Tesla du har.
av Bempo
#1270012
Vore katastrofalt dålig elsäkerhet om likadana uttag används för olika ändamål och kan förväxlas, åstadkomma person- eller produktskada. Kan inte tänka mig att det som passar inte får användas
Användarvisningsbild
av X3JA
#1270145
Visst är det så att Teslas egna laddstolpar matar växelström? Och att bl a Volvo tar emot endast likström? Oavsett så borde en "handskakning" ske mellan stolpe och bil, och Tesla vägrar mata ström till en icke-Teslabil.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1270161
Så nu är det skillnad på laddstolpe och laddstolpe. Klart att det är skillnader men alla bilar borde gå att ladda i alla stolpar. Sen om det tar två el fyra timmar att ladda fullt är en annan sak.
Användarvisningsbild
av joel80
#1270341
Svaret är faktisk njae!
Teslas snabbladdare kan ingen annan ladda på. De kräver ett handshake från just en Tesla. Däremot kan man koppla in vilken bil som helst då dom använder en typ2-kontakt (fast utnyttjar fler pinnar i den)
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEyNjM1Mjk7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjhiMTZiZWM5YzU1YmMzMWZiMTZhYTRlNTRkYmVmYmQ2MDQ2Y2M3YTUiO30%3D.jpeg
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEyNjM1Mjk7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjhiMTZiZWM5YzU1YmMzMWZiMTZhYTRlNTRkYmVmYmQ2MDQ2Y2M3YTUiO30%3D.jpeg (13.01 KiB) Visad 3632 gånger

En Tesla destination charger kör "vanlig" typ2... Men har en switch (vet inte om det är mjukvaruswitch eller hårdvaru) som kan växla mellan att funka för alla eller vara för Tesla.

Det finns ingen trafiklag som kan förbjuda andra elbilar att parkera vid dem, men är de på privat mark så kan kanske de som äger den ha åsikter.

Typ2 är dock aldrig farlig att koppla in oavsett om det funkar eller inte. Om det funkar kommer bilen och laddaren prata med varandra och ge så mycket ström som bilen eller stolpen klarar.

Jag står precis nu och laddar vid en typ2-laddare på Kungsholmen som klarar upp till 22kw.. Men laddar bara i 3.7kw som ju är vad min Volvo klarar.
Användarvisningsbild
av betterlead
#1270430
Den Tesla-stolpe jag såg, hade ett Typ-2-uttag. Jag misstänker att den helt enkelt är fullkopplad på alla tre faser och inte som vid "de andra vanliga" laddstolparna, endast en fas.

Om jag nu minns det rätt...

Ska kika noggrant nästa gång jag är vid köpcentrat.

Ingen Tesla-specialstolpe, i varje fall.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]