- mån 27 aug 2018, 14:34
#1266676
Körprofilen och hur du kör styr väldigt mycket av förbrukningen.
XC60 -- som de flesta av Volvos bilar -- är tung och har relativt högt luftmotstånd. Det ger att vill du ha låg förbrukning ska du köra i relativt lågt tempo (inte över 100 km/h) på landsvägar där du inte har så mycket backar eller stopp och start. Alla SUV:ar har genom sin höjd högre luftmotsånd än jämförbara "vanliga" bilar, så det här gäller inte bara Volvo.
Kör du mycket motorväg i hög fart är en SUV helt fel bil att ha om du vill ha låg förbrukning. Skaffa en E-klass 220d sedan eller liknande så får ni en bil som går att köra på 0,5 l /mil i 140 km/h. Det går inte att göra med enn XC60.
Vill du ha låg förbrukning inne i stan så ska du ha en liten och lätt bil eller en bil med ett bra hybridsystem som kan återvinna energin vid start och stopp.
I slutändan så är variationen i bränsleförburkning en rätt liten post i kostnad för att ha en ny fin bil.
XC60 -- som de flesta av Volvos bilar -- är tung och har relativt högt luftmotstånd. Det ger att vill du ha låg förbrukning ska du köra i relativt lågt tempo (inte över 100 km/h) på landsvägar där du inte har så mycket backar eller stopp och start. Alla SUV:ar har genom sin höjd högre luftmotsånd än jämförbara "vanliga" bilar, så det här gäller inte bara Volvo.
Kör du mycket motorväg i hög fart är en SUV helt fel bil att ha om du vill ha låg förbrukning. Skaffa en E-klass 220d sedan eller liknande så får ni en bil som går att köra på 0,5 l /mil i 140 km/h. Det går inte att göra med enn XC60.
Vill du ha låg förbrukning inne i stan så ska du ha en liten och lätt bil eller en bil med ett bra hybridsystem som kan återvinna energin vid start och stopp.
I slutändan så är variationen i bränsleförburkning en rätt liten post i kostnad för att ha en ny fin bil.