Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1259018
Konstigt, här har vi olika uppfattningar

Jag har laddat med olika förlängningskablar och olika kabeldiameter i dessa och visst tar det olika tid.
Detta borde ju tyda på att boxen drar ned till längre strömstyrka som t.ex 6A?

Sedan är det som du säger, när man laddar med förlängningskabel känner boxen endast av där den är monterad.
Den har ju ingen möjlighet att känna av andra änden på förlängningssladden där skapar du då en eventuell "risk"

Jag har egen jordfelsbrytare på uttaget + säkring + en extra jordfelsbrytare på denna sektion i min central så att det skulle vara säkrare med en laddbox?, nej är min åsikt. Mer optimal laddning, säkert

Med den lilla batteripack vi har i våra XC Hybrider så laddar vi bara ett par timmar och under ganska låg strömstyrka.

Bilhandlarna har ingen aning, men i sin tur de brukar ju inte kunna något om bilarna de säljer överhuvudtaget.
En del av dem kunde likaväl sälja bananer ;)
#1265494
joel80 skrev: Om du laddar med 10A i vanligt 230v-uttag är det 2300wh per timme. Alltså 2,3Kw effekt vilket ger 2,3Kwh.
Jag betalar ca 95 öre per Kwh här hemma inklusive överföringsavgifter. Räkna med ca 1kr/kwh.
Om du har helt tomt batteri kostar det alltså ca 10-12kr att ladda fullt.
Är eventuell effektavgift inräknad i det priset?
Kanske inte alla el-leverantörer som har detta, men det är nog på G i så fall

T ex http://www.karlstadsnat.se/Elnat/Kund/P ... ekttariff/

Detta borde vara ett perfekt tillfälle för elbolag att dra in extra pengar från t ex villaägare som har laddbox och snabbladdar.
Visst kan man säkert ställa ner effekten i laddboxen, tappar lite av poängen med en sådan, för i så fall kan jag lika gärna köra med schuko ställd på 6A över natten.
Är helt grön på det här med att ladda hemma och sitter själv o klurar om jag verkligen behöver laddbox eller om det blir good enough via vanligt uttag och en kabel där man kan begränsa effekten på. Bara ventilerar lite tankar kring det hela.
#1265508
Borde inte laddkabel kunna känna av vad det sitter för kabel innan genom att långsamt öka strömmen och övervaka spänningsfallet? Så fungerar det ju med laddkablarna till telefonen som kan anslutas till gamla USB 1.0 som bara stödjer 500 mA.
#1265515

zsh skrev:
joel80 skrev: Om du laddar med 10A i vanligt 230v-uttag är det 2300wh per timme. Alltså 2,3Kw effekt vilket ger 2,3Kwh.
Jag betalar ca 95 öre per Kwh här hemma inklusive överföringsavgifter. Räkna med ca 1kr/kwh.
Om du har helt tomt batteri kostar det alltså ca 10-12kr att ladda fullt.
Är eventuell effektavgift inräknad i det priset?
Kanske inte alla el-leverantörer som har detta, men det är nog på G i så fall

T ex http://www.karlstadsnat.se/Elnat/Kund/P ... ekttariff/

Detta borde vara ett perfekt tillfälle för elbolag att dra in extra pengar från t ex villaägare som har laddbox och snabbladdar.
Visst kan man säkert ställa ner effekten i laddboxen, tappar lite av poängen med en sådan, för i så fall kan jag lika gärna köra med schuko ställd på 6A över natten.
Är helt grön på det här med att ladda hemma och sitter själv o klurar om jag verkligen behöver laddbox eller om det blir good enough via vanligt uttag och en kabel där man kan begränsa effekten på. Bara ventilerar lite tankar kring det hela.
Om de inför effektavgift är det enklaste att helt enkelt ladda då man inte förbrukar en massa.
Min toppeffekt utan laddning av elbil ligger på ca 12kw. (typ vintertid då värmen är igång samt varmvattenberedaren går igång och man samtidigt kanske lagar mat eller dammsuger.
Snittet en vinterdag ligger dock under 4kw. Vilket betyder att om jag bara ställer in antingen bilen eller laddboxen (här kan det vara fördel med box om bilen inte kan styra det så bra.) på att inte ladda t.ex mellan 17-19 på kvällen så kan jag ändå ladda med 16A eller betydligt mer om jag nu skulle vilja.
Vissa boxar har även effektvakt så de drar ner laddstyrkan enbart under den tid då övriga huset använder mycket.

Överföringsavgift och skatter är inräknat (93öre var det.. Det är lite svårt att ha full koll på nu tycker jag när skatten ligger på el nätägaren).

Dock inte årsabonnemanget. Det har jag inte behövt höja eller ändra på nått vis p.g.a hybriden.
#1265605
FSandstrom skrev:Effektavgift istf pålägg per kWh är ju bra tycker jag. Som någon innan sa, laddar man på natten så spar man ju den delen

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Jag har hela tiden trott att det är troligare att man går över på timpris än effektavgift. Alltså att tillgång och efterfrågan ska gälla. Skulle man börja ta betalt på det viset tror jag man skulle klara sig rätt långt med nuvarande takt av utbyggnad. Tjänster som t.ex tibbers där man kan styra sin förbrukning efter timpris kommer ju funka för väldigt många och jämna ut elförbrukningen. Även korttidslagring blir ju ekonomiskt gångbart då för t.ex företag eller privatpersoner som behöver el även under högtryck. Då kan man ladda sitt hemmabatteri under villiga timmar och göra av med då det är dyrt. Kanske även som jag nu kan med solelen, sälja en del av det man lagrat dyrare än man köpte det. (Jag sålde el för 1.52kr/kwh under juli och köpte tillbaka för 0.93 öre.)
#1283549
Det kan man väl också välja, men då har man inte lika stor möjlighet för "smart" styrning.

Däremot stödjer många laddare även att ha effektvakt, så att laddhastighet kan ändras om andra förbrukare i huset tar för mycket.
Laddaren jag beställt ska kunna det.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]