Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1249588
Är det någon mer än jag som fått besked om att ens bil inte kan levereras pga att Transportstyrelsen just nu inte registrerar nya CX60? Kanske gäller det endast T8:or?

Himla typiskt, bilen finns hos min handlare men jag kan ännu inte få den pga denna märkliga anledning. Kan det hänga på tveksamheter kring miljöbilspremien för T8:an, tro? Min handlare får heller inga besked om varför.

Otroligt trist efter att ha väntat på den i ett halvår... Det är min själ rena rama tortyren. :-(
Användarvisningsbild
av X3JA
#1249591
betterlead skrev: Kan det hänga på tveksamheter kring miljöbilspremien för T8:an, tro?
Otroligt att en bilförsäljare inte får sälja bilar!

Jag var med om något liknande i samband med min beställning. Beställde en T8 i somras för leverans i januari. Ett par veckor innan hämtning ringer säljaren och säger att Polestar-optimiseringen inte längre är tillgänglig pga osäkerheten med supermiljöbilspremien efter installation. Såvitt jag vet så är vi T8-ägare fortfarande i limbo.

Kan Volvos totala härdsmälta ha med att 2019 års T8 släpper ut 50 g CO2/km (med A-däck) istället för 49?
#1249599
betterlead skrev: sön 13 maj 2018, 16:26 Är det någon mer än jag som fått besked om att ens bil inte kan levereras pga att Transportstyrelsen just nu inte registrerar nya CX60? Kanske gäller det endast T8:or?

Himla typiskt, bilen finns hos min handlare men jag kan ännu inte få den pga denna märkliga anledning. Kan det hänga på tveksamheter kring miljöbilspremien för T8:an, tro? Min handlare får heller inga besked om varför.

Otroligt trist efter att ha väntat på den i ett halvår... Det är min själ rena rama tortyren. :-(
Har samma problem, min bil kom in till bilhandlaren i veckan. Allt skulle vara klart tills på tisdag, men bilen väntar fortfarande på att få regnr från Transportstyrelsen. Han vidarebefordrade info från Volvos orderkontor där det stod att de jobbade intensivt med att få reg nr till de levererade bilar. Hade fått en del nr förra veckan, men det kunde dröja till slutet av nästa vecka innan allt fungerade igen.

Segt, bilen är klar. Bilhandlaren har gjort sitt, så ska de dröja pga detta. Detta är för en T5 AWD, så är nog ett allmänt problem hos Transportstyrelsen. De börjar ju få stora problem med att reg nr tar slut, i höst skulle de ju komma nya med hjälp av bokstav i slutet istället för siffra. Kanske måste de börja med detta tidigare än väntat. Märkligt att de ska vara en överraskning i sådana fall.
#1249633
Låna grönskylt? :-D :-D :-D
#1249732
Jag talade med Transportstyrelsen idag, avd Väg och Järnväg (!) som har hand om typgodkännande etc och de svarade att en bilfabrik bygger inte en endaste bil innan typgodkännande finns. Bollen tycks fortfarande ligga hos Volvo, som inte har rapporterat eller bett om registrering av drabbade bilar. (De köper regnr i bulk och registrerar själva - har egen licens för det - eller vad det nu kan heta.)
Mycket märklig historia, kan man tycka, om man inte är insatt i alla fall.
Slut på regnr är det ännu inte.

Återkommer om jag får höra något ytterligare.
#1250388
betterlead skrev:Jag talade med Transportstyrelsen idag, avd Väg och Järnväg (!) som har hand om typgodkännande etc och de svarade att en bilfabrik bygger inte en endaste bil innan typgodkännande finns. Bollen tycks fortfarande ligga hos Volvo, som inte har rapporterat eller bett om registrering av drabbade bilar. (De köper regnr i bulk och registrerar själva - har egen licens för det - eller vad det nu kan heta.)
Mycket märklig historia, kan man tycka, om man inte är insatt i alla fall.
Slut på regnr är det ännu inte.

Återkommer om jag får höra något ytterligare.

