- tis 14 aug 2018, 19:00
#1264860
Nu har jag haft min XC60 T5 AWD R-design MY18 i snart ett halvår, och det har varit allt annat än roligt bilägande. Ska snart börja stångas med verkstaden igen efter semestrar och grejer. Det är inte helt lätt att stångas med dom då dom helt och hållet saknar kundservice och engagemang, men finns liksom ingen inom typ 10mils radie, så har ingen lust att börja åka så långt för att lämna bilen på service. Så tänkte kolla lite erfarenheter med er, men även kanske få input om ni har några liknande erfarenheter eller om ni kan hjälpa mig med ren och skär fakta hur vissa grejer ska fungera.
1. Pilotassist fungerar typ uruselt till och från. Den håller sig inte i rätt fil, den kan gå ut i både vägrenen och i andra filen. Den tar ibland alldeles för stor ytterkurva, eller alldeles för snäv innerkurva. Den kan börja dansa mellan filerna på raksträckor eller i kurvor. Det beter sig väldigt udda och felaktikt. Ibland så kan den få för sig att slänga sig fram och tillbaka i filen som jag ligger i, (oftast i samband med att man kör förbi en avfart på E4) så slänger den sig först till vänster, och sen snabbt till höger innan man hinner uppfatta vad som riktigt händer och man får koll på bilen och har hjärtat i halsgropen. Detta hände en gång när jag körde om en långtradare och jag kan säga att det inte var många dm ifrån att det slutade med att jag planterade min vänster fram i hans släp. Är det någon som har upplevt något liknande beteende på sin bil? Jag har alltid ”grön ratt” i instrumenteringen. Jag har testat att ha lane keeping aid både på och av, och det gör ingen skillnad. Jag har haft två olika framrutor på bilen då den första som kom ifrån fabrik var feltillverkad och skapade dubbelseende på HUD.
Jag tycker att bilen har olika beteende beroende på vad det är för väder, stark sol rakt framifrån, eller regn. Om det är mörkt eller ljust ute. Det är nästan som att det känns som bilen blir bländad av solen, men det kan väl aldrig stämma? Det är heller liksom inte samma ställe på vägen som bilen beter sig konstigt på, ena gången kan det gå jättebra, medans nästa gång man åker förbi samma ställe så beter den sig riktigt konstigt.
Har detta på film, men vet inte hur man laddar upp filmer här på forumet?
2. Adaptiva farthållaren har skumt beteende för sig, den kan helt plötsligt slappa av på farten och låta bilen sjunka allt ifrån 5-20 km/h för att sen gasa upp till inställd hastighet. Har upplevt detta flertalet gånger. En gång hände det att den panikbromsade ifrån 95km/h ner till 50km/h på motorväg utan att jag hade någon framför mig och jag fick inga meddelanden in displayer eller varningar eller så. Det brukar ju alltid komma upp ett meddelande om något nödsystem har aktiverats och hjälpt till. Riktigt obehagligt.
3. Farthållaren/pilot assist kan helt utan förvarning bara koppla ur och plinga till och säga att den är avbruten. Inte så att jag inte rört på ratten, eller knäppt loss mig eller något sånt. Helt plötsligt, oavsett om jag kört kort stund eller upp mot några timmar så kan den koppla ur sig. Så får man vänta 5 sekunder innan man kan trycka på resume så fungerar det igen.
4. BLIS på höger sida fungerar katastrof till och från. När man sitter och kör så kan den helt plötsligt få för sig att blinka till några gånger utan att det finns något på den sidan av bilen. Kan ligga helt själv och inte kört om/blivit omkörd på flera flera kilometer så händer det. Eller så lyser den fast sken i ett par sekunder, för att sen dö helt och inte reagera på någonting överhuvudtaget. För att sen upprepa samma fenomen med blinkningar eller fast sken, för att då hoppa igång igen. Funktionen kan vara borta allt mellan 5 minuter, till upp mot 40 minuter. Men jag har alltid funktionen intakt på vänster sida.
Ibland så känner den inte av någon bil på insidan, ibland bara lastbilar (större fordon), ibland bara personbilar. Jag vet inte om den har någon begränsning i hur snabbt man kör om ett fordon för att den ska visa att det är något där? Men höger sida fungerar inte i närheten av hur vänster sida fungerar. Någon som är bra insatt i hur BLIS ska fungera och om den har några begränsningar?
5. Bytt vindruta som sagt på bilen då den var feltillverkad ifrån fabrik och skapade dubbelseende på HUD. Kvalitetskontroll Volvo?
6. Har/ska byta båda framsätena då klädseln var veckad ifrån fabrik uppe i rundningen vid axlarna.
7. Har bytt sitsen i baksätet då det var ett hål stort som en golfboll i skumgummit på mittensitsen ifrån fabrik.
8. Bagageluckan är inte tät för fem öre, så hela insidan på själva bagageluckan blir precis dyngsur när man tvättar bilen med högtryckstvätt. Detta har verkstaden dock lovat att åtgärda, men inte lyckats med ännu.
