Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanOak
#1254569
Hej,


Håller just nu på med att hjälpa mina föräldrar med bilköp, ser det ut att bli XC60!

I och med att de verkar ha gått på den hexjakt som just nu florerar kring Dieselbilar (Ja, de läser ganska mycket dagstidningar...) så ser det ut som att bensinmotor är det som är aktuellt .
Så vill gärna höra lite objektiva inputs, info och egna upplevelser kring drivlinorna och bilen i stort då jag faktiskt kan mycket lite om volvos nyare modeller.
De ska ut på provkörning nästa vecka, T6 och T8.

Bakrund:
Mina föräldrar snittar 1500, tangerar 2000mil/år.
70% är stadskörning, kortare sträckor.
Har möjlighet till att ladda hemma och på arbetsplatsen. (Värmegarage på båda ställena!)
Har LRF-rabatt på 10%.
Bil idag är V70 MY12 T5 Ocean Race.
Ser framför mig att de kryssar i "Inscription", och något annat tillval vid köp.



Mina frågor:
Är köp av hybirden försvarbart i deras fall? De kan tänka sig att gå upp någonpriskategori (Byta upp sig?), men vill inte att de ska bli besvikna.
Sammanfattning: Hur känns T5, T6 och T8? Verklig förbrukning? Osv.
Vad tror vi om värdetapp på dessa? Finns det kloka tillval att lägga till? Är det klokt att välja T6 över T5?
Finns det några bra argument för att köpa diesel i deras fall? Ni får mer än gärna komma med någon line som jag kan använda för att slå hål på deras tankar kring diesel ;)


Tack på förhand!
#1254571
T8 låter som den perfekta bilen i detta fall, dels med tanke på den procentuella delen stadskörning, dels med laddmöjligheterna.
av valln
#1254584
Ekonomiskt bästa rådet är att fortsätta köra v70 T5 1-2 år till och se vad som händer på batteri och hybridsidan. Jag tycker mig se att Volvo just nu ligger lite efter men förhoppningsvis blir det förbättringar på den fronten.
Min känsla är att sällanköpare är lite mere frånvarande i volvohandeln, som sagt min känsla..
#1254587
Ekonomiskt bästa rådet är i princip alltid att behålla den bil du har...

Med de miltalen skulle jag tittat på en T5 AWD som det finns kampanj på (Volvo XC60 Momentum Special Edition Automat) och sett till att jag fick en bil som är inregistrerad innan 1/7.

En T8 torde bli dyrare. Vill de betala mer är det inte ett dåligt val. Det blir svårt att tjäna in de ytterligare ca 200.000:- du får betala. Men skillnaden behöver inte bli så stor om de kan köra mycket på el. Och en T8 är rätt mycket roligare än en T5. Jag hade personligen inte tittat på T6 då den hamnar lite "mittemellan".

Hade de kört mer hade jag funderat på en D4. Det är samma pris på D4 som T5 i nuvarande kampanj.
av JanOak
#1254594
valln skrev: tis 12 jun 2018, 20:26 Ekonomiskt bästa rådet är att fortsätta köra v70 T5 1-2 år till och se vad som händer på batteri och hybridsidan. Jag tycker mig se att Volvo just nu ligger lite efter men förhoppningsvis blir det förbättringar på den fronten.
Min känsla är att sällanköpare är lite mere frånvarande i volvohandeln, som sagt min känsla..
Känner lite samma sak kring T8, tack för input!
av JanOak
#1254595
Malmstroem skrev: tis 12 jun 2018, 20:46 Ekonomiskt bästa rådet är i princip alltid att behålla den bil du har...

Med de miltalen skulle jag tittat på en T5 AWD som det finns kampanj på (Volvo XC60 Momentum Special Edition Automat) och sett till att jag fick en bil som är inregistrerad innan 1/7.

En T8 torde bli dyrare. Vill de betala mer är det inte ett dåligt val. Det blir svårt att tjäna in de ytterligare ca 200.000:- du får betala. Men skillnaden behöver inte bli så stor om de kan köra mycket på el. Och en T8 är rätt mycket roligare än en T5. Jag hade personligen inte tittat på T6 då den hamnar lite "mittemellan".

Hade de kört mer hade jag funderat på en D4. Det är samma pris på D4 som T5 i nuvarande kampanj.
Tackar för input. Får se vad de nu "egentligen" tycker om T8 då hybrid på papper är en annan sak , de har en längre provkörning inbokad av den.
T5 AWD med Momentum Special Edition ser ut att vara en bra deal, ska ta en närmare kik på erbjudandet!
#1254613
Eftersom det i dagsläget finns en av Volvo centralt sponsrad kampanj på D4 och T5 så ska man ha ett bra skäl för att välja något annat. Du får troligen betala lika mycket för en D3 som en D4 i dagsläget -- och då ser jag liten orsak att välja D3. :-)
av Ice71
#1254614
Väntar personligen på en T5:a Valde då mellan D4 och T5.
Har en Xc60 D4 AWD classic 17 idag. Ingen raket, men helt ok.
Tyckte däremot att T5:an gick riktigt bra jämfört med D4:an.
Har inte testat T6. Men T5:an gick som sagt riktigt bra. Tystare och finare. Lite (mycket) lenare än diesel motorn.
Känns nästan som att diesel är ett sista val i dagsläget. Inte nåt jag personligen skulle välja då bensin motorerna är mycket trevligare i mitt tycke. Sen när dom inte kör så långt per år så är väl inte dieseln så jätte "hett"
En T8 vore ju nåt. Men där blir det ju ett helt annat pris också. Men har man dom pengarna skulle jag nog satsa på det. Beroende på hur mycket man kan köra på el?
Men varför inte åka och testa dom olika motorerna?
Blir en ganska märkbar skillnad när man provar olika direkt efter varandra.
av dfa
#1254671
Malmstroem skrev: tis 12 jun 2018, 22:26 Eftersom det i dagsläget finns en av Volvo centralt sponsrad kampanj på D4 och T5 så ska man ha ett bra skäl för att välja något annat. Du får troligen betala lika mycket för en D3 som en D4 i dagsläget -- och då ser jag liten orsak att välja D3. :-)
Point taken

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]