Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1254383
Godkväll!

Är det någon som vill dela med sig hur ofta era bensionmotorer i T8´an startar i vardaglig stadskörning?

Jag hade förhoppningen att det var vinterns bittra temperaturer som gjorde att min ofta använde förbränningsmotorn vid leverans av bilen, efter veckor av 20grader+ har nu detta hoppet dött.
Väldigt ofta trotts fulladdat batteri slår bilen om på ren bensindrift, alltså inte kombinerad som vid en kraftigare acceleration utan helt enkelt stänger av eldriften och enbart går på bensin.
Detta motsvarar inte alls mina förväntningar då den gamla V60 hybriden jag hade inte alls betedde sig på detta sättet utan i princip alltid körde på el tills batteriet var förbrukat eller accelerationen för kraftig.

Jag tycker speciellt det inträffar när man släpper gasen snabbt för att sedan "ångra sig" och gasa igen, som tex om en lucka att köra in i en rondell öppnar sig, då vipps slår den igång bensinmotorn, släcker eldriften helt och dessutom tjurar fast på bensindrift en bra stund, har svårt att nå under 0.5lit/mil.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
#1254524
Jag har råkat ut för samma beteende ett antal gånger. Området för eldrift på mätaren minskar och bensinmotorn sätts plötsligt igång, precis som du skriver, trots att batteriet kan vara fulladdat. Det kan stämma att det sker vi gassläpp och igång igen direkt.

Jag funderade ett tag om systemet kräver att bensinmotorn går igång ibland,,, av någon anledning. Senast igår hände det och samtidigt körde bilen på väldigt högt varv. Växellådan växlade inte upp.

Kan vara en mjukvarubugg, kanske? Vi får väl fråga våra verkstadsmekaniker.
#1254605
Går det inte att låsa driften till ren eldrift?
Det kan jag på min GLC.
#1254646
Pure går ju utmärkt på v60:n, konstigt att de skulle ändra det från den, skall förbi en handlare på torsdag, får fråga då.

Skickat från min G8341 via Tapatalk

#1254668
Ja, det är lite underligt att känslan är, att "Pure" i princip verkar vara samma som "Hybrid". Märkligt...
#1255474
Det samme skjer for meg. Det var fornuftig på vinteren når bilen trengte ekstra energi for varmeproduksjon til cupen. Noe annet er nå på sommeren.
Jeg kan ikke huske å ha opplevd det i det siste (sommer) men som andre har nevnt over: motoren starter, selv i PURE når man bytter til B. Dette har hendt (og er litt irriterende) når jeg skal parkere, og har giret i D, men velger å trekke girspaken mot meg mot for fra meg for revers.
Ellers virker det kun være ved for mye gasspådrag, og selv med ACC i oppoverbakker, at bensinmotoren starter.


XC60 R Design T8
Kråkerøy, Norge
Forbruk: http://bit.ly/2C2gQ9n
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]