9. När jag har telefon ansluten via blåtand så är det eko för mottagaren, så att den hör sig själv. Har testat att ha olika telefoner, olika modeller i båda ändar men ingen bättring. Plus att det är alltid ett j**la bakgrundsljud för mottagaren av telefonsamtal ifrån bilen. Låter nästan som att man sitter i en skokartong och pratar med vindbrus och grejer.
10. Växellådan slänger/hugger i dom lägre växlarna titt som tätt i stadskörning. Detta är ett nytt fenomen senaste månaden så vet inte vad som har hänt.
11. ACn kyler väldigt dåligt? Nu när det varit så varmt i sommar så har jag nästan alltid fått ha AC på LOW för att kunna sitta och ha det behagligt i bilen. Temperaturen kommer inte ner under 20 grader skulle jag tro. Uppskattar att den inte kommer ner under 20 grader, har inte mätt. Det spelar ingen roll om jag sitter och kör i ett par timmar så är det fortfarande varmt liksom.
Men verkstaden felsökte och sa att utblåsen höll 11 grader i chaufförens armhåla, och det var inom spec för volvo påstod dom? Någon som har mer input om det? Min förra bil frös man ihjäl efter 10 minuter om man hade ac på low.
12. Luckan/armstödet i mitten mellan stolarna kärvar och man får ta i ordentligt för att den ska ”låsa” sig.
13. Sensorn i passagerarsätet fram fungerar till och från, beroende på vilken position man har sätet i upplever jag det som. Alltså bältesvarnaren. Verkstaden påstår att det finns en funktion som gjort den mindre känslig i nya bilar för att man ska kunna ha en väska/påse där utan att det plingar i bilen? Är det någon som vet något? Detta är egentligen inte ett problem jag lägger så stor vikt vid, då det är skönt att kunna lägga just en påse där när man handlat eller så. Men ett fel, är dock ändå ett fel för mig?
Detta är väl typ felen jag har/haft på min bil. Vissa grejer för mig är helt livsfarliga, så som pilotassist och grejer. Men vill veta om fler har upplevt liknande situationer, eller om det är jag som har fel att systemet liksom inte klarar av vanlig motorvägskörning?
Tar gärna input och synpunkter ifrån alla andra som jag hoppas har bra koll på massa olika saker!
1. Pilotassist fungerar typ uruselt till och från. Den håller sig inte i rätt fil, den kan gå ut i både vägrenen och i andra filen. Den tar ibland alldeles för stor ytterkurva, eller alldeles för snäv innerkurva. Den kan börja dansa mellan filerna på raksträckor eller i kurvor. Det beter sig väldigt udda och felaktikt. Ibland så kan den få för sig att slänga sig fram och tillbaka i filen som jag ligger i, (oftast i samband med att man kör förbi en avfart på E4) så slänger den sig först till vänster, och sen snabbt till höger innan man hinner uppfatta vad som riktigt händer och man får koll på bilen och har hjärtat i halsgropen. Detta hände en gång när jag körde om en långtradare och jag kan säga att det inte var många dm ifrån att det slutade med att jag planterade min vänster fram i hans släp. Är det någon som har upplevt något liknande beteende på sin bil? Jag har alltid ”grön ratt” i instrumenteringen. Jag har testat att ha lane keeping aid både på och av, och det gör ingen skillnad. Jag har haft två olika framrutor på bilen då den första som kom ifrån fabrik var feltillverkad och skapade dubbelseende på HUD.
Jag tycker att bilen har olika beteende beroende på vad det är för väder, stark sol rakt framifrån, eller regn. Om det är mörkt eller ljust ute. Det är nästan som att det känns som bilen blir bländad av solen, men det kan väl aldrig stämma? Det är heller liksom inte samma ställe på vägen som bilen beter sig konstigt på, ena gången kan det gå jättebra, medans nästa gång man åker förbi samma ställe så beter den sig riktigt konstigt.
Har detta på film, men vet inte hur man laddar upp filmer här på forumet?
2. Adaptiva farthållaren har skumt beteende för sig, den kan helt plötsligt slappa av på farten och låta bilen sjunka allt ifrån 5-20 km/h för att sen gasa upp till inställd hastighet. Har upplevt detta flertalet gånger. En gång hände det att den panikbromsade ifrån 95km/h ner till 50km/h på motorväg utan att jag hade någon framför mig och jag fick inga meddelanden in displayer eller varningar eller så. Det brukar ju alltid komma upp ett meddelande om något nödsystem har aktiverats och hjälpt till. Riktigt obehagligt.
