Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1266676
Körprofilen och hur du kör styr väldigt mycket av förbrukningen.

XC60 -- som de flesta av Volvos bilar -- är tung och har relativt högt luftmotstånd. Det ger att vill du ha låg förbrukning ska du köra i relativt lågt tempo (inte över 100 km/h) på landsvägar där du inte har så mycket backar eller stopp och start. Alla SUV:ar har genom sin höjd högre luftmotsånd än jämförbara "vanliga" bilar, så det här gäller inte bara Volvo.

Kör du mycket motorväg i hög fart är en SUV helt fel bil att ha om du vill ha låg förbrukning. Skaffa en E-klass 220d sedan eller liknande så får ni en bil som går att köra på 0,5 l /mil i 140 km/h. Det går inte att göra med enn XC60.

Vill du ha låg förbrukning inne i stan så ska du ha en liten och lätt bil eller en bil med ett bra hybridsystem som kan återvinna energin vid start och stopp.

I slutändan så är variationen i bränsleförburkning en rätt liten post i kostnad för att ha en ny fin bil.
av Ice71
#1266698
Gjorde en resa på ca. 30 mil samma dag jag hämtade ut bilen XC60 T5 FWD - 19
Ca 20 mil i Norge och 10 i Sverige. Blir ju lite lugmare körning i Norge.
Landade på 0.65 liter/mil.
En resa Karlstad-Jönköping-Motala-Karlstad 0.74 l/mil.
Tycker det är riktigt bra för en såpass stor och tung bil. Bra tryck i den också.
Inte speciellt stor skillnad mellan min förra XC60 D4 AWD classic - 17.
Tycker däremot att det är lite för mycket fördröjning vid typ "kickdown". Lådan funderar onödigt länge tycker jag nog.

Jon Skolmen

Nu har jag inte S80 utan V70 men det är inget[…]

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]