Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frazze1
#1252375
På G att köpa en ny XC60 T5 awd med "Klimatpaket VOC", dvs med "Programmerbar bränslevärmare" - jag antar att det är en sån som värmer motorn och kupén i förväg, och som kan programmeras eller fjärrstartas.

Sent om sider börjar jag klura på om jag behöver elektrisk motorvärmare också, har aldrig haft bränslevärmare så jag vet inte i vilken mån en sån ersätter den traditionella elvärmaren i carporten i villakvarteret? Förpestar man kvarteret om man använder bränslevärmaren till vardags hela vintern? Kommer batteriet börja tjorva om det bara 17 km till jobbet?

Bäst är förstås att ha båda möjligheterna, men om folk ändå förlitar sig på bränslevärmaren kan man ju göra nåt annat skoj med 7800 kr som elvärmaren kostar.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1252470
17km är för lite om du inte stödladdar. Om du kör värmaren 2ggr om dagen och 17+17 med lite andra förbrukare är det nog ide att ladda varje natt nästan. Hade valt bränslevärmare och köpt en lös ctek och lagt fram en kabel lite snyggt. Du får som sagt ändå krångla med kabel, men flexibiliteten i en parkeringsvärmare än oslagbar.
av Frazze1
#1252485
Aha, jag kan tänka att en batteriladdare (som jag redan äger och kan plugga in framför motorhuven) är ett funkis alternativ i kombination med bränslevärmaren! Och jag bor ju trots allt söder om Mälaren, så det handlar inte om vare morgon från oktober till mars direkt. Tack för input!
Användarvisningsbild
av Perra83
#1252497
Bränslevärmaren är även på 5kW så den värmer både motor och kupén lätt. Skönt att dra igång värmaren när man är och handlar mm. Sen måste inte värmaren gå 30-45 minuter varje gång utan det räcker så rutorna är tinade.
Står du mycket i garage är det bra även med elektrisk värmare. Då kan man även ha så den laddar batteriet samtidigt.
av Frazze1
#1252499
Står normalt sett bara i öpen carport, så det bör väl vara ok att köra bränslevärmaren ur säkerhetsaspekten. Men hur mycket låter, ryker och luktar det när värmaren jobbar - kommer grannarna att reagera?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1252502
En del äldre brännare låter en del. Men den ja har i min V60 -16 går mycket tyst och flera gånger har ja blivit förbannad för jag har trott att värmaren inte har gått igång men den går för fullt.

En bensinvärmare går tydligen nästan luktlöst så det kommer inte heller att störa. En frisk dieselvärmare kan ryka lite i starten men slutar rätt snart.
Men i en carport kan du ladda ofta :-) kör på bensinvärmaren du kommer inte att bli besviken.
Användarvisningsbild
av LaserJet
#1252507
Bensinvärmare alla gånger, se till att komplettera med en ctekladdare för batteriet så är du komplett.
Värmaren vägrar starta om batterinivån börjar bli låg, likaså om det finns för lite bränsle
av UnleashFusion
#1252511
Om bilen står ofta/inte körs så ofta skulle jag rekommendera elvärmare+batteriladdare. samt komplettera med en kupévärmare
Min v70-11 som både har el-&bränslevärmare samt batteriladdare, använder ärligt nog 95% elvärmaren, har inte behövt använda bränslevärmaren

kommer monteras på framtida bilar också(om jag tänkt skaffa ny)
av Wirke
#1252529
Jag valde bensinvärmare och har inte haft några problem för sträckor runt 20 km. Min försäljare berättade att de kunde montera en elanslutning med kabel till bensinvärmaren så att den tar sin ström från ett externt eluttag, dvs som en elvärmare. Vet inte om det är en officiell Volvolösning eller något de kommit på lokalt.
av Malmstroem
#1252535
Dieselvärmaren kan lukta "fotogenkök". Bensinvärmare går generellt sätt renare, och brukar lukta väldigt lite. Om du står nära bilen och lyssnar kan du höra att värmaren går. Du ska ha en extremt känslig granne om denne ska irritera sig. Jag skulle inte köra en bränslevärmaren i garage, men i en carport eller på en parkering ser jag ingen orsak att låta bli.

Bäst är att ha både el- och bränslevärmare samt laddning av batteriet så fort 220 Voltskabeln sätts i. För mig räcker det bra med bara bränslevärmare och laddning vid behov med en lös CTEK laddare. Förra XC70 gick under ett år ca 600 mil. Trots den låga körsträckan var det inga problem med batteri, värmare eller partikelfilter (diesel). Visst laddade jag batteriet med jämna mellanrum, men det är en enkel lösning.

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]