Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tjocken
#1264860
Nu har jag haft min XC60 T5 AWD R-design MY18 i snart ett halvår, och det har varit allt annat än roligt bilägande. Ska snart börja stångas med verkstaden igen efter semestrar och grejer. Det är inte helt lätt att stångas med dom då dom helt och hållet saknar kundservice och engagemang, men finns liksom ingen inom typ 10mils radie, så har ingen lust att börja åka så långt för att lämna bilen på service. Så tänkte kolla lite erfarenheter med er, men även kanske få input om ni har några liknande erfarenheter eller om ni kan hjälpa mig med ren och skär fakta hur vissa grejer ska fungera.

1. Pilotassist fungerar typ uruselt till och från. Den håller sig inte i rätt fil, den kan gå ut i både vägrenen och i andra filen. Den tar ibland alldeles för stor ytterkurva, eller alldeles för snäv innerkurva. Den kan börja dansa mellan filerna på raksträckor eller i kurvor. Det beter sig väldigt udda och felaktikt. Ibland så kan den få för sig att slänga sig fram och tillbaka i filen som jag ligger i, (oftast i samband med att man kör förbi en avfart på E4) så slänger den sig först till vänster, och sen snabbt till höger innan man hinner uppfatta vad som riktigt händer och man får koll på bilen och har hjärtat i halsgropen. Detta hände en gång när jag körde om en långtradare och jag kan säga att det inte var många dm ifrån att det slutade med att jag planterade min vänster fram i hans släp. Är det någon som har upplevt något liknande beteende på sin bil? Jag har alltid ”grön ratt” i instrumenteringen. Jag har testat att ha lane keeping aid både på och av, och det gör ingen skillnad. Jag har haft två olika framrutor på bilen då den första som kom ifrån fabrik var feltillverkad och skapade dubbelseende på HUD.
Jag tycker att bilen har olika beteende beroende på vad det är för väder, stark sol rakt framifrån, eller regn. Om det är mörkt eller ljust ute. Det är nästan som att det känns som bilen blir bländad av solen, men det kan väl aldrig stämma? Det är heller liksom inte samma ställe på vägen som bilen beter sig konstigt på, ena gången kan det gå jättebra, medans nästa gång man åker förbi samma ställe så beter den sig riktigt konstigt.
Har detta på film, men vet inte hur man laddar upp filmer här på forumet?

2. Adaptiva farthållaren har skumt beteende för sig, den kan helt plötsligt slappa av på farten och låta bilen sjunka allt ifrån 5-20 km/h för att sen gasa upp till inställd hastighet. Har upplevt detta flertalet gånger. En gång hände det att den panikbromsade ifrån 95km/h ner till 50km/h på motorväg utan att jag hade någon framför mig och jag fick inga meddelanden in displayer eller varningar eller så. Det brukar ju alltid komma upp ett meddelande om något nödsystem har aktiverats och hjälpt till. Riktigt obehagligt.

3. Farthållaren/pilot assist kan helt utan förvarning bara koppla ur och plinga till och säga att den är avbruten. Inte så att jag inte rört på ratten, eller knäppt loss mig eller något sånt. Helt plötsligt, oavsett om jag kört kort stund eller upp mot några timmar så kan den koppla ur sig. Så får man vänta 5 sekunder innan man kan trycka på resume så fungerar det igen.

4. BLIS på höger sida fungerar katastrof till och från. När man sitter och kör så kan den helt plötsligt få för sig att blinka till några gånger utan att det finns något på den sidan av bilen. Kan ligga helt själv och inte kört om/blivit omkörd på flera flera kilometer så händer det. Eller så lyser den fast sken i ett par sekunder, för att sen dö helt och inte reagera på någonting överhuvudtaget. För att sen upprepa samma fenomen med blinkningar eller fast sken, för att då hoppa igång igen. Funktionen kan vara borta allt mellan 5 minuter, till upp mot 40 minuter. Men jag har alltid funktionen intakt på vänster sida.
Ibland så känner den inte av någon bil på insidan, ibland bara lastbilar (större fordon), ibland bara personbilar. Jag vet inte om den har någon begränsning i hur snabbt man kör om ett fordon för att den ska visa att det är något där? Men höger sida fungerar inte i närheten av hur vänster sida fungerar. Någon som är bra insatt i hur BLIS ska fungera och om den har några begränsningar?

