Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1254672
Man väljer inte nödvändigtvis en T8 för sin egen ekonomis skull - man gör det förmodligen till en viss del för att man har råd att bidra till en bättre stadsmiljö, för de som bor, går, cyklar och arbetar där. Det var därför jag valde T8:an.
Jag kör ca 75% i stadstrafik, ofta så korta sträckor som 10 km T o R.

Hittills har jag endast avverkat ca 50 mil - förutom stadsresorna en del resor mellan Malmö och Lund - mest motorväg m a o. Hela tiden i pureläget - endast tidvis har bensinmotorn dragit igång och min genomsnittsförbrukning ligger på ca 2,8l/100km. Den är fortfarande på väg ned...

Rent känslomässigt ger det mig goda vibbar och jag känner mig nästan lite stolt när jag kör bland folk utan att spy ut avgaser lokalt, i alla fall. (Min hemma-el kommer från vattenkraft, så även den är relativt ren.)

Snobbig typ? Jag det är jag kanske. I detta fallet.

Om de inte väljer en T8:a, så skulle jag satsa på en T5:a. T6 är overkill för i princip alla. (Fanns laddhybriden i kombo med T5, skulle jag valt den. Vad fan ska jag med 390 Hk till? Kul momentant - inte mer.)

Sen är de 87 el-hästarna riktigt pigga i stadskörning - vill man, kör man ifrån nästan allt. Lite ovetenskapligt, vridmomentet är liksom "direkt".

Nu är det så klart skillnad om man köper respektive leasar. Förmånsvärdet på T8:an är ju inte högre än jämförbara modeller utan eldriften. Min månadskostnad blev väl ca 1000-1200 kr högre totalt med laddhybriden. (OBS! eget bolag.)
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

Hej, Som rubriken lyder har min V50 1.6d frå[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]