Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Suunto
#1259796
Hej på er,

Börjar fundera på byte av bil.
Kör idag nedan: Volvo V60 T5 (245 HK) BUSINESS EDITION PRO, R-Design, MY 2015
- Driver Support paket,
- Klimatpaket med VOC,
- Lastpaket
- Tonade rutor
- Drag, delbart

Har och är väldigt nöjd med ovan!

Vilken motor hade ni valt och spec på nya V60?
T5, T6 eller T6 laddhybrid (när den kommer)?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1259797
Det är helt olika prisnivåer och prestanda.
Hybriden är förmodligen trevligast att umgås med, men också dyrast.
Användarvisningsbild
av joel80
#1259814
Hur mycket kommer det skilja mellan T6 och T6 TE? Med nya skatten på T6an, bonus till hybriden samt lägre bränslekostnader om man har någonstans att ladda regelbundet kanske inte det blir så dålig affär om man räknar på 3-4 år och ett visst antal körda mil..
Efter dom åren är det också bättre restvärde på hybriden.
Kanske inte blir dyrare...?
Användarvisningsbild
av poseidon
#1259816
Hur vet du att regeringen inte straffbeskattar hybrider om 3-4 år pga exempelvis barnarbete i mineralgruvor? Det går bara att räkna på nuvärde, räkna samma % på restvärde för att va lite mer säker.
Användarvisningsbild
av joel80
#1259851
Isåfall blir det väl mer som det är med dieselbilarna nu, att man beskatta nybilsköp.. Man har sagt att bonus-malus ska betala dig själv, vilket betyder att man kommer sänka gränsen för när man får bonus så småningom. Det kan betyda att hybrider inte får något bonus eller får lägre bonus om några år, men också att bensinare får högre malus.

Att man kan räkna på ungefär samma procentmässiga restvärde som på en bensinare är absolut inte orimligt. Vilket då betyder att om prisskillnaden är 50k vid köp så är restvärde 25k högre.

Men frågan är väl hur stor prisskillnaden blir. Blir den för hög hinner man kanske inte räkna hem det på 3 år.
av Suunto
#1259946
Tack för alla svar! Rolig diskussion.
Yes, det är precis enligt ovan mina funderingar gått. Är det värt det med en laddhybryd nu? Kör ca 1500 mil / år. Ca 700 stads och 800 lång mil. Hur blir andrahandsvärdet? Räknar man hem det? Lutar mer åt en T5 igen :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1259978
Kan du ladda/fixa laddning där du parkerar på dagen eller natten?
Hur ser ditt resande ut när de gäller de långa milen? Jag kör rätt mycket 16-mils resor, men då 35-40km av de blir på el så sänker jag ju förbrukningen på de resorna med 20-25%.

Blir T6 TE AWD? Det fick man ju lite "på köpet" med min hybrid då elmotorn driver bak och förbränningsmotorn fram.
av lv455
#1260002
Jag sparar, enligt mina beräkningar, i runda slängar 1000 spänn / månad på att skaffa en T6 TE istf T5.

Förutsättningar: eget företag, 2000mil i tjänsten / år, laddar hemma.

Min kalkyl:
https://www.dropbox.com/s/5cf7t46qh2u71 ... t.xls?dl=0

Suunto skrev:Tack för alla svar! Rolig diskussion.
Yes, det är precis enligt ovan mina funderingar gått. Är det värt det med en laddhybryd nu? Kör ca 1500 mil / år. Ca 700 stads och 800 lång mil. Hur blir andrahandsvärdet? Räknar man hem det? Lutar mer åt en T5 igen :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1260023
Angående restvärdet. Jag tror inte det är helt självklart att det blir jättemycket högre. Dagens hybrider som bara går ett par mil på el kommer vara så våldsamt omoderna om bara ett par år om utvecklingen inte stannar helt (dvs om Tesla fortsätter driva på, de andra visar ju inte riktigt att de vill på egen hand).
Användarvisningsbild
av joel80
#1260029
Alltså jag menar inte att det ska vara högre i procent, utan att det p.g.a högre inköpspris också är högre begagnatpris.
Och är det 50% på både en bensinare och en hybrid så blir "förlusten" av mellanskillnaden vid köp också bara 50%.

Både hybrider och nuvarande elbilar verkar hålla riktigt bra i värde. Efterfrågan är högre än utbudet och det kommer troligen bara öka. Ser man på nybilsförsäljningen så lyckas inte tillverkarna få ut tillräcklig med elbilar utan köerna är 6-12 månader på många modeller.

Bensinbilar vet vi ju inte heller hur de kommer klara sig med restvärdet. Där ser jag nog större risk än med en hybrid att det faller mer än vad man räknar med. Men det är mycket spekulationer nu och fordonsbranshen är verkligen inne i den största förändringen sen man bytte från hästar! Sjukt svårt att veta hur det kommer sluta och exakt hur fort det kan gå.

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]