Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xerxes
#1258616
Ni som kör den nya XC60 T5 FWD eller AWD med eller utan polestar. Är ni nöjda med motorn? Om man inte räknar med förbrukningen hur nöjda är ni annars med prestandan t.ex. går det bra att köra om , accelerera och klarar motorn av flera passagerare? Provkörde en XC60 D5 AWD med 4 personer i bilen och draget i den var fortfarande grymt bra. Nu när man har en T5 i order skulle det vara kul ifall ni som redan har den motorn kan ge lite information :-D
av OlofTV
#1258626
Hej!

Jag har en T5 II AWD med Polestar och är mycket positivt överraskad.
Hade en V60 D4 AWD tidigare. Även den med Polestar, men T5an är mycket roligare, tystare och kraftfullare. Trots storlek och tyngd.
Det är riktigt kul att köra den, men det kostar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Xerxes
#1258628
OlofTV skrev: sön 08 jul 2018, 19:36 Hej!

Jag har en T5 II AWD med Polestar och är mycket positivt överraskad.
Hade en V60 D4 AWD tidigare. Även den med Polestar, men T5an är mycket roligare, tystare och kraftfullare. Trots storlek och tyngd.
Det är riktigt kul att köra den, men det kostar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej tack för svaret. Hade ångest att jag inte valde T6 men verkar som att man fortfarande kan ha kul med T5 också :)
av OlofTV
#1258637
Xerxes skrev:
OlofTV skrev: sön 08 jul 2018, 19:36 Hej!

Jag har en T5 II AWD med Polestar och är mycket positivt överraskad.
Hade en V60 D4 AWD tidigare. Även den med Polestar, men T5an är mycket roligare, tystare och kraftfullare. Trots storlek och tyngd.
Det är riktigt kul att köra den, men det kostar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej tack för svaret. Hade ångest att jag inte valde T6 men verkar som att man fortfarande kan ha kul med T5 också :)
Det kommer du definitivt att ha!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Frazze1
#1258645
Jag är väldigt nöjd med vår T5 my19, tycker det tryckte på bra även när den var full-lastad på semestern, med mycket gott självförtroende i omkörningarna och fint flyt på autobahn. Men visst, allt beror väl som sagt på vad man jämför med - kommer man från 145 hk Ford Flexifuel så känns väl det mesta fräsigt kanske.. ;-)
av mf135
#1258694
Motorn funkar nog men växlingspunkterna gör att den drar onödigt mycket. Om man växlar själv sjunker förbrukningen och så borde det inte vara. Åtminstone eco läget skulle väl kunna optimera förbrukningen. Kass helt enkelt. Se på BMW också med 8-vx. Det går att göra rätt!
av OlofTV
#1258698
mf135 skrev:Motorn funkar nog men växlingspunkterna gör att den drar onödigt mycket. Om man växlar själv sjunker förbrukningen och så borde det inte vara. Åtminstone eco läget skulle väl kunna optimera förbrukningen. Kass helt enkelt. Se på BMW också med 8-vx. Det går att göra rätt!
Intressant spaning!
Det skall jag testa vid nästa tur, alltså att växla själv. Inte byta till BMW.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Xerxes
#1258717
Frazze1 skrev: sön 08 jul 2018, 20:39 Jag är väldigt nöjd med vår T5 my19, tycker det tryckte på bra även när den var full-lastad på semestern, med mycket gott självförtroende i omkörningarna och fint flyt på autobahn. Men visst, allt beror väl som sagt på vad man jämför med - kommer man från 145 hk Ford Flexifuel så känns väl det mesta fräsigt kanske.. ;-)
Tack för infon! Skönt att höra bilen fortfarande tryckte på även vid full-last. Jag kommer från en Mercedes E220 ( 194 hk 400nm) och draget i den är som i Volvos D5. Men Volvon väger ju så sjukt mycket så får se.
av Xerxes
#1258718
mf135 skrev: mån 09 jul 2018, 10:40 Motorn funkar nog men växlingspunkterna gör att den drar onödigt mycket. Om man växlar själv sjunker förbrukningen och så borde det inte vara. Åtminstone eco läget skulle väl kunna optimera förbrukningen. Kass helt enkelt. Se på BMW också med 8-vx. Det går att göra rätt!
Volvos växellåda är något som jag tycker Volvo borde förbättra. Känns lite segare och mindre effektivt. Mercedes , bmw , audi som jag kört har haft bättre växellådor jämfört med Volvo
Användarvisningsbild
av Rillee
#1258730
Volvo borde använda sig av samma låda som BMW eller passar inte ZF lådor i Volvo

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]