Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1269030
Så fort det kommer lite regn, eller fuktigt väder immar framruta och sidorutor igen när man kör på vanlig AUT på klimatanläggning. ALLA tidigare bilar jag har haft har löst imman direkt (inte ens uppkommit någon) när det är vettiga temperaturer och det kommer lite regn. På XC60n nu, i synnerhet när det väl börjat bli höstväder, immar det igen hela tiden. Får dra igång defrostern manuellt hur många gånger som helst. Likaså är det ganska dåligt luftflöde till sidorutorna så dessa immar rätt lätt igen också.

Någon som upplever samma, eller har jag riktigt rötna inställningar?

Likaså, som inte har med detta att göra, är ju att avrinningen av vatten på sidorutorna är riktigt kass på XC60n också. Min förra XC70 var belagd med någonting på sidorutorna som gjorde att allt regn bara pärlades bort.
#1269037
Teknikens Värld har klagat på detta också.

"Efter att sladdat runt i den moddiga nysnön i Landvetterskogarna öster om stan vänder vi åter mot citys kallblöta asfalt. Att snitsigt linjespel får gå före funktion visar den imbildning som lätt uppkommer på sidoframrutorna hos XC60. Rutorna hamnar i lä från ventilationsutsläppen tack vare dörrinsidans uppsvängda övre karm. Medicinen är att justera upp fläkthastigheten i onormalt högt läge, men knappt ens då blir det imfritt på fuktblöta göteborgsdagar. Känns inte riktigt 2018. Kanske läge att återintroducera öppningsbar trekantig ventilationsruta (försvann hos 240 från och med modellår 1973) igen?"

https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... ed-619219/
#1269040
fjohan82 skrev:Vad har du för hastighet inställt på autoläget?
Tror jag kör på tre. Får kolla.
#1269041
Wirke skrev:Teknikens Värld har klagat på detta också.

"Efter att sladdat runt i den moddiga nysnön i Landvetterskogarna öster om stan vänder vi åter mot citys kallblöta asfalt. Att snitsigt linjespel får gå före funktion visar den imbildning som lätt uppkommer på sidoframrutorna hos XC60. Rutorna hamnar i lä från ventilationsutsläppen tack vare dörrinsidans uppsvängda övre karm. Medicinen är att justera upp fläkthastigheten i onormalt högt läge, men knappt ens då blir det imfritt på fuktblöta göteborgsdagar. Känns inte riktigt 2018. Kanske läge att återintroducera öppningsbar trekantig ventilationsruta (försvann hos 240 från och med modellår 1973) igen?"

https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... ed-619219/
Oj då... Då är man inte ensam i alla fall. En tröst, eller nåt. Tycker det är riktigt värdelöst faktiskt.
#1276033
Jag har också samma problem på en MY19. Körde i kraftigt regn ikväll i mörkret och det var galet irriterande att behöva sätta på defrostern för att få bort imman på framrutan. På en sträcka av 10 mil fick jag säkert starta den 20-25 ggr.
#1276052
hållundan skrev: ons 12 sep 2018, 12:01 Likaså, som inte har med detta att göra, är ju att avrinningen av vatten på sidorutorna är riktigt kass på XC60n också. Min förra XC70 var belagd med någonting på sidorutorna som gjorde att allt regn bara pärlades bort.
Det var standard på laminerade glas om man valt till det. Har man tagit bort det på laminerat eller har du köpt en bil utan laminerat glas kanske?
#1276069
Golfgurra skrev: sön 21 okt 2018, 22:52 Jag har också samma problem på en MY19. Körde i kraftigt regn ikväll i mörkret och det var galet irriterande att behöva sätta på defrostern för att få bort imman på framrutan. På en sträcka av 10 mil fick jag säkert starta den 20-25 ggr.
Jag trodde problemet var sidorutorna. Körde du med ACn på, den har väl en luftavfuktande effekt?
#1279706
@MartinS,
MartinS skrev:Det var standard på laminerade glas om man valt till det. Har man tagit bort det på laminerat eller har du köpt en bil utan laminerat glas kanske?
Hade varken lam på min gamla XC70 eller lam nu faktiskt, så vet inte riktigt hur den specen är/var.
#1279708
Golfgurra skrev:Jag har också samma problem på en MY19. Körde i kraftigt regn ikväll i mörkret och det var galet irriterande att behöva sätta på defrostern för att få bort imman på framrutan. På en sträcka av 10 mil fick jag säkert starta den 20-25 ggr.
Riktigt värdelöst.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]