3. Farthållaren/pilot assist kan helt utan förvarning bara koppla ur och plinga till och säga att den är avbruten. Inte så att jag inte rört på ratten, eller knäppt loss mig eller något sånt. Helt plötsligt, oavsett om jag kört kort stund eller upp mot några timmar så kan den koppla ur sig. Så får man vänta 5 sekunder innan man kan trycka på resume så fungerar det igen.
4. BLIS på höger sida fungerar katastrof till och från. När man sitter och kör så kan den helt plötsligt få för sig att blinka till några gånger utan att det finns något på den sidan av bilen. Kan ligga helt själv och inte kört om/blivit omkörd på flera flera kilometer så händer det. Eller så lyser den fast sken i ett par sekunder, för att sen dö helt och inte reagera på någonting överhuvudtaget. För att sen upprepa samma fenomen med blinkningar eller fast sken, för att då hoppa igång igen. Funktionen kan vara borta allt mellan 5 minuter, till upp mot 40 minuter. Men jag har alltid funktionen intakt på vänster sida.
Ibland så känner den inte av någon bil på insidan, ibland bara lastbilar (större fordon), ibland bara personbilar. Jag vet inte om den har någon begränsning i hur snabbt man kör om ett fordon för att den ska visa att det är något där? Men höger sida fungerar inte i närheten av hur vänster sida fungerar. Någon som är bra insatt i hur BLIS ska fungera och om den har några begränsningar?
5. Bytt vindruta som sagt på bilen då den var feltillverkad ifrån fabrik och skapade dubbelseende på HUD. Kvalitetskontroll Volvo?
6. Har/ska byta båda framsätena då klädseln var veckad ifrån fabrik uppe i rundningen vid axlarna.
7. Har bytt sitsen i baksätet då det var ett hål stort som en golfboll i skumgummit på mittensitsen ifrån fabrik.
8. Bagageluckan är inte tät för fem öre, så hela insidan på själva bagageluckan blir precis dyngsur när man tvättar bilen med högtryckstvätt. Detta har verkstaden dock lovat att åtgärda, men inte lyckats med ännu.
9. När jag har telefon ansluten via blåtand så är det eko för mottagaren, så att den hör sig själv. Har testat att ha olika telefoner, olika modeller i båda ändar men ingen bättring. Plus att det är alltid ett j**la bakgrundsljud för mottagaren av telefonsamtal ifrån bilen. Låter nästan som att man sitter i en skokartong och pratar med vindbrus och grejer.
10. Växellådan slänger/hugger i dom lägre växlarna titt som tätt i stadskörning. Detta är ett nytt fenomen senaste månaden så vet inte vad som har hänt.
11. ACn kyler väldigt dåligt? Nu när det varit så varmt i sommar så har jag nästan alltid fått ha AC på LOW för att kunna sitta och ha det behagligt i bilen. Temperaturen kommer inte ner under 20 grader skulle jag tro. Uppskattar att den inte kommer ner under 20 grader, har inte mätt. Det spelar ingen roll om jag sitter och kör i ett par timmar så är det fortfarande varmt liksom.
Men verkstaden felsökte och sa att utblåsen höll 11 grader i chaufförens armhåla, och det var inom spec för volvo påstod dom? Någon som har mer input om det? Min förra bil frös man ihjäl efter 10 minuter om man hade ac på low.
12. Luckan/armstödet i mitten mellan stolarna kärvar och man får ta i ordentligt för att den ska ”låsa” sig.
13. Sensorn i passagerarsätet fram fungerar till och från, beroende på vilken position man har sätet i upplever jag det som. Alltså bältesvarnaren. Verkstaden påstår att det finns en funktion som gjort den mindre känslig i nya bilar för att man ska kunna ha en väska/påse där utan att det plingar i bilen? Är det någon som vet något? Detta är egentligen inte ett problem jag lägger så stor vikt vid, då det är skönt att kunna lägga just en påse där när man handlat eller så. Men ett fel, är dock ändå ett fel för mig?
Detta är väl typ felen jag har/haft på min bil. Vissa grejer för mig är helt livsfarliga, så som pilotassist och grejer. Men vill veta om fler har upplevt liknande situationer, eller om det är jag som har fel att systemet liksom inte klarar av vanlig motorvägskörning?
Tar gärna input och synpunkter ifrån alla andra som jag hoppas har bra koll på massa olika saker!
Volvo V40 D2 2014, your kinetic, automat, VOC
Volvo V60 D4 AWD Ocean Race Edition, BE PRO, Automat, Voc.
Volvo V60cc D4 AWD Momentum, BE, VOC.
Kör: XC60 T5 AWD MY18 R-design. Teknik PRO, Voc, 21", skärmbreddare, Crystal white ++++
Volvo V60 D4 AWD Ocean Race Edition, BE PRO, Automat, Voc.
Volvo V60cc D4 AWD Momentum, BE, VOC.
Kör: XC60 T5 AWD MY18 R-design. Teknik PRO, Voc, 21", skärmbreddare, Crystal white ++++