5. Bytt vindruta som sagt på bilen då den var feltillverkad ifrån fabrik och skapade dubbelseende på HUD. Kvalitetskontroll Volvo?

6. Har/ska byta båda framsätena då klädseln var veckad ifrån fabrik uppe i rundningen vid axlarna.

7. Har bytt sitsen i baksätet då det var ett hål stort som en golfboll i skumgummit på mittensitsen ifrån fabrik.

8. Bagageluckan är inte tät för fem öre, så hela insidan på själva bagageluckan blir precis dyngsur när man tvättar bilen med högtryckstvätt. Detta har verkstaden dock lovat att åtgärda, men inte lyckats med ännu.

9. När jag har telefon ansluten via blåtand så är det eko för mottagaren, så att den hör sig själv. Har testat att ha olika telefoner, olika modeller i båda ändar men ingen bättring. Plus att det är alltid ett j**la bakgrundsljud för mottagaren av telefonsamtal ifrån bilen. Låter nästan som att man sitter i en skokartong och pratar med vindbrus och grejer.

10. Växellådan slänger/hugger i dom lägre växlarna titt som tätt i stadskörning. Detta är ett nytt fenomen senaste månaden så vet inte vad som har hänt.

11. ACn kyler väldigt dåligt? Nu när det varit så varmt i sommar så har jag nästan alltid fått ha AC på LOW för att kunna sitta och ha det behagligt i bilen. Temperaturen kommer inte ner under 20 grader skulle jag tro. Uppskattar att den inte kommer ner under 20 grader, har inte mätt. Det spelar ingen roll om jag sitter och kör i ett par timmar så är det fortfarande varmt liksom.
Men verkstaden felsökte och sa att utblåsen höll 11 grader i chaufförens armhåla, och det var inom spec för volvo påstod dom? Någon som har mer input om det? Min förra bil frös man ihjäl efter 10 minuter om man hade ac på low.

12. Luckan/armstödet i mitten mellan stolarna kärvar och man får ta i ordentligt för att den ska ”låsa” sig.

13. Sensorn i passagerarsätet fram fungerar till och från, beroende på vilken position man har sätet i upplever jag det som. Alltså bältesvarnaren. Verkstaden påstår att det finns en funktion som gjort den mindre känslig i nya bilar för att man ska kunna ha en väska/påse där utan att det plingar i bilen? Är det någon som vet något? Detta är egentligen inte ett problem jag lägger så stor vikt vid, då det är skönt att kunna lägga just en påse där när man handlat eller så. Men ett fel, är dock ändå ett fel för mig?

Detta är väl typ felen jag har/haft på min bil. Vissa grejer för mig är helt livsfarliga, så som pilotassist och grejer. Men vill veta om fler har upplevt liknande situationer, eller om det är jag som har fel att systemet liksom inte klarar av vanlig motorvägskörning?
Tar gärna input och synpunkter ifrån alla andra som jag hoppas har bra koll på massa olika saker!
Användarvisningsbild
av Derank
#1264868
Ingen ide att kontakta Volvo direkt, att en ny bil kan vara behäftad med en massa fel , är inte unikt, det somär avgörande är hur ÅF löser saken tycker jag. Det är skitstrist med en ny bil som bara jävlas, jag vet, hade själv en V70 2012 som bodde på verkstad, 18gg , sedan bytte jag in den för jag ledsnade totalt.

Men om det är som i TS fall så ska han kontakta eftermarknadsansvarige, han kommer att hjälpa dig.

Jag gjorde sjäv det innan semestern då jag hade några saker som inet var ok på min nuvarande XC60 men klåparna på verkstaden klarade inte av att felsöka.

3 dagar efter kontakt med eftermarkdansavsvarige ringde det upp en killen från verkstade och bokade in en tid vecka därpå.

