Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1255477
Jag har fått höra att det är sista dagen idag att beställa t8a. Sen plockar de bort den från bandet pga för högt tryck. Om det är själva t8 eller xc60 över lag vet jag inte.

Någon som kan bekräfta/dementera det ryktet?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

#1255478
jolerius01 skrev:Jag har fått höra att det är sista dagen idag att beställa t8a. Sen plockar de bort den från bandet pga för högt tryck. Om det är själva t8 eller xc60 över lag vet jag inte.

Någon som kan bekräfta/dementera det ryktet?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

På bygg min Volvo kräver T8 numera inscription eller rdesign. Kanske är ett sätt att minska beställningarna lite.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1255532
Jag pratade nyligen med en bekant som arbetar på Volvo Cars och vi diskuterade just väntetiden och tillgången på hybrid- och elbilar. Vad jag förstod på honom så är den absolut störta anledningen till de långa väntetiderna (och att man väljer att först introducera bensin/diesel till t ex XC40 och V60) bristen på batterier.

Det handlar inte alls om att man inte vill eller att tekniken inte finns. Problemet grundar sig, enligt honom, i att Volvo ställer höga krav på leverantörerna och inte vill handla batterier som inte är framtagna och producerade enligt deras etiska riktlinjer (avseende miljö, mänskliga rättigheter, osv.). Vilket i dagsläget är svårt om man samtidigt vill massproducera.

Huruvida detta stämmer eller inte vet jag inte, men med tanke på vad han jobbar med (utan att säga för mycket) så bör han ha bra insyn i frågan...

Värt att nämna är att ju att även VW nyligen stängt orderboken för Golf GTE utan att lämna besked om när försäljningen återupptas.
#1255541
Linqid skrev:Värt att nämna är att ju att även VW nyligen stängt orderboken för Golf GTE utan att lämna besked om när försäljningen återupptas.
Beställer du GTE idag får du den i juni 2019. Handlar om årsmodellsskifte, uppdatering av modellen och brist på tillverkningskvoter. Värt att tänka på är att den tillverkning som sker idag, den bokades i fabriken för över ett år sedan. Det finns alltså en rejäl fördröjning i tillverkningen så det är svårt att hantera plötsliga skiften i efterfrågan/skatteregler.

(Nu avser jag VW alltså)

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]