Har du fått se reg pappren ännu, vore intressant att veta om det blir 390 eller 400hk :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1250407
Nix, inget reg-papir ännu... Någon eller några på Volvo missade att skicka in registreringen till Transportstyrelsen på en hiskelig massa bilar som nyligen kom av produktionsbandet. Övervägande XC60 och en del V90. Hur en sådan miss kan ske, är ofattbart.
När någon upptäckte misstaget och ville be om förtur i registreringskön för dessa bilar, fick man svaret att man vackert fick ställa sig sist. Detta har inneburit ca två veckors försening för många bilar. Senaste beskedet från försäljningschefen där jag beställt min bil, är att Volvo ska varit ikapp under fredagen (18/5). Nu återstå Transportstyrelsens administration och tillverkning av skyltar och till sist postgång,,, så det tar kanske fem dagar till, innan bl a mina skyltar är på bilen.

En minst sagt pinsam historia för Volvo. Handlarna är också smått förtvivlade eftersom de har tjockt med bilar de inte kan få iväg och inte en krona betalt får de heller innan kunden fått sin bil levererad. Det kan nog fresta på likviditeten.
#1250429
betterlead skrev:Nix, inget reg-papir ännu... Någon eller några på Volvo missade att skicka in registreringen till Transportstyrelsen på en hiskelig massa bilar som nyligen kom av produktionsbandet. Övervägande XC60 och en del V90. Hur en sådan miss kan ske, är ofattbart.
När någon upptäckte misstaget och ville be om förtur i registreringskön för dessa bilar, fick man svaret att man vackert fick ställa sig sist. Detta har inneburit ca två veckors försening för många bilar. Senaste beskedet från försäljningschefen där jag beställt min bil, är att Volvo ska varit ikapp under fredagen (18/5). Nu återstå Transportstyrelsens administration och tillverkning av skyltar och till sist postgång,,, så det tar kanske fem dagar till, innan bl a mina skyltar är på bilen.

En minst sagt pinsam historia för Volvo. Handlarna är också smått förtvivlade eftersom de har tjockt med bilar de inte kan få iväg och inte en krona betalt får de heller innan kunden fått sin bil levererad. Det kan nog fresta på likviditeten.
...och hos handlare i större städer är det dessutom ett rejält praktiskt problem att asfalten tar slut rätt fort om inte bilarna lämnar området i rätt takt.
#1252616
Problemet har något att göra med maximalt tillåten släpvagnsvikt för XC60 och möjligen V90.
Det gäller inte bara T8 utan även T5 enligt rapporter. Dieslarna vet jag inget om, men möjligen samma problem där.

Min bil fick regnr igår - nu återstår skyltarna. Heja!

Tekniska data bensinmotor:

Avgasdirektiv/reglemente
715/2007*2017/1347AG

Motoreffekt
223 kW (303 hk)

Effektnorm
EG

Max hastighet
230 km/h

Ljudnivå stillastående
72 dB

Varvtal stillastående
3750 min-1

Ljudnivå vid körning
67 dB
---
Koldioxidutsläpp, CO2
Testcykel NEDC
Viktad, blandad körning
55 g/km ---- (Min har 21" hjul)

Testcykel WLTP
Låg
231 g/km

Medium
183 g/km

Hög
172 g/km

Extra hög
227 g/km

Blandad
202 g/km

Viktad, blandad
72 g/km

Bränsleförbrukning
Testcykel NEDC
Viktad, blandad körning
2,4 l/100km

Testcykel WLTP
Låg
8,6 l/100km

Medium
6,9 l/100km

Hög
6,5 l/100km

Extra hög
8,6 l/100km

Blandad
7,6 l/100km

Viktad, blandad
3,6 l/100km

Avgasutsläpp
Provningsförfarande: Typ1, testcykel WLTP
Kolmonoxid, CO
417,8 mg/km

Totala kolväten, THC
8,2 mg/km

Ickemetankolväten, NMHC
5,4 mg/km

Kväveoxider, NOx
11,5 mg/km

Partiklar
0,2 mg/km

RDE (real drive emission)
Fullständigt test
Kväveoxider NOx
126

Antal partiklar
6*10^11

Test vid stadskörning
Kväveoxider NOx
126

Antal partiklar
6*10^11

Elmotor:

Motoreffekt
65 kW (88 hk)

Effektnorm
EG

Max hastighet
Uppgift saknas.

Elförbrukning

Testcykel NEDC
Elektrisk räckvidd
42 km

Elenergiförbrukning viktad
214 Wh/km


Testcykel WLTP
Räckvidd
34 km

Räckvidd stad
39 km

Elenergiförbrukning viktad
161 Wh/km

Sammanlagt Hk: 391.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]