Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rullarsving
#1257319
troubleshooter skrev:
Rullarsving skrev: fre 29 jun 2018, 07:30
hållundan skrev:Bilen är tyst, men jag dras med en massa oljud i trimpaneler (dörrpaneler), oljud från ACC/Pilot assist samt EXTREMT klonkande i avgassystemet. Men de två sistnämnda är klassade från Volvo/dealern som "egenskaper" och således inga fel.

Inte jätteimpad på en vagn för ~500k...
Läste någon tråd om det här inne. Kanske var din? Gällde exakt de tre grejerna. Men det vara bara en person som svarade att hen hade samma ljud. Så det verkar ju vara mest otur.

Det sköna med att ha tjänstebil/förmånsbil är att man kan kräva lite mer åtgärder. Dvs att de inte avatar att det är "inom en viss gräns". De vill ju inte tappa stora företag som kunder.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Har haft tjänstebil men har ingen just nu, trycker tvärtom att teknikern lyssnar mer på mig som privatperson än när jag hade leasingbilen, men i slutändan är det kanske mer beroende på vilken relation du har till serviceteknikern =)
Ja såklart. Men det är tusen gånger värre för dem att tappa ett företag som kund än en simpel privatperson. Just saying. ;)

Nu har jag fått bilen. Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av Rullarsving
#1257546
Nu har jag kört 35 mil sedan jag fick bilen i fredags. Är imponerad av ljudnivån. Skönt! Och körkönslan är ju grym. Vilket jag refan visste. Herregud vilken underbar bil att köra.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av hållundan
#1258055
Rullarsving skrev:
hållundan skrev:Bilen är tyst, men jag dras med en massa oljud i trimpaneler (dörrpaneler), oljud från ACC/Pilot assist samt EXTREMT klonkande i avgassystemet. Men de två sistnämnda är klassade från Volvo/dealern som "egenskaper" och således inga fel.

Inte jätteimpad på en vagn för ~500k...
Läste någon tråd om det här inne. Kanske var din? Gällde exakt de tre grejerna. Men det vara bara en person som svarade att hen hade samma ljud. Så det verkar ju vara mest otur.

Det sköna med att ha tjänstebil/förmånsbil är att man kan kräva lite mer åtgärder. Dvs att de inte avatar att det är "inom en viss gräns". De vill ju inte tappa stora företag som kunder.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Det var nog min tråd du läste. jag har förmånsbil också, hade det varit provatköp hade ja varit HELT galen, nu känns det mer som att man inte orkar mecka med det, eftersom man "bara" ska lida av det i 3 år...
av DaddyTapir
#1258062
Jag upplever också XC60:n som väldigt tyst, jag tycker att den är mycket bekväm att åka i och ser fram mot kommande långresor.

Jag trodde den skulle vara lite bullrig eftersom XC90 och V90 fått kritik men så är det inte alls, den går tyst och fint. Med det sagt så visst, kanske är Mercedes GLC, Q5 och de andra ännu tystare men XC60 upplevs absolut som en tyst och bekväm bil, även med större däck/fälgar.
av Rullarsving
#1258127
hållundan skrev:
Rullarsving skrev:
hållundan skrev:Bilen är tyst, men jag dras med en massa oljud i trimpaneler (dörrpaneler), oljud från ACC/Pilot assist samt EXTREMT klonkande i avgassystemet. Men de två sistnämnda är klassade från Volvo/dealern som "egenskaper" och således inga fel.

Inte jätteimpad på en vagn för ~500k...
Läste någon tråd om det här inne. Kanske var din? Gällde exakt de tre grejerna. Men det vara bara en person som svarade att hen hade samma ljud. Så det verkar ju vara mest otur.

Det sköna med att ha tjänstebil/förmånsbil är att man kan kräva lite mer åtgärder. Dvs att de inte avatar att det är "inom en viss gräns". De vill ju inte tappa stora företag som kunder.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Det var nog min tråd du läste. jag har förmånsbil också, hade det varit provatköp hade ja varit HELT galen, nu känns det mer som att man inte orkar mecka med det, eftersom man "bara" ska lida av det i 3 år...
Tickandet och burrandet fårn acc hör jag också. Vet att flera skrev till dig att de hörde det. Skulle gissa att det är så i alla?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av hållundan
#1258251
Rullarsving skrev:Tickandet och burrandet fårn acc hör jag också. Vet att flera skrev till dig att de hörde det. Skulle gissa att det är så i alla?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Det är nog så i alla, därav verkstades statement att det är en egenskap och inte ett fel. Tycker dock att några andra XC60-individer som jag testat varit tystare. Likaså i V90/S90 som jag testat, har jag upplevt att det är något dovare kvitter/"krrr". Ingen mega-premium-känsla ändå kan jag tycka. Klart att grejer kan låta när de opererar, men det är verkligen inga angenäma ljud, i synnerhet inte om man är rätt petig och resten av kupén är såpass tyst som den är.
av Rullarsving
#1258324
hållundan skrev:
Rullarsving skrev:Tickandet och burrandet fårn acc hör jag också. Vet att flera skrev till dig att de hörde det. Skulle gissa att det är så i alla?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Det är nog så i alla, därav verkstades statement att det är en egenskap och inte ett fel. Tycker dock att några andra XC60-individer som jag testat varit tystare. Likaså i V90/S90 som jag testat, har jag upplevt att det är något dovare kvitter/"krrr". Ingen mega-premium-känsla ändå kan jag tycka. Klart att grejer kan låta när de opererar, men det är verkligen inga angenäma ljud, i synnerhet inte om man är rätt petig och resten av kupén är såpass tyst som den är.
Håller såklart med. Men inser att det är ett i-landsproblem. Bild

Oftast när jag kör acc had jag musik på och hör det inte. Men hade jag köpt bilen privat hade jag nog varit lite sur, kanske.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]