Han hittade felen på ett par timmar och om ett par veckor ska jag in och byta infotaimentmodul, insgtrumentbräda och båda stötdämpare fram. Allt på reklamation då nybilgar gått ut.

Så mitt råd till TS är att om inet verkstaden lyssnar så kontakta eftermarknadsansvarige, det är hans jobb att hjälpa TS.
av Bimsen
#1264873
Har tänkt att köpa nya V60, men man blir lite tveksam till Volvos kvalitet när man läser sån historie och andra liknande.
En ny bil kan ha fel (egenskaper) ja, men där finns gränser. Speciellt när man betaler premium pris.
Användarvisningsbild
av Derank
#1264888
du hittar samma historier om andra bilmärken ochså. Personligen tycker jag själv att i stort set alla dagens moderna bilar är lite av halvsmäck på ett el annat sätt. Jag hittar alltid saker jag störs på på ett el annat sätt,
Användarvisningsbild
av grillchips
#1264894
Bimsen skrev:Har tänkt att köpa nya V60, men man blir lite tveksam till Volvos kvalitet när man läser sån historie och andra liknande.
En ny bil kan ha fel (egenskaper) ja, men där finns gränser. Speciellt när man betaler premium pris.
Fullt förståeligt att vara kritisk och skeptisk men ha också i åtanke att det rullar många av Volvos nya bilar på vägarna. Med betoning på många. De som är nöjda är ju oftast tysta medan de som är missnöjda är de som hörs.
Jag hade läst många trådar om stökiga problem på V90 men likt förbaskat beställde vi en ändå. Det jag dock tog med mig var en lång checklista på saker att kolla, på sätt och vis tack vare "de som hörs".
av dfa
#1264899
Trist att höra. Det låter nästan som om Pilot Assist inte funkar alls ibland.
Hade en kompis som köpte en ny V90 och tyckte Pilot Assist var skit. Visade sig att han körde med vanliga farthållaren och LKA, och inte med "grön ratt" alls :)

Har själv upplevt att Pilot Assist kopplat ur sig utan att notifiera ett par ggr i hög hastighet. En gång var det när jag höll 120 på en 90 väg och ganska obehagligt då det var mitt i en kurva.
Kör numera aldrig med PA då jag "kör för fort" utan använder det bara i den hastighet som tillåts.

Hade även problem med vattenläckage i bakluckan på en V90, vet att det var samma problem på nya XC60 samtidigt då det stod ett par sådana bilar i verkstaden ( enligt verkstadschefen) fast detta var lite drygt ett år sedan så det borde vara fixat tycker man.

Blir det skillnad om du justerar avståndet på adaptiva farthållaren?

Hoppas det löser sig.
av zsh
#1264912
Ouch....väntar själv på leverans troligtvis nästa vecka och detta var ingen rolig läsning. :x

Just Pilot problemen med inbromsningar från ingenstans låter livsfarligt. Du är inte den första heller verkar det som, det har tidigare skrivits om det i media. Bilen jag har idag, en C-klass från 2015, varnar/tjuter vid hinder framför bilen. Tack o lov så har jag inte autobroms på den, för hade funktionen funnits där så hade jag varit i olycka/-or för länge sedan. Systemet kan nämligen få för sig att tjuta lite var som helst, inga bilar/hinder framför en osv.

Hoppas det löser sig!
av Ice71
#1264913
Problem med AC:n är du inte ensam om. Haft min inne på felsökningn och inga fel hittades.
Förvånande? NOT!
Ska ta det vidare nästa vecka när högre verkstadsgubbe kommer tillbaka från semestern.
Kör även jag ibland på low och fläkten på 3:an 4:an utan att det ens är nära att bli för kallt.
Kan ju inte vara rätt väl???
av stevvee
#1264931
Och jag har tvärtom i min V90 där jag nästan fryser om jag kör fläkt på 1 och har 20 grader inställt. Igår åkte jag med 22 grader inställt när det var ca 18 ute. Annars blev det för kallt.
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]