Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1474585
Yfront skrev: ons 17 nov 2021, 18:33 Hej,

Ni som har en XC60 my2022, är detta med smuts innanför bakdörrarna och finkornigt damm fortfarande ett problem eller har Volvo löst det?
Läste en tråd här om en som satt på stänklapp bak (som jag fatta i framkant av hjulhuset nederdel) som lindra problemet. Det var på en ny XC60. Var en länk till stänkskydden han använde.
Tror inte Volvo har nån lösning vad jag hört talas om.
/Bo
#1474601
bem skrev: ons 17 nov 2021, 20:08
Yfront skrev: ons 17 nov 2021, 18:33 Hej,

Ni som har en XC60 my2022, är detta med smuts innanför bakdörrarna och finkornigt damm fortfarande ett problem eller har Volvo löst det?
Läste en tråd här om en som satt på stänklapp bak (som jag fatta i framkant av hjulhuset nederdel) som lindra problemet. Det var på en ny XC60. Var en länk till stänkskydden han använde.
Tror inte Volvo har nån lösning vad jag hört talas om.
/Bo

Hej!
Jag har en 2021 XC60, och pratat med Volvo på tre orter. Kontentan: De vet om problemet och de kommer inte göra något alls. Jag har dock löst detta genom att beställa stänkskydd för att blocka baksuget som skåran i bakre hjulhusen skapar, tack volvo för värdelös design. Jag kopierar in mitt svar från min tråd om bromsok:

Hej igen!

Så det ser ut så här (ursäkta den skitiga bilen / kassa bilder, men tror det är ganska straightforward ändå):

Profilbild:
Bild

Dörr öppen:
Bild

Originalskruvarna skruvas upp, stänkskydd sätts på (en amatör fixar det lätt, men se till att då trycker till lite medans du skruvar i dem):
Bild
Bild

Som sagt, kostar 800kr drygt, från en seriös återförsäljare på Aliexpress, som man kommer åt via: https://www.aliexpress.com/item/32968887627.html (man behöver skapa ett konto före beställning). Se till att du beställer KORREKT färg på skydden, de finns i: Pine Grey (som på min bil, se bilder ovan), "Lavender", Maple Brown, Luminous Sand Metallic, Fusion Red, Crystal White Pearl, Bursting Blue, Onyx Black, Osmium Grey, Denim Blue Metallic.
Det kommer aldrig bli exakt som bilens lack, men väldigt likt (som sagt, se bilder ovan).

Hoppas det hjälper någon/er här - hatar denna design miss hos xc60n, och Volvo vill inte hjälpa. Och jag måste säga att man inte lägger märke till skydden i profil, över huvud taget, och inte direkt fula är de heller skulle jag säga. De är dock i plast så jag antar att de kanske går sönder efter ett par år? Vem vet. Jag kan bara konstatera att de stoppar 99% av skiten från att komma in genom baksuget som skåran i bakre hjulhusen skapar :)
#1474641
Ja, dom minskar mängden smuts som lägger sig vid dörrlisten men har ingen påverkan på det finkorniga dammet som lägger sig i "groparna " direkt innanför bakdörrarna. Jag har kört mer än 5 000 mil med listerna sedan dom monterades hos min lokala Volvonasare.
#1474665
kantarell skrev: tor 18 nov 2021, 06:16 Ja, dom minskar mängden smuts som lägger sig vid dörrlisten men har ingen påverkan på det finkorniga dammet som lägger sig i "groparna " direkt innanför bakdörrarna. Jag har kört mer än 5 000 mil med listerna sedan dom monterades hos min lokala Volvonasare.
Jaha, se där. Du råkar inte ha bild eller länk till dem stänkskydden? Jag blir så förvånad då jag åkt runt och ringt runt till då många Volvos i Uppsala/Sthlm området och ingen har erbjudit ett alternativ. Skulle vara intressant och se om det är samma skydd och vilken Volvo verkstad som är villig att trycka på dem, då vet man vilken Volvo i framtiden man bör vända sig till.
#1474678
Jag har klagat till Volvo supporten och säljaren om detta fel(Som säkert många av er också har gjort) I samband med att jag ska få en ny huv pga att torkarmotorn satt löst från start och då skavde i motorhuven, (vilket är en annan historia) så ska en åtgärd prövas mot skit insida bakdörr. Vad det blir och hur det kommer att se ut kan jag delge efter nästa vecka. Som den tvättnörd jag är så är detta snudd på en kioskvältare om det fungerar! jag har dock inga stora hopp som det känns via forumet just nu....
#1474695
Har inte Volvo löst problemet på MY22 är det en skandal, Varför facelifta när de känner ett problemen Som redan finns? Volvo visste detta redan 2019. Att köpare själv får lösa det via AliExpress är bara tragiskt …

När leasing går ut, blir det nog annat märke…
#1474759
Basilm skrev: tor 18 nov 2021, 10:28
kantarell skrev: tor 18 nov 2021, 06:16 Ja, dom minskar mängden smuts som lägger sig vid dörrlisten men har ingen påverkan på det finkorniga dammet som lägger sig i "groparna " direkt innanför bakdörrarna. Jag har kört mer än 5 000 mil med listerna sedan dom monterades hos min lokala Volvonasare.
Jaha, se där. Du råkar inte ha bild eller länk till dem stänkskydden? Jag blir så förvånad då jag åkt runt och ringt runt till då många Volvos i Uppsala/Sthlm området och ingen har erbjudit ett alternativ. Skulle vara intressant och se om det är samma skydd och vilken Volvo verkstad som är villig att trycka på dem, då vet man vilken Volvo i framtiden man bör vända sig till.
Nej, jag har ingen bild men dom ser likadana ut som på bilderna längre upp. Fick dom monterade, mot en ganska liten kostnad, hos min lokala handlare direkt när Volvo tog fram dom. Fanns bara en kort tid som tillbehör innan de togs bort från Volvos sortiment. Misstänker att dom försvann i och med att Volvo kom med sina förklaringar om för bra täthet och undertryck i bilarna mm.
#1474789
Jag fick mina stänkskydd monterade som garantiåtgärd Sept-2019. Det finns ett bra reportage i ViBilägare 7/2020 där det sägs att vissa blivit nekade av verkstäderna att få dem monterade men Volvos presschef säger att "Men åtgärden finns och är kostnadsfri för kunden, även om den inte ingår i garantin så går vi in med så kallad goodwill-ersättning."
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]