Moderator: Moderatorer
Asp skrev: ↑fre 04 maj 2018, 18:37 Ja mitt val hade ju varit lätt. Jag har svårt att motivera mig själv extrakostnaden för att vara miljövän. Även om det blir många sträckor man skulle kunna klara på el och ladda bilen i motorvärmarstolpen på jobbet så kan man ju inte räkna hem det högre priset. Men som sagt är det ju två viljor som skall samsas.
Vad ,om något ,kan man göra på listpriserna om man är privat förstagångsköpare?
Ilduce77 skrev:Så här räknade jag.. Du får kanske kontrollräkna..Tror bonus utgår mellan 0-60 g. Börjar på 60 000 och minska med 833 kr per gram. Och att minsta bonus är 10 000 kr. Utsläpp på 52 gram bör exempelvis då ge ca 16 000 kr i bonus.
Viss utrustning är väl också standard i T8 jämfört med andra modeller. Tex bränslevärmare och panoramatak. Kanske ytterligare utrustning..
D4 190hk
Pris: 621.000 kr (T5 -13.000kr)
Skatt 3 år: 18.000kr
Bränsle, 3 år, 4500 mil (4500 dieselmil 0,75L/mil, 13,50kr/liter): 45562kr
Totalt 3 år: 684.562 kr
T8 320hk + 87hk
Pris: 741.000 kr
Reduktion -15.000 kr
Skatt 3 år: 0 kr
Bränsle 3 år, 4500 mil (1500 bensinmil 0,85L/mil, 13,50 kr/liter): 17212kr
Elkostnad: 3000 mil (2kwh/mil, 1kr/kwh): 6000kr
Totalt 3 år: 749.212 kr
Skillnad: 64.650 kr
Till det ska man sen lyckas uppskatta ett andrahandsvärde,men jag tror inte det är till T8:ans nackdel.
Priserna är med den utrustningen jag ville ha på min bil. Tex panoramatak och bränslevärmare. Som jag skrev innan så ingår dessa två tillval på en T8, men kostar ca 30.000 totalt på en D4.
Sen är kanske en T8 inte ger subvention efter 1 juli med tanke på att den nu har över 50 gram i utsläpp. Om du köper den med 18 tums hjul, så får du nog subventionen, då den hamnar på 50 gram med dessa hjul. Sen kan du använda subventionspengarna till att köpa helt nya större hjul, som ständigt finns till salu på blocket och sälja dina 18 tummare...
Asp skrev:Vad är Eft -10 i din uträkning?Skulle gissa på efter rabatt om 10% :)
Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]