Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Asp
#1247884
Tjenare

Har aldrig ägt en Volvo men nu funderar jag på att införskaffa en XC60. Själv är jag inne på en T5:a men frun är ganska inne på någon sorts hybridbil. Vi kör mest korta sträckor 2-3mil dag i Norrland. Men jag vill ha en bil som kan ta sig fram på sämre skogsvägar under jakten samt dra släpvagn med skoter på dåliga vintervägar.

Vad är att räkna som tillval man är dumsnålt att skippa?

Jag är sugen på 360 kameran (för att underlätta parkering). Adaptiv farthållare och dragkrok är ett måste och frun har kravet att det skall vara elöppnad bagagelucka.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1247888
Kan varmt rekommendera 360-kameran, var lite kluven om jag skulle ta Teknikpkt Pro eller "vanliga" men efter lite provkörningar med HUDn så tog jag Teknikpkt och 360-kameran (blev samma pengar när jag beställde) istället och man har verkligen stor nytta av kameran, den är guld värd och måste nog säga att det är det bästa tillvalet i min smak, skulle aldrig kunna vara utan den nu haha :D

Beträffande ACC och elbaklucka så är väl det numera standard? Acc i säkerhetspaketet och elbaklucka i Keyless. Nästan 100 på det, jag gjorde inget aktivt val och har båda.
Användarvisningsbild
av Dogfight
#1247900
Om du behöver 4wd så skall du inte titta på T8. Enligt Vi bilägare eller om det var Teknikens Värld så bromsar inte diffarna ner spinnande hjul om bara ena sidan spinner. De la rullar under ena sidan o då bromsade inte diffarna eller bromsarna ner spinnande hjulen.
Användarvisningsbild
av X3JA
#1247927
om du ska köra på bökiga skogsvägar så är XC60 helt fel SUV att välja. Köp en bil vars motorfästen håller i ur och skur.
Användarvisningsbild
av janischka
#1247943
Det är i nuläget ca 8 mån leveranstid på XC60 T8. Om det nu leveranstid har någon påverkan på ditt val av bil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Asp
#1247953
Är det något problem med motorfästena?

Nu är det väl inte off road körning jag kör utan skogsvägar där min nuvarande bil Hyundai I40 inte kan köra för att den tar i underredet.

Såg denna och det är ju betydlig mycket mer extremt än mina behov.

av Asp
#1247954
Leveranstiden är ju av mindre betydelse om det blir en T8:a blir det en T5:a vill man ju ha den nu innan straffskatten. Så då måste man väl hitta någon som har en inne klar för leverans.
av Malmstroem
#1247955
Det finns få helt nya bilar som passar som jaktbilar. Att en XC60 är lite högre brukar räcka bra för de flesta.

Ska du ha en riktig jaktbil så är i alla fall första kravet att jag inte behöver vara rädd om den. Nästa krav, men först nästa krav är att den har bra fyrhjulsdrift.

Jag kommer längre ut på dåliga vägar med en gammal 245 än med en helt ny XC90 -- eftersom jag bryr mig lite mer om att XC90 tar i någonstans...

Jag valde XC90 D5 istället för T8. Orsaken var prisskillnaden. Jag är rätt säker på att T8 har tillräckligt framkomlighet för det jag behöver. Pris och leveranstid på T8 är saker jag skulle oroat mig mer över.
av Asp
#1247979
Ja mitt val hade ju varit lätt. Jag har svårt att motivera mig själv extrakostnaden för att vara miljövän. Även om det blir många sträckor man skulle kunna klara på el och ladda bilen i motorvärmarstolpen på jobbet så kan man ju inte räkna hem det högre priset. Men som sagt är det ju två viljor som skall samsas.

Vad ,om något ,kan man göra på listpriserna om man är privat förstagångsköpare?
Användarvisningsbild
av modig
#1247983
Klipp tonade rutor om du tycker det är snyggt, annars är sportratt ett måste. Jag kör också med nav vilket jag tycker är bra.

Det kommer troligen en billigare version v46, T5 hybrid om du vill spara en o annan kr.
Om du beställer en nu måste du väntar 8 månader, klipper du den nya motorn blir det kanske 4 månader, du kan räkna på det.

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]