Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rullarsving
#1256835
Hur är det med ljudnivån i nya XC60? Provkörde en D4a under 20 minuter. Helt underbar bil. Så nu väntar jag på min egen. Borde få den denna veckan. Det är en 2018 års modell, lagerbil. (Tjänstebil/förmånsbil. Ville inte vänta till september på en 2019 plus att jag hade åkt på 15 000 kr mer i skatt under 3 år då.)

Ni som har XC60. Hur är ljudnivån i dagligt bruk på landsväg och motorväg? (långsammare än så brukar det inte vara märkbart)

Kommer ha 19" på min.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1256850
Har en T5a R-design(sportchassi, om det nu gör någon skillnad vill säga) utan akustik rutor med 21" sommar och jag är faktiskt förvånad övet att vägljudet ändå är så pass lågt som det är, klart det hörs när asfalten blir sämre men det är helt klart godkänt!

Kan jämföra V60n jag kommer ifrån som hade 18" och där var vägljudet horribelt, vid dålig väg gick det knappt att samtala i bilen så för min del och uppfattning så är det otroligt mycket bättre än V60n i alla fall.

Edit: Grattis till en grym bil, du kommer bli äckligt nöjd!!
av Rullarsving
#1256854
Låter bra. Har sett en massa tester på Youtube och de säger också att den går väldigt tyst.

Ju mindre gummi desto högre ljud. Så det är ju lovande.

Min är en business advanced med dessa ytterligare tillägg:
klimatpaket voc
teknikpaket
intellisafe surround
elstol med minne
keyless entry and start
tonade rutor
kamera bak
smartphone integration
Aluhjul 5d-ek svart DC 19

D4, awd, aut, osmium grå metallic, inredning Blond/Charc.CityWeave.

Den har även blanka silver-listerna runt fönsterna.

:)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


av PowerPulse
#1256953
Tycker att bilen är tyst och väldigt komfortabel. Jag har 21” på min och är överraskad hur tyst den är. Sen är det ju alltid bekymmersamt med att vissa vägar är så slitna och en del har väldigt bullrig asfalt.

Grattis till ditt val av ny bil!
av Rullarsving
#1257032
Så är det ju. Intr mycket att göra åt.

Låter bra! Igen.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av Ice71
#1257049
Har en T5:a sen ett par veckor tillbaka med 18 tums ballong däck 😉, och kan säga att jag är mycket positivt överraskad över hur tyst den är. Faktiskt med en gång jag vrider på startknappen. Blir nästan blir osäker om den är igång eller inte.
Egentligen där jag märker största skillnaden mot min förra. Kommer då från en XC60 D4 - 17.
Vande mig aldrig riktigt med diesel knacket i den.
Enorm skillnad på gamla och nya.
Tycker även att den i motorvägsfart är riktigt tyst och fin. Visst. Lite däck ljud är det väl. Men mycket tystare än min gamla iallafall.
Så i det hela. Väldigt tyst från start till mål.
av Rullarsving
#1257079
Ice71 skrev:Har en T5:a sen ett par veckor tillbaka med 18 tums ballong däck Bild, och kan säga att jag är mycket positivt överraskad över hur tyst den är. Faktiskt med en gång jag vrider på startknappen. Blir nästan blir osäker om den är igång eller inte.
Egentligen där jag märker största skillnaden mot min förra. Kommer då från en XC60 D4 - 17.
Vande mig aldrig riktigt med diesel knacket i den.
Enorm skillnad på gamla och nya.
Tycker även att den i motorvägsfart är riktigt tyst och fin. Visst. Lite däck ljud är det väl. Men mycket tystare än min gamla iallafall.
Så i det hela. Väldigt tyst från start till mål.
Gött!!

Dieseljudet stör jag mig inte på. Hörs ändå knappt när man kör. Hade förlorat 1000 kr i månaden på att ta bensin. Då jag kör 3000 mil per år. Bild Sen gillar jag dieselkaraktären.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av hållundan
#1257082
Bilen är tyst, men jag dras med en massa oljud i trimpaneler (dörrpaneler), oljud från ACC/Pilot assist samt EXTREMT klonkande i avgassystemet. Men de två sistnämnda är klassade från Volvo/dealern som "egenskaper" och således inga fel.

Inte jätteimpad på en vagn för ~500k...
av Rullarsving
#1257186
hållundan skrev:Bilen är tyst, men jag dras med en massa oljud i trimpaneler (dörrpaneler), oljud från ACC/Pilot assist samt EXTREMT klonkande i avgassystemet. Men de två sistnämnda är klassade från Volvo/dealern som "egenskaper" och således inga fel.

Inte jätteimpad på en vagn för ~500k...
Läste någon tråd om det här inne. Kanske var din? Gällde exakt de tre grejerna. Men det vara bara en person som svarade att hen hade samma ljud. Så det verkar ju vara mest otur.

Det sköna med att ha tjänstebil/förmånsbil är att man kan kräva lite mer åtgärder. Dvs att de inte avatar att det är "inom en viss gräns". De vill ju inte tappa stora företag som kunder.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av troubleshooter
#1257228
Rullarsving skrev: fre 29 jun 2018, 07:30
hållundan skrev:Bilen är tyst, men jag dras med en massa oljud i trimpaneler (dörrpaneler), oljud från ACC/Pilot assist samt EXTREMT klonkande i avgassystemet. Men de två sistnämnda är klassade från Volvo/dealern som "egenskaper" och således inga fel.

Inte jätteimpad på en vagn för ~500k...
Läste någon tråd om det här inne. Kanske var din? Gällde exakt de tre grejerna. Men det vara bara en person som svarade att hen hade samma ljud. Så det verkar ju vara mest otur.

Det sköna med att ha tjänstebil/förmånsbil är att man kan kräva lite mer åtgärder. Dvs att de inte avatar att det är "inom en viss gräns". De vill ju inte tappa stora företag som kunder.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Har haft tjänstebil men har ingen just nu, trycker tvärtom att teknikern lyssnar mer på mig som privatperson än när jag hade leasingbilen, men i slutändan är det kanske mer beroende på vilken relation du har till serviceteknikern =)
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]