Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av janischka
#1253763
Väntar på min T8 som fått leveransdatum v26 (25/6). Jag ska leasa bilen via ett finansbolag. Handlaren hävdar att finansbolaget inte vill registrera fordonet förräns tidigast 1 juli för att få ut miljöbilsbonusen.
Vad jag har förstått så är det knappt någon skillnad på miljöbilspremien för just XC60 T8 som man får innan 1/7 vs miljöbilsbonusen man får efter 1/7?

Eller har jag missuppfattat?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1253835
Det beror på lite på däckstorlek. Idag klassas inte längre T8:an med större hjul än 18" som supermiljöbil. Har du 19" och uppåt = noll kr i bidrag. 50 gr CO2/km är en gräns för antingen eller.
Fr o m den 1/7 finns en graderad skala. T8 med 18" får fortsatt 20 000 i bonus, sedan stegar det ned några tusenlappar per gr i utsläpp. 20-22" ger ett utsläpp på 55 gr CO2/km och betyder, jag höftar, ca 13 500 i bonus. (19" tror jag landar på 52 gr CO2/km.)

Jag fick min bil levererad för en vecka sedan och Volvo bjöd mig på bonusen och även lite till. Gjorde avdrag på bilens totalkostnad och leasingen damp ned en del i pris.

Finansbolagen har tydligen rätt till ev bonus, men Volvia ger den till leasingtagaren. Riktigt juste.
av Lövet
#1253890
Alla finansbolag med ambition att fortsätta existera på marknaden ger kunden miljöbilsbonusen. Sen kan det ske på lite olika sätt eftersom bonusen faktiskt inte existerar förrän tidigast 6 månader efter registrering. Alltså tar finansbolagen en stor egen risk om de ger kunden en lägre leasingavgift redan från början. Det vanliga är nu att leasingavgiften är högre första 6 månaderna och sedan sjunker eftersom bonusen minskar skulden efter 6 månader.

Men på en T8 kan jag inte tänka mig att beloppen ändrar leasingkostnaden mer än några hundralappar upp eller ner? Värdeminskningen är ju brutalt stor.
av fragge
#1253924
Lövet skrev:Men på en T8 kan jag inte tänka mig att beloppen ändrar leasingkostnaden mer än några hundralappar upp eller ner? Värdeminskningen är ju brutalt stor.
Priset på bilen har ju ingen betydelse, leasingkostnaden minskar lika mycket på en billig bil som en dyr vid samma bonusnivå, sen att leasingkostnaden är högre på en dyr bil till att börja med är ju en annan femma.

Räkneexempel är t.ex. att bonusen (20.000 kr)kommer efter 6 månader, då är det 30 månader kvar på leasingen. 20.000 kr / 30 =666 kr i sänkt leasingkostnad per månad resterande 30 månader.
Så har finansbolaget iallafall lagt upp det på mina två tidigare supermiljöbilar.
av Lövet
#1254046
fragge skrev:
Lövet skrev:Men på en T8 kan jag inte tänka mig att beloppen ändrar leasingkostnaden mer än några hundralappar upp eller ner? Värdeminskningen är ju brutalt stor.
Priset på bilen har ju ingen betydelse, leasingkostnaden minskar lika mycket på en billig bil som en dyr vid samma bonusnivå, sen att leasingkostnaden är högre på en dyr bil till att börja med är ju en annan femma.

Räkneexempel är t.ex. att bonusen (20.000 kr)kommer efter 6 månader, då är det 30 månader kvar på leasingen. 20.000 kr / 30 =666 kr i sänkt leasingkostnad per månad resterande 30 månader.
Så har finansbolaget iallafall lagt upp det på mina två tidigare supermiljöbilar.
Klart det blir samma i absoluta tal men 666kr är betydligt mer jämfört med 4000kr i leasingkostnad än 9000kr ;-)
av fragge
#1254050
Lövet skrev:Värdeminskningen är ju brutalt stor
Nja, just nu säljs de flesta begagnade hybrider och elbilar till Norge för bra pengar. Den hybrid jag byter in nu efter 2,5 år går direkt till en norsk köpare som står i kö och väntar på en tillgänglig bil.
Sverige har gjort bort sig lite genom att bara premiera den första ägaren av el/hybridbilar, i Norge är det förmånligt att äga el/hybrid även som begagnat och därför töms landet nu på dessa bilar som eg. var tänkta att stanna på den svenska begagnatmarknaden.
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]