Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andigo
#1259101
SBergdahl skrev: ons 11 jul 2018, 16:34 Den fyrcylindriga T5an är väldigt tyst vid normal körning i gamla V60n iaf. En väldigt trevlig sak vid hyfsat normal körning.

Men ha lagom höga förväntningar på känslan i motorn när du trycker ner foten mer jämfört med din nuvarande bil. Det är bättre riv i den eftersom effekten är högre men det känns att det är en liten hårt laddad motor som får jobba mer för effekten.
Ja, om den är tyst i föregående modell så kan den väl omöjligt vara sämre i den nya?
2.5T tycker jag går väldigt bra men bilen börjar bli gammal och jag är rädd för att den snart kommer kosta mer än vad de är värt att lägga på den.
Med akustikrutor och T5 tror jag den kommer vara trevlig att köra! som de ser ut nu så kommer varken ha fyrhjulsdrift eller polestaroptimering. Det får väl gå utan.
av Andigo
#1259102
Linqid skrev: ons 11 jul 2018, 16:44
Andigo skrev:Detta låter ju väldigt bra! jag har testat alla konkurrerande bilmärkena och tyckte att VAG bilarna höll sig tystare i kupen än C-klass och 3-serie (diesel) .
Ja det ska bli väldigt intressant att testa. Har den fått beröm för låg ljudnivå men samtidigt högljudd motor? är detta på tomgång som D4an låter eller hur menar dom där?
Jag tolkade det som att motorn i sig är mer högljudd vid belastning och liknande, t ex under acceleration eller motorbroms, uppstart etc. Inte under "rullande körning". Låg ljudnivå i övrigt (däckljud, vindbrus, osv.).

Ja det låter rimligast så. ( första modellerna) på den nuvarande modellen av 3-serie F30 hade förskräckliga dieselmotorer till att låta när man gasade. Hoppas inte det är så för Volvos fall.
av Andigo
#1259104
joysam skrev: ons 11 jul 2018, 17:26
Andigo skrev:
joysam skrev: tis 10 jul 2018, 17:53 Jag kör en D4, körde en V60 D4 av förra generationen fram till för en dryg vecka sedan

Jag upplever den nya som mycket tystare och komfortablare. Har kört 300 mil varierad väg så jag har fått lyssna en del.

Ska försöka komma ihåg att göra en ljudmätning på samma sträcka som hag gjorde en mätning i förra bilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja detta låter väldigt bra! det hade varit kul att höra om där är någon skillnad i ljudvolym mellan dessa två men är de hörbar skillnad så borde det ju ge utslag på mätare också tycker man. 300mil på 1-2 veckor? det är bra kämpat!
T5an kanske blir törstig men tror att den kan till och med vara tystare än D4an .
300 mil på 1,5 vecka.

Reser en del i tjänsten.

Bor i Gbg, bilen hämtades i Ängelholm så där fick jag en del motorvägskörning.

Dagen därpå åkte jag till Skruv i Småland t.o.r, mycket landsvägskörning på traditionella kurviga svenska landsvägar.

Två dagar senare tog jag en turné via Karlstad/Vansbro/Stockholm.

Så det plockade på!!

Varierande vägar, men bilen fungerar kanon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag tänkte köpa min i Ängelholm med men i och med jag bor 3 mil där ifrån känns det mer rimligt att åka dit för mig... :-)
Ja de petar på hör jag! väldigt roligt att höra att du är nöjd med bilen. D4 räcker lång väg eller hur?
vad har du för utrustning om jag får fråga?
av joysam
#1259146
Andigo skrev:
Jag tänkte köpa min i Ängelholm med men i och med jag bor 3 mil där ifrån känns det mer rimligt att åka dit för mig... :-)
Ja de petar på hör jag! väldigt roligt att höra att du är nöjd med bilen. D4 räcker lång väg eller hur?
vad har du för utrustning om jag får fråga?
Joysams V60 D4 MY -19

https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t

Jag tycker D4 räcker gott.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Andigo
#1259329
joysam skrev: ons 11 jul 2018, 23:46
Andigo skrev:
Jag tänkte köpa min i Ängelholm med men i och med jag bor 3 mil där ifrån känns det mer rimligt att åka dit för mig... :-)
Ja de petar på hör jag! väldigt roligt att höra att du är nöjd med bilen. D4 räcker lång väg eller hur?
vad har du för utrustning om jag får fråga?
Joysams V60 D4 MY -19

https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t

Jag tycker D4 räcker gott.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det ser verkligen ut som en trevlig bil du har skaffat dig!
av joysam
#1259480
Har nu testat att mäta bullret i min V60.

Ljudnivån är lägre i den nya, ca 2-3 dB lägre än i min V60 av gamla generationen.

Den gamla rullade på 215/50-17, den nya på 225/50-17.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av joysam
#1259496
Och självklart ska det tilläggas att min undersökning är högst ovetenskaplig.

Samma telefon/app, samma vägsträcka och hastighet, och ett försök att hålla telefonen likadant.

Men det finns nog en radda felkällor.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Andigo
#1259565
joysam skrev: fre 13 jul 2018, 17:56 Har nu testat att mäta bullret i min V60.

Ljudnivån är lägre i den nya, ca 2-3 dB lägre än i min V60 av gamla generationen.

Den gamla rullade på 215/50-17, den nya på 225/50-17.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag vet att mobila DB-mätare inte är så pålitliga i sig men som du säger har du testat dom i samma förhållande till varandra.
3 db tycker jag låter väldigt bra! Den föregående modellen var inte utrustad med akustikrutor?
Tack för att du tog dig tid med detta.

PS. hur känns din stereo ? är Harman kardon något som är värt att lägga pengarna på i en V60
vet att ljudet skiljer sig lite från modell till modell.
av joysam
#1259575
Min förra hade inte akustikrutor.

Jag sitter många timmar i bilen och är intresserad av musik.

Jag skulle utan tvekan välja Harman/Kardon-systemet igen.

Jag upplever att det är mycket bättre ljud nu.

Jag väljer hellre bort fräcka fälgar och kromat blingbling.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Andigo
#1259788
Jag känner samma.

Att köra bil är något jag tycker är roligt och vill helst av allt göra det så mycket jag kan.

B&W högtalare har jag här hemma i vardagsrummet så jag tror enbart jag kommer bli besviken om jag skulle köpa de till bilen.

Jag väljer komfort före de mesta!

Att köra bil ska vara en trevlig upplevelse, man ska inte känna sig mörbultad efter varje åktur.
joysam skrev:Min förra hade inte akustikrutor.

Jag sitter många timmar i bilen och är intresserad av musik.

Jag skulle utan tvekan välja Harman/Kardon-systemet igen.

Jag upplever att det är mycket bättre ljud nu.

Jag väljer hellre bort fräcka fälgar och kromat blingbling.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]