Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tjalle
#1253532
Har precis fått min T8 och måste som gammal bimmer förare erkänna att T8 är en riktigt duktig bil fastän bagageutrymmet är oväntat litet men som tur har man dragkrog och kopplar man till kärran så löser sig det problemet.
Har diskuterat laddbox med tillverkaren Chargestorm och deras verkar ok särskilt som de nu blivit uppköpta av CTEK.
Jag tänkte att man skulle vara lite framtidssäkrad och välja en kraftigare laddox med 3 fas 16A istället för
1 fas 16A. Försäljaren menar att Volvo uttaget känner av om man kommer indundrande med 400 V (3fas) och väljer då elektroniskt en av faserna för att komma ner till 220 V.
Alternativet är att dra fram 3 faser men endast koppla på med 1 fas in i laddboxen. Eller att gå in med
3 faser i boxen men att bara välja en fas till utgåenge in tll bilen. Hur det fungerar med laddboxen i de 2 sista förslagen är jag osäker på
av toompo
#1253539
Du tänker rätt. Installera en 3-fas laddbox. Antingen en 16A eller en 32A som spärras på 16A.
Nästa bil kan mycket väl vara en ren elbil och då vill du ha 3-fas.
Användarvisningsbild
av joel80
#1253542
toompo skrev:Du tänker rätt. Installera en 3-fas laddbox. Antingen en 16A eller en 32A som spärras på 16A.
Nästa bil kan mycket väl vara en ren elbil och då vill du ha 3-fas.
Du behöver inte spärra den på 16A för bilens skull. Bilen och boxen pratar med varandra och du får aldrig mer än 16A till den. Däremot kan det ju såklart vara bra att spärra om du inte har högre säkring i huset. :)

Du kan ju jämföra det med att du när du kommer till en laddare på stan som är Typ2 32A (22kw) kan koppla in Volvon utan problem och den snackar med stolpen och du får enfas 16A 3.7kw.

En trefas kan vara klokt för framtiden, och ofta inte så mkt dyrare. Men tyvärr ser vi många elbilar som inte kan ladda trefas utan istället laddar 32A enfas. I många andra länder har man ju nämligen oftare en hög enfas in i huset än som här med trefas.
Jag hoppas att Volvos elbilar ska erbjuda trefas-laddning.

Vad får du betala för en trefas box?

Jag funderar själv på en Zappi när den kommer som trefas i höst.
http://xn--frsljning-x2a9q.orustenginee ... ry&path=33
av toompo
#1253549
joel80 skrev: ons 06 jun 2018, 11:39
toompo skrev:Du tänker rätt. Installera en 3-fas laddbox. Antingen en 16A eller en 32A som spärras på 16A.
Nästa bil kan mycket väl vara en ren elbil och då vill du ha 3-fas.
Du behöver inte spärra den på 16A för bilens skull. Bilen och boxen pratar med varandra och du får aldrig mer än 16A till den. Däremot kan det ju såklart vara bra att spärra om du inte har högre säkring i huset. :)

Du kan ju jämföra det med att du när du kommer till en laddare på stan som är Typ2 32A (22kw) kan koppla in Volvon utan problem och den snackar med stolpen och du får enfas 16A 3.7kw.

En trefas kan vara klokt för framtiden, och ofta inte så mkt dyrare. Men tyvärr ser vi många elbilar som inte kan ladda trefas utan istället laddar 32A enfas. I många andra länder har man ju nämligen oftare en hög enfas in i huset än som här med trefas.
Jag hoppas att Volvos elbilar ska erbjuda trefas-laddning.

Vad får du betala för en trefas box?

Jag funderar själv på en Zappi när den kommer som trefas i höst.
http://xn--frsljning-x2a9q.orustenginee ... ry&path=33
Ja jag tänker på huvudsäkringen. Det känns mindre bra att ha en enhet som kan dra 32A när huvudsäkringen är på 20A. Vem vet, kanske skall någon kompis med en riktig elbil ladda? Installerar man en 32A laddbox måste man ju också ha en kabel fram till laddboxen som klarar 32A annars blir det lite meningslöst dessutom :)

för de små batterier som Volvos laddhybrider har är väl enfasladdning ganska ok. Men visst om man stannar och käkar lunch så skull det varit bättre med högre laddeffekt. Om nu batteriet mår bra av det.
Användarvisningsbild
av joel80
#1253617
Ju precis.. I de flesta boxar går det av vad jag förstår att ställa in max effekt enkelt via mjukvara.
Användarvisningsbild
av joel80
#1253711
Vi har två Halo på firman. Haft lite problem med dem och den ena går det bara att ladda från sporadiskt nu. Men vi var bland de första i Sverige att beställa sånna och det verkar som att vi åkt på lite barnsjukdomar. Dom finns dock inte heller med 3-fas än tror jag.. fast det är på gång.
av fragge
#1253713
Jo, länkade till 3-fas modellen. Har kört både Halo oxh Spark i flera år utan problem.
Användarvisningsbild
av joel80
#1253728
Ah.. Se där! Det var några månader sen (kanske ett halvår) sen jag senast kollade upp dem, då var den fortfarande "på väg" vilket den varit sen vi köpte dom första för kanske 2.5 år sen. :D

Lite saftigt i pris... Känns som att många tillverkare passat på att öka sina marginaler rejält nu när man för 50% i stöd när man köper. :/
När vi köpte våra 1-fas kostade dom 6900kr/st ink moms.

Användarvisningsbild
av betterlead
#1253837
Jag beställde en GARO 3-fas via E:on. Framtidssäkrad version så att man ska kunna ladda upp till 22kW/h. Om jag nu minns korrekt. Kostar 14 995:- med komplett normalinstallation innan bidrag. M a o 7 500:- med bidraget.

XC60 T8 fixar vad jag förstår max 3,7kW/h - reglerar det själv med Typ2-2-kabel. Typ-Shukokabeln som levereras med bilen har någon slags regleringsbox.
Köpråd V60 etanol

Köp en Saab istället, fullt med 9-5:or o[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]