Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sandströmpeter
#1261821
Mitt första inlägg här!

Har sedan i våras en XC60 T8 med bensinvärmare samt står i garage på vintern. Nu på sommaren + vår o höst är det ju inga problem att använda förvärmningen (av batteri o kupé) då man står utomhus. Nu på sommaren kör den kyla och i våras gick bensinvärmaren för att värma. Har två laddplatser så till vintern flyttar jag in, men då går ju bensinvärmaren på trots att bilen är ansluten till laddkabeln. Vad jag ha förstått så tas den elektriska standardvärmaren bort när bensinvärmare monteras eller hur ligger det till? Det borde ju vara så att med laddakabel ansluten ska inte besninvärmaren starta?

Har ställt frågan till min verkstad men dom kunde inte riktigt svara på detta än. Är ju iofs inte aktuellt just för stunden..

Ni som parkerar både inne o ute, hur gör ni?
Senast redigerad av 1 Sandströmpeter, redigerad totalt 0 gånger.
av Tjalle
#1261823
Jag kollde i instruktionen för T8
Vid förkonditionering i varmt klimat kan kondensvatten från luftkonditioneringen droppa under bilen. Detta är normalt.

OBS
Förkonditionering är enbart tillgänglig när bilen är ansluten till ett eluttag. En laddstolpe som inte alltid är aktiv, t.ex. på grund av en timer, kan orsaka funktionsbortfall för förkonditioneringen.

Om bilen inte är ansluten till ett eluttag är det ändå möjligt att vid varmt klimat få en kort nedkylning av kupén genom att direktstarta förkonditioneringen.

OBS
Vid förkonditionering av kupén arbetar bilen för att nå komforttemperatur och inte den inställda temperaturen i klimatanläggningen.
av Sandströmpeter
#1261962
Är ju som jag ser det två olika lösningar. Ena är att montera en elektrisk kupévärmare, men då blir det två kablar att ansluta. Det andra är att installera en rejält utsugningsfläkt i garaget som går samtidigt med bensinvärmaren och timerstyra denna. Har ett kallgarage med ganska mycket luftinsläpp så det skulle funka och jag tar bilen vid regelbundna tider.

Känns som att Volvo inte har tänkt på att folk även parkerar i garage. Man skulle ha behållit den elektriska värmaren och gjort det valbart mellan denna och bensinvärmaren..
av fragge
#1262668
XC60 T8 saknar elektrisk värmare, i princip all kupevärme kommer att ske m.h.a. bensin. Även på vintern så kommer bensinvärmaren att gå trots att du har full laddning på batteriet. I princip inga andra plugin-hybrider har denna dåliga lösning utan de har en elektrisk värmare som löser detta. Skäms Volvo!
av zsh
#1265724
Någon som vet vad "komforttemperatur" innebär? Omnämns på 100 ställen i instruktionsboken (förlåt, pdf-en), men står ingenstans vad man menar med det.....15, 20, 25c....vad?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1265755
zsh skrev: mån 20 aug 2018, 19:56 Någon som vet vad "komforttemperatur" innebär? Omnämns på 100 ställen i instruktionsboken (förlåt, pdf-en), men står ingenstans vad man menar med det.....15, 20, 25c....vad?
Min tolkning är att Volvo menar den temperatur som föraren hade inställd när bilen senast kördes...
av zsh
#1265756
fjohan82 skrev:
zsh skrev: mån 20 aug 2018, 19:56 Någon som vet vad "komforttemperatur" innebär? Omnämns på 100 ställen i instruktionsboken (förlåt, pdf-en), men står ingenstans vad man menar med det.....15, 20, 25c....vad?
Min tolkning är att Volvo menar den temperatur som föraren hade inställd när bilen senast kördes...
Logiskt borde det vara så, tänkte mest på Tjalles post längre upp där han skriver:
"Vid förkonditionering av kupén arbetar bilen för att nå komforttemperatur och inte den inställda temperaturen i klimatanläggningen."

:-/ skapligt förvirrande :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1265758
zsh skrev: mån 20 aug 2018, 22:26
fjohan82 skrev:
zsh skrev: mån 20 aug 2018, 19:56 Någon som vet vad "komforttemperatur" innebär? Omnämns på 100 ställen i instruktionsboken (förlåt, pdf-en), men står ingenstans vad man menar med det.....15, 20, 25c....vad?
Min tolkning är att Volvo menar den temperatur som föraren hade inställd när bilen senast kördes...
Logiskt borde det vara så, tänkte mest på Tjalles post längre upp där han skriver:
"Vid förkonditionering av kupén arbetar bilen för att nå komforttemperatur och inte den inställda temperaturen i klimatanläggningen."

:-/ skapligt förvirrande :)
Jag hittade dock denna skrivelse...

Starta/stänga av behållande av klimatkomfort
Behållande av klimatkomfort upprätthåller klimatet i kupén efter körning. Funktionen kan direktstartas från centerdisplayen.


Upprätthålla brukar menas typ bevara..
av zsh
#1265764
Hittat lite mer "good enough" info

https://support.volvocars.com/en-CA/car ... 5125afa2d8

When preconditioning is used, this system will attempt to establish a comfortable temperature in the passenger compartment but not necessarily the temperature currently set in the climate system.

In warm weather, the ventilation system will attempt to cool the passenger compartment to the current ambient temperature.


https://www.volvoforums.org.uk/showpost ... ostcount=2
Användarvisningsbild
av LaserJet
#1265815
Tjalle skrev: fre 27 jul 2018, 17:56 Jag kollde i instruktionen för T8
Vid förkonditionering i varmt klimat kan kondensvatten från luftkonditioneringen droppa under bilen. Detta är normalt.

OBS
Förkonditionering är enbart tillgänglig när bilen är ansluten till ett eluttag. En laddstolpe som inte alltid är aktiv, t.ex. på grund av en timer, kan orsaka funktionsbortfall för förkonditioneringen.

Om bilen inte är ansluten till ett eluttag är det ändå möjligt att vid varmt klimat få en kort nedkylning av kupén genom att direktstarta förkonditioneringen.

OBS
Vid förkonditionering av kupén arbetar bilen för att nå komforttemperatur och inte den inställda temperaturen i klimatanläggningen.
Jag får inte alls förkonditioneringen att fungera med laddkabel i
"Bilen kan ej startas då laddkabel är i" - gör jag något fel?

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]