Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bowe
#1262796
Jag har i mitt tycke en fantastiskt bra o trevlig bil att köra, XC60 T5 -19, men jag noterar väldigt ofta att när jag kopplat in farthållaren (vilken använts väldigt ofta...), exakt hastighetsinställning oklar, men i spannet 80-100, så ligger den o pendlar hela tiden mellan växel 7 o 8:a. Den hinner knappt att gå till den ena växeln innan den hoppar till den andra. Växellådan borde ju kunna ”bestämma” sig för rätt växel o ligga kvar till någon körförändring sker. Är det någon annan som noterat detta? Kan en mjukvaruppgradering lösa detta?
av Ice71
#1262814
Exakt lika på min.
Rätt störande. Men tyckte det blev skillnad i ECO läget. Håller kvar längre på 8:an. Kör även på manuellt ibland.
av mf135
#1263099
Växlingspunktstyrningen är inget vidare. Man kan spara närmare 1dl /mil genom att växla upp tidigare än lådan. Eco borde ju välja hög växel när det går.
Användarvisningsbild
av Dogfight
#1263102
Min V60CC -17 gör likadant men nu kör jag den för det mesta i manuellt läge och då håller den 8an ner till 70 km/h 69 km/h blir det 7an. Men man måste upp till 76 km/h enligt mätaren för att kunna lägga i 8an. nu kanske det inte e samma utväxling mellan de nya o gamla modellerna men ni förstår tanken. Ha det gött.
av mf135
#1263128
Min T5 vill ligga på 7:an i 80 om man inte växlar själv. Detta på slät väg. Den fixar motlut också på 8:an om man lagt i den manuellt. Borde gå att få lite mer eco i eco-läget.
av mf135
#1263226
Nja, som jag skrev tidigare så sjunker förbrukningen med nästan 1dl med manuell växling. I varje fall om man ska tro färddatorn.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]