Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lobocut
#1265402
Svenskar är generellt dåliga på att klaga och kräva sin rätt. Vi konsumenter har ett mycket starkt skydd i konsumentköplagen, lagen är skriven till fördel för konsumenten. Klaga mer och kräv att saker ska fungera.
Användarvisningsbild
av Derank
#1265407
Många vet inte hur de ska gå tillväga el vilka rättigheter de har, Men är man osäker kan man alltid kontakta säljaren och förklara att verkstaden inte lyssnar så lotsar han en vidare. Jag har gått i ledet, säjare, mekaniker, verkstadschef, eftermarknadsansvarig . Fel som jag upptäckt det första 3-4 mån har jag tagit direkt med säljaren så får han jobba liet och boka in tid på verkstad osv. Efter det direkt med verkstaden, och när de inte lyckats lösa problemen el skyller på ditt och datt har jag kontaktat eftermarknadsansvarige.

https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... lhandlare/
av Jokr
#1462771
Pilotassist:
Angående pilotassist så har jag vid två tillfällen varit med om samma obehagliga överraskning. Jag har i godan ro kört på motorvägen när bilen plötsligt väjer, helt utan anledning så jag blir snabbt tvungen att styra in bilen i körfältet igen. Mycket obehagligt litar inte alls på systemet.

Handbroms:
Har även problem med den elektriska handbromsen. Svårbeskrivet men jag upplever det som att den inte riktigt släpper helt. Att den hackar när jag ska köra iväg på så sätt att jag inte kan rulla iväg riktigt.

Någon mer som varit med om likande?
av Rullis
#1462813
Jokr skrev: ons 08 sep 2021, 18:20 Pilotassist:
Angående pilotassist så har jag vid två tillfällen varit med om samma obehagliga överraskning. Jag har i godan ro kört på motorvägen när bilen plötsligt väjer, helt utan anledning så jag blir snabbt tvungen att styra in bilen i körfältet igen. Mycket obehagligt litar inte alls på systemet.

Handbroms:
Har även problem med den elektriska handbromsen. Svårbeskrivet men jag upplever det som att den inte riktigt släpper helt. Att den hackar när jag ska köra iväg på så sätt att jag inte kan rulla iväg riktigt.

Någon mer som varit med om likande?
Jag upplever att min broms "knakar" när jag lättar på bromsen långsamt och den rullar iväg av sig själv. Är det detta du menar? Jag vet inte om det ska vara så, eller hur jag bättre beskriver ljudet som uppstår. Får fråga brorsan med samma bil om den låter likadant.
av Jokr
#1463252
Nja kanske inte riktigt vad jag är inne på. Det jag menar är när jag lossat på den elektroniska parkeringsbromsen och jag ska köra iväg och trycker på gasen så kommer jag inte fram riktigt. Nästan som att parkeringsbromsen inte kan bestämma sig om den ska vara på eller av. Det du skriver känner jag iofs igen men upplever inte det som ett problem som jag borde göra något åt. Men kan tycka att det är påtagligt och undermåligt på en så pass dyr bil.
Användarvisningsbild
av Slasse
#1463439
Ice71 skrev:Just Pilot problemen med inbromsningar från ingenstans låter livsfarligt. Du är inte den första heller verkar det som, det har tidigare skrivits om det i media. Bilen jag har idag, en C-klass från 2015, varnar/tjuter vid hinder framför bilen. Tack o lov så har jag inte autobroms på den, för hade funktionen funnits där så hade jag varit i olycka/-or för länge sedan. Systemet kan nämligen få för sig att tjuta lite var som helst, inga bilar/hinder framför en osv.
Det där med AC är intressant. När det är "mellantemperatur" (typ +18c) och solen skiner in i bilen så är det nästan alltid för varmt i bilen. Får dra ner AC på typ min för att det ska fungera optimalt och bli svalt i bilen. Testat att öka fläkten etc. På min V70 MY16 var det aldrig några problem.
Användarvisningsbild
av Waterlily
#1463472
Kolla upp att verkstaden har kontrollerat systemspänningen, batteriet och laddningen så att det inte är störningar i matningen av alla komponenter. Har man problem med spänningsmatningen så kan man få en massa konstiga beteenden.

Vänligen Näckrosen.
Användarvisningsbild
av Waterlily
#1463473
Slasse skrev:
Ice71 skrev:Just Pilot problemen med inbromsningar från ingenstans låter livsfarligt. Du är inte den första heller verkar det som, det har tidigare skrivits om det i media. Bilen jag har idag, en C-klass från 2015, varnar/tjuter vid hinder framför bilen. Tack o lov så har jag inte autobroms på den, för hade funktionen funnits där så hade jag varit i olycka/-or för länge sedan. Systemet kan nämligen få för sig att tjuta lite var som helst, inga bilar/hinder framför en osv.
Det där med AC är intressant. När det är "mellantemperatur" (typ +18c) och solen skiner in i bilen så är det nästan alltid för varmt i bilen. Får dra ner AC på typ min för att det ska fungera optimalt och bli svalt i bilen. Testat att öka fläkten etc. På min V70 MY16 var det aldrig några problem.
Lite OT men att AC:n inte kan hantera varm sol då det är svalt ute liknar lite beteendet i min BMW. Tempen på uteluften har för mycket att säga till om i regleringen. Men min bil beter sig inte alls lika extremt. Jag behöver bara justera med någon grad.

Jag får misstankar om att när bilfabrikanter testar klimatanläggningar så lägger de för stor vikt att testa i extrem-kyla och -värme. Sen glöms det lite bort att testa i temperaturområdet 10 till 20 grader med eller utan solinstrålning.

Vänligen Näckrosen.

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]