Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Star123
#1259486
mf135 skrev: ons 11 jul 2018, 23:52
0,8 på en XC60 d4 auto är snålt, jag snittar 1,1 på 4000mil med min XC60 D4 auto, på vintern kan jag ligga uppemot 1,4 och sommartid långkörning med ett ägg under pedalen går det att komma ner strax under 0,8, men snitttet är som sagt 1,1
Ja tydligen är dieseln med aut lika kass på att växla. Liten ganska trött bil drar dubbelt så mycket som piggare BMW!! Om du läst i specen för D4 borde du väl kontakta Volvo och klaga på förbrukningen. Jag är inte nöjd med min T5 som drar 0,8 - 0,9 blandat med försiktig körning.

Ingen som har seriösare synpunkter på växelpunksstyrningen?
Jag håller med dig, verkar som om comfortläget ger ett bättre resultat, har inte haft min bil mer två veckor och inte haft möjligheten att testa ännu, men växlingen i eco läget känns inte optimalt
av Linqid
#1259537
mf135 skrev:Jag är inte nöjd med min T5 som drar 0,8 - 0,9 blandat med försiktig körning.
En två ton tung, bensindriven SUV med +250 hk, fyrhjulsdrift och automatlåda. Att då kunna ligga på 0,8 l/mil blandad körning tycker jag är väl godkänt!

Med det sagt tycker jag BMW:s automatlåda är bättre än Volvos, men jag tycker inte att deras bensinmotorer är särskilt snåla och inte snålare än Volvos (med min körstil).
Användarvisningsbild
av Derank
#1259538
mf135 skrev: ons 11 jul 2018, 23:52
0,8 på en XC60 d4 auto är snålt, jag snittar 1,1 på 4000mil med min XC60 D4 auto, på vintern kan jag ligga uppemot 1,4 och sommartid långkörning med ett ägg under pedalen går det att komma ner strax under 0,8, men snitttet är som sagt 1,1
Ja tydligen är dieseln med aut lika kass på att växla. Liten ganska trött bil drar dubbelt så mycket som piggare BMW!! Om du läst i specen för D4 borde du väl kontakta Volvo och klaga på förbrukningen. Jag är inte nöjd med min T5 som drar 0,8 - 0,9 blandat med försiktig körning.

Ingen som har seriösare synpunkter på växelpunksstyrningen?
Jag tittar aldrig på spec för jag vet att det är omöjligt att köra en XC60 på 0,57 el vad specen nu säger. Och jag klagar inte heller på förbrukningen, jag räknar alltid med en förbrukning runt litern, jag körde en V40 2v för någar år sedan, tror det var en bensinare, snittade 0,9 på 70mil blandad körning
Användarvisningsbild
av snepo
#1259549
Är man bekymrad över bränsleförbrukning,då köper man den minsta bil som finns. Eller cyklar eller går. Bilar drar bränsle,olika mängd på hur man kör. Var man kör. Givetvis beroende på motor vikt mm. Bortsett från elbilar. Jag får min bil att dra från 0,57-0,97 L/mil. Allt beroende på hur jag kör och var jag kör. Håller med Derank förbrukning runt litern per mil,då är jag nöjd.
av mf135
#1259553
OK, de flesta är nöjda med förbrukningen. Är det inte lite intressant i alla fall om den kan bli lägre med bättre växelpunktsstyrning?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1259572
Gissar på att det påverkar belastningen och utsläppen som kan vara väldigt olika över registret. Säkert därför den är som den är.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1259573
Med tanke på hur mycket fokus det ligger på utsläpp och förbrukning skulle jag bli väldigt förvånad om det inte låg massor med R&D bakom Volvos val av växlingspunkter.
av mf135
#1259582
Med tanke på hur mycket fokus det ligger på utsläpp och förbrukning skulle jag bli väldigt förvånad om det inte låg massor med R&D bakom Volvos val av växlingspunkter.
Alltså färdigutvecklad?? Är det därför det kommer nya uppdateringar varje vecka.? Det kommer ju ny mjukvara t.o.m medan dom levererar en bil så man måste vänta flera timmar innan man får ut bilen. Då har dom ändå uppdaterat den veckan innan.

Jag förstår att man vill vara positiv till det mesta om man har sin försörjning och bra pris från Volvo som ju stämmer på några här på forumet men vi övriga får ju ha förväntningar på en ny ganska dyr bil.
av Villbaraharoligt
#1261266
Svårt att hitta en bättre bil. Bmw växellåda som många skriver om är inte bättre, har ju polestar på min och det gör sitt. Provade en del bilar innan och volvon va vinnare hela tiden. Jag fattar inte varför vissa köper diesel, men det är personligt. Har kört diesel nu i tio år och det är underbart att köra bil igen,

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]