Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tjalle
#1254011
Min laddbox från Charge Storm kostade inkl frakt 14372 kr.Det är en EVO Connect, 3fas/16A
Användarvisningsbild
av Snowie
#1254017
Hur ser laddkabeln ut som följer med bilen?
Håller få att försöka få arbetsplatsen att sätta upp en stolpe eller två på vårt kontor.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1254104
Den kabel du får med är ev bara för "vanliga" 230v-uttag. Alltså från bilens typ 2 - shucko. Du kommer behöva köpa en typ2-kabel om du inte får med det. Uttaget i bilen är typ 2 och så gott som alla offentliga parkeringar med laddplatser har typ 2. De laddboxar man köper ska vara typ2, och är det ingen fast kabel utan ett uttag behöver du en typ2-typ2kabel.

Alltså nått sånt här:
https://evconnect.se/collections/laddsl ... a-1-fas-7m
av Tjalle
#1254539
För sökerhets skull kontaktade jag Volvo och fick följande svar om min anlutning 3faser 16A. ”Bilens elektronik styr själv vilken strömstyrka och spänning som den behöver av det som levereras till den., så det är inga problem. Din T8 tar emot 16 A så det ser vi inte som några konstigheter”
Användarvisningsbild
av Hssonen
#1256904
Tjalle skrev: lör 09 jun 2018, 09:49 Min laddbox från Charge Storm kostade inkl frakt 14372 kr.Det är en EVO Connect, 3fas/16A
Är du nöjd med denna? funderar på att skaffa en likadan =)
av Tjalle
#1257639
Hej
På min laddbox är det ca 4 veckors väntetid och beräknas komma ca 6 juli
av jilldris
#1261061
Har beställt Chargestorm EVA Connected 3-fas 22kW med laststyrning. En elmätare installeras vid inkommande elanslutning så att laddeffekten kan begränsas dynamiskt till vad som max går med hänsyn till vad resten av huset drar just nu.
Skönt att slippa ställa in statisk maxladdeffekt så att 20A (huvudsäkringen) inte överskrids av laddboxen tillsammans med resten av huset.
Dvs är fasen olastad i övrigt kan man ladda upp till 20A, och producerar dessutom solcellsanläggningen kan man ladda med över 20A.
(Om bilen klarar mer än 16A förstås.)
Connected versionen har även appsupport för att schemalägga laddning, se laddstatus och laddlogg etc.
av zsh
#1266870
Ngn som har koll på Elvi från evbox?
Det är en 11kwh (lite overkill med tanke på T8, men lite framtidssäkring).
Den ska tydligen gå att utöka till 22 kwh (vet ej vad det innebär i praktiken)
https://www.batteridrivet.se/product/el ... ed-matning
https://www.evbox.se/produkter/hemladdare

Info från databladet bifogat
elvi.jpg
elvi.jpg (172.15 KiB) Visad 1259 gånger
Detta är via vår lokala elleverantör, pris 21000 ink moms och inklusive installation, så efter bidrag 10500
Ingår alltså laddbox 11kwh med mätning
laddkabel fast 4m
montering
laddbricka
uppstart av system

ingår inte eventuell utbyggnad av elcentral


Hit eller shit? Låter spontant lite dyrt, men vad vet jag, det är kanske en bra box och rimligt?
Användarvisningsbild
av joel80
#1266892
Tycker det låter dyrt. Så många som säljer laddboxar som saftat på priserna rejält nu efter det bidrag man kan få. :/

Köpte två laddboxar med fast kabel (Halo, bara enfas 16A, men ändå) inklusive installation för 14500kr för ett par år sen.

Dom kostar ett par tusen per styck mer idag.

21k skulle jag inte ge för en.
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]