Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andigo
#1258393
Hej!
Jag är väldigt inne på att förnya min nuvarande V70N 2.5T och byta upp mig till en v60.
Jag hade tänkt mig en T5 motor, dessvärre finns där enbart dieselmotorer för provkörning hos den lokala Volvohandlaren.
Jag är en aning ljudkänslig så jag värderar ljudkomforten väldigt högt i en bil och tycker att det är påfrestande att köra en bil som har myxket vägljud och mycket ljudinsläpp från övrig trafik.
Därför tänkte jag hålla mig med 17tum, möjligtvis 18 men de känns som ett gränsfall redan innan jag testkört. Akustikrutor är ett måste.

Så till er som har fått hem sin V60 eller har testkört en sådan modell. Vad tyckte ni om ljudmiljön i bilen? Även ni med dieselvariant kan ju svara på min fråga, tänker att en bensinmotor låter aningen mindre.

Tack på förhand.
av Linqid
#1258831
Vad gäller komfort och ljudnivå skriver Teknikens Värld så här i sitt första test:
- "V60 känns precis lika luftig och rymlig i framstolarna som V90."
- "Det klassiska Volvo-gunget finns kvar, man får inte onödig information om vägskarvar via ratten. Bilen sväljer ojämnheterna (...) men känns ändå fastare i hullet än V70."
- "Långa förare sitter bättre än i gamla V60 och V70."
- "Även korta förare sitter bra".
- "Hög komfort och bra långfärdsegenskaper".

Får en nia i betyg i Komfort och ges där beröm för låg ljudnivå. Bättre än någon annan bil i testet (Audi, BMW, Mercedes och VW), och även vinnare totalt sett.

Testbilen är en Inscription med 18"-fälgar och adaptivt chassi. I kombination med D4-motorn var V60 snabbast av samtliga i testet (alla med 190 hk på pappret), men motorn ansågs också vara något mer högljudd än övriga.
av joysam
#1258919
Jag kör en D4, körde en V60 D4 av förra generationen fram till för en dryg vecka sedan

Jag upplever den nya som mycket tystare och komfortablare. Har kört 300 mil varierad väg så jag har fått lyssna en del.

Ska försöka komma ihåg att göra en ljudmätning på samma sträcka som hag gjorde en mätning i förra bilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Andigo
#1259067
Linqid skrev: mån 09 jul 2018, 21:45 Vad gäller komfort och ljudnivå skriver Teknikens Värld så här i sitt första test:
- "V60 känns precis lika luftig och rymlig i framstolarna som V90."
- "Det klassiska Volvo-gunget finns kvar, man får inte onödig information om vägskarvar via ratten. Bilen sväljer ojämnheterna (...) men känns ändå fastare i hullet än V70."
- "Långa förare sitter bättre än i gamla V60 och V70."
- "Även korta förare sitter bra".
- "Hög komfort och bra långfärdsegenskaper".

Får en nia i betyg i Komfort och ges där beröm för låg ljudnivå. Bättre än någon annan bil i testet (Audi, BMW, Mercedes och VW), och även vinnare totalt sett.

Testbilen är en Inscription med 18"-fälgar och adaptivt chassi. I kombination med D4-motorn var V60 snabbast av samtliga i testet (alla med 190 hk på pappret), men motorn ansågs också vara något mer högljudd än övriga.
Detta låter ju väldigt bra! jag har testat alla konkurrerande bilmärkena och tyckte att VAG bilarna höll sig tystare i kupen än C-klass och 3-serie (diesel) .
Ja det ska bli väldigt intressant att testa. Har den fått beröm för låg ljudnivå men samtidigt högljudd motor? är detta på tomgång som D4an låter eller hur menar dom där?
av Andigo
#1259068
joysam skrev: tis 10 jul 2018, 17:53 Jag kör en D4, körde en V60 D4 av förra generationen fram till för en dryg vecka sedan

Jag upplever den nya som mycket tystare och komfortablare. Har kört 300 mil varierad väg så jag har fått lyssna en del.

Ska försöka komma ihåg att göra en ljudmätning på samma sträcka som hag gjorde en mätning i förra bilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja detta låter väldigt bra! det hade varit kul att höra om där är någon skillnad i ljudvolym mellan dessa två men är de hörbar skillnad så borde det ju ge utslag på mätare också tycker man. 300mil på 1-2 veckor? det är bra kämpat!
T5an kanske blir törstig men tror att den kan till och med vara tystare än D4an .
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1259070
Den fyrcylindriga T5an är väldigt tyst vid normal körning i gamla V60n iaf. En väldigt trevlig sak vid hyfsat normal körning.

Men ha lagom höga förväntningar på känslan i motorn när du trycker ner foten mer jämfört med din nuvarande bil. Det är bättre riv i den eftersom effekten är högre men det känns att det är en liten hårt laddad motor som får jobba mer för effekten.
av Linqid
#1259071
Andigo skrev:Detta låter ju väldigt bra! jag har testat alla konkurrerande bilmärkena och tyckte att VAG bilarna höll sig tystare i kupen än C-klass och 3-serie (diesel) .
Ja det ska bli väldigt intressant att testa. Har den fått beröm för låg ljudnivå men samtidigt högljudd motor? är detta på tomgång som D4an låter eller hur menar dom där?
Jag tolkade det som att motorn i sig är mer högljudd vid belastning och liknande, t ex under acceleration eller motorbroms, uppstart etc. Inte under "rullande körning". Låg ljudnivå i övrigt (däckljud, vindbrus, osv.).
av joysam
#1259079
Andigo skrev:
joysam skrev: tis 10 jul 2018, 17:53 Jag kör en D4, körde en V60 D4 av förra generationen fram till för en dryg vecka sedan

Jag upplever den nya som mycket tystare och komfortablare. Har kört 300 mil varierad väg så jag har fått lyssna en del.

Ska försöka komma ihåg att göra en ljudmätning på samma sträcka som hag gjorde en mätning i förra bilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja detta låter väldigt bra! det hade varit kul att höra om där är någon skillnad i ljudvolym mellan dessa två men är de hörbar skillnad så borde det ju ge utslag på mätare också tycker man. 300mil på 1-2 veckor? det är bra kämpat!
T5an kanske blir törstig men tror att den kan till och med vara tystare än D4an .
300 mil på 1,5 vecka.

Reser en del i tjänsten.

Bor i Gbg, bilen hämtades i Ängelholm så där fick jag en del motorvägskörning.

Dagen därpå åkte jag till Skruv i Småland t.o.r, mycket landsvägskörning på traditionella kurviga svenska landsvägar.

Två dagar senare tog jag en turné via Karlstad/Vansbro/Stockholm.

Så det plockade på!!

Varierande vägar, men bilen fungerar kanon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]