Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av energia
#1267126
Är det någon här som funderat på vad som händer med andrahandsvärdet efter 3 år när leasningen kommer till sitt slut? De närmsta 3 åren lär det ju hända en hel del inom elbilsvärlden, t.ex. med Audis Etron och Polestar modellerna.

Jag funderar lite på om man skall avvakta, eller beställa en T8 nu. Leveransen är ju ett halvår, minst. Surt om de i mars nästa år aviserar att nu har vi en helt eldriven bil på väg. Har den ett fördelaktigt pris kommer ju hybriderna att framstå som ett mindre attraktivt val för köparna, och andrahandsvärdet droppar på T8'an.
av stevvee
#1267132
Jag tror inte att andrahandsvärdet på en T8 kommer droppa speicellt inom 3 år.
Anledningen är att dom bilar som kommer, kommer inte vara ute på marknaden förens om 2-3 år och då anser folk det ändå värt att köpa en 3 år gammal T8 till "bra" pris. För det kanske är vad dom har råd med.
Och med tanke på beställningsläget och trycket på T8 som är och alla andra hybrider (vw har stoppat sin försäljning utav Passar GTE) så kommer efterfrågan vara tillräckligt stor. Majoriteten folk betalar hellre 350 tusen för en hybrid än hostar upp 600 för en hybrid som kommer 10 mil till.

Jag tänkte också vänta men har beställt en T8 för varför vänta i flera år till när man kan beställa en schysst bil nu ?
av fragge
#1267135
Så är det alltid för early adopters, utvecklingen går så snabbt så att framtiden är osäker. Jag har dock haft två st Outlanders PHEV innan den T8 jag nu hämtar ut och de har haft ett restvärde på 57% vid inköp av åf efter tre år vilket får anses vara helt ok. Dessa bilar såldes sedan snabbt vidare till Norge där efterfrågan är stor på dessa bilar eftersom det är så fördelaktigt att köra el/hybridbil där även som begagnat.

I Sverige har man satsat på att premiera första ägaren av dessa bilar (bonus), medans andrahandsägarna inte får lika många fördelar. Jag tror att Sverige kommer att titta lite på Norge när det gäller andrahandsmarknaden och med tanke på det höga bränslepriset så tror jag efterfrågan på dessa bilar kommer att vara hög även som begagnade.

T8:an är ju en dyr bil och den kommer ju att vara dyr även i andra hand. Men om du sätter den i perspektiv med andra ca. 400 hk SUV:ar i samma klass (Porsche Macan turbo, Audi SQ5, Merceded GLC AMG43) så får man anse den vara ett kap.
Senast redigerad av 1 fragge, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1267137
När det gäller elbilar och hybrider så lider marknaden just nu av ett enormt underskott. Alltså det finns många fler som vill köpa än vad det finns bilar.
Norge suger också upp en del av andrahandsmarknaden.
Det gör att andrahandsvärde är högt. Först när priserna på nya gått ner samt köerna för el eller hybrid blivit mer normala kommer priserna på andrahandsmarknaden normaliseras.

Jag tror andrahandsvärdet på hybrider håller sig rätt högt ett par år till och på elbilar ännu några år.
av stevvee
#1267138
joel80 skrev: tor 30 aug 2018, 11:08 När det gäller elbilar och hybrider så lider marknaden just nu av ett enormt underskott. Alltså det finns många fler som vill köpa än vad det finns bilar.
Norge suger också upp en del av andrahandsmarknaden.
Det gör att andrahandsvärde är högt. Först när priserna på nya gått ner samt köerna för el eller hybrid blivit mer normala kommer priserna på andrahandsmarknaden normaliseras.

Jag tror andrahandsvärdet på hybrider håller sig rätt högt ett par år till och på elbilar ännu några år.
Tesla är ju ett jättebra exempel på det. gamla -13 bilar håller fortfarande väldigt högt andrahandsvärde.
av Lövet
#1267151
stevvee skrev:
joel80 skrev: tor 30 aug 2018, 11:08 När det gäller elbilar och hybrider så lider marknaden just nu av ett enormt underskott. Alltså det finns många fler som vill köpa än vad det finns bilar.
Norge suger också upp en del av andrahandsmarknaden.
Det gör att andrahandsvärde är högt. Först när priserna på nya gått ner samt köerna för el eller hybrid blivit mer normala kommer priserna på andrahandsmarknaden normaliseras.

Jag tror andrahandsvärdet på hybrider håller sig rätt högt ett par år till och på elbilar ännu några år.
Tesla är ju ett jättebra exempel på det. gamla -13 bilar håller fortfarande väldigt högt andrahandsvärde.
Ja, mycket för att det än så länge inte släppts något väsentligt bättre eller billigare. Men tänk om Volvo har en hybrid på marknaden med 5 mil räckvidd och sedan släpper de en med 15 mil. Då får det ganska stor effekt.

Men jag är rätt säker på att Volvo inte kommer göra så för man har inte råd att tappa marknadens förtroende. Inget märke slaktar sina egna modeller medvetet. Det kanske kommer en T10 istället som kostar 250.000kr mer med den räckvidden men man kommer inte släppa något 3ggr bättre för samma pengar.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1267153
Nej mer sannolikt att de smyger dit en mils räckvidd om året extra eller så för att slippa chocken även om den interna teknikutvecklingen inte rör sig i den takten. Att en tre fyra år nyare bil går tre till fem mil till på el kan nog de flesta svälja utan att det svider.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]