Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lv455
#1260544
Igår var jag hos handlaren och tittade lite närmare på V60n. Jag passade också på att lyssna på V60 HK Premium sound med lite referenslåtar jag hade med mig. Sammanfattningsvis blev jag rejält imponerad.

Det låter magnituder bättre än min nuvarande V60 (2016, Premium sound) som jag aldrig varit nöjd med och även min V50 (Premium Dynaudio) skulle nog fått sig en tuff match även om det mer skulle handla om smak än om kvalitet, HK-systemet i V60´n kunde ibland låta lite väl detaljrikt medan Dynaudio ofta har lite "mjukare" ljud. Jag är hobbymusiker och har dedikerat ett rum i villan för musikproduktion vilket jag akustikbehandlat rätt rejält, jag kör med Dynaudio där också och karaktären är densamma.

Naturligtvis är skillnaden mot B&W intressant men de hade ännu inga V60 B&W inne och jag lyssnade heller inte på några andra SPA-bilar även om jag tidigare bekantat mig med B&W i både V90 och XC90. Jag skulle vilja jämföra dem sida vid sida men än så länge tyckte jag att HK Premium-systemet hävdade sig mycket väl.
av joysam
#1260546
Är enig med dig, HK-systemet i V60 är riktigt bra.

När jag beställde nya tjänstebilen (My19) var bättre ljud med på måste-listan.

Värt varje krona om man sitter 700-800 timmar i bilen varje år.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av lv455
#1260547
Jäpp!

Jämförde du någon gång rakt av mot B&W-systemet? Jag har inte bestämt mig riktigt än, å andra sidan blir det T6 TE för min del så jag har åtminstone ett halvår på mig att fundera :) .
joysam skrev: Är enig med dig, HK-systemet i V60 är riktigt bra.
När jag beställde nya tjänstebilen (My19) var bättre ljud med på måste-listan.
av joysam
#1260552
Nej, det gjorde jag inte.

Beställde bilen långt innan det gick att se den, än mindre att lyssna i den.

Har lyssnat på BW i andra spa-bilar, fantastiskt ljud.

Men tjänstebilsreglerna tillåter inte riktigt hur högt pris som helst.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1280843
Du måste lyssna själv, HK i alla dess former låter så otroligt olika mellan modellerna och årgångarna, jag har haft hk i tre bilar och den enda det låter OK i är XC60in.
av Lockis
#1280964
Kan säga att jag är väldigt nöjd med standard ljudet i min V60. Kör visserligen TuneIN eller Spotify vilket gjorde världens skillnad på ljudet.
Kan dock tillägga att jag inte är någon expert men för det jag använder min stereo till fungerar det ypperligt med standard ljudet.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1280970
Även H/K ljudet i gamla V60 får ett helt annat ljud med TuneIN appen ställt på högsta kvalité givetvis.
H/K premium sound får den några andra högtalargaller som standardljudet inte har?
av lv455
#1281028
Lite allt möjligt, dock är det tre låtar jag alltid använder som har blivit min standardreferens:

"Hotel of California" från Eagles akustiska "Hell Freezes Over"
https://open.spotify.com/track/7jfOoGaR ... 71-a7PbAUQ

Rhys Fulber's remix av Front Line Assemblys "Killing Grounds" (bas så det räcker och blir över!):
https://open.spotify.com/track/7MCBRbDW ... TDu9eAJJJQ

Alan Taylor's "Colour to the moon":
https://open.spotify.com/track/2Wv7pPlU ... rMPB2QcM-A


Mitt första intryck av HK i V60'n car som sagt mycket gott. Jag hade beslutsångest ända tills jag faktiskt jämförde sida vid sida en V60 HK med en S90 B&W (ingen V60 med B&W fanns att tillgå..) och då var faktiskt skillnaden betydligt större än vad jag trott. Basen är större och tajtare i B&W men den skillnaden som gjorde intryck på mig var upplösningen, något som märktes i framför allt de akustiska låtarna. Och vips blev min V60-beställning ännu kostsammare ;-) .

Kuriosa:
Jag är ingen audiofil (har vanliga elkablar till högtalarna...) men ändå ljudnörd. I min hemstudio har jag akustikbehandlat med en blandning både färdigköpta och hembyggda absorbenter av ca 2 m^3 mineralull samt helmholtz- och membranabsorbenter för att få en i princip linjär (+/-7 dB) rumsrespons ner till rummets bottenresonans vid 37 Hz. Jag kör med aktiva Dynaudio-monitorer med tillhörande sub. Eftersom jag skämt bort mig själv här hemma är jag ganska kinkig vad gäller ljud.

Ilduce77 skrev: tor 15 nov 2018, 10:05 Lv445:

Nyfiken på vilka referenslåtar du hade med dig? 😃
Senast redigerad av 1 lv455, redigerad totalt 0 gånger.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]