Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av X3JA
#1247116
Kan säga att elförbrukningen har stigit rejält sedan inköpet av min XC60 T8. :D Jag klagar inte, men blev nyfiken på hur mycket en laddning på hybridbatteriet kostar i kronor.

Kom fram till att en laddning kostar ca 20 kr och är ca 40% billigare än bensin idag. Mer utförlig beräkning hittar ni i excel-dokumentet nedan. Där kan ni även leka runt med siffrorna själva.

https://drive.google.com/open?id=15xvsa ... ulfiNLi1V0

Jag har ingen effektmätare, så fick gissa mig till spillet vid laddning. Någon som kan bidra med bättre siffror?

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
#1247118
Vem betalar 2kr/kwh??
Du behöver se över ditt elavtal! :)

Jag betalar 93 öre, inklusive överföringsavgften från nätägaren.

Min milkostnad på el blir ca 2kr/mil.

Spillet vid långsam laddning bör inte vara mer än några procent. Vid snabbladdning via kabel kanske 5%.. Där förlorar man lite i värmeförlust.

Man har trådlös snabbladdning som införts på elbussar nu med ca 10% förlust vid ca 200kw laddeffekt.
Användarvisningsbild
av Snowie
#1247124
skulle tippa på att du kan öka bensin förbrukning till 1liter/mil ;)
Användarvisningsbild
av joel80
#1247131
Min V60 TE drar ungefär 0.6-0.65l/mil om man inte har någon kräm alls i batterierna vid start. Lite mer om man har lite bråttom och kör motorväg och lite mindre om man kör landsväg.
XC60 borde väl kunna klara 0.7l/milen då den väl har VEA? Trots att den har lite mer vindmotstånd.
Användarvisningsbild
av Snowie
#1247136
fast v60 TE är la diesel? medans Xc60 T8 är en bensinare.
Användarvisningsbild
av X3JA
#1247168
joel80 skrev: sön 29 apr 2018, 11:08 Vem betalar 2kr/kwh??<br/>
Du behöver se över ditt elavtal! :)
lol, ärligt talat så vet jag inte detaljerna för mitt elavtal. Bor på vichan där 2 villar delar på samma elmätare. Den andre får hem räkningen, och jag får veta endast beloppet. Men du har rätt, priset låter högt
Användarvisningsbild
av Dex
#1247221
Snowie skrev: sön 29 apr 2018, 11:55 skulle tippa på att du kan öka bensin förbrukning till 1liter/mil ;)

Tror med att det ligger minst på litern eller mer,
Tycker det är lite konstigt med 0,7l/mil?
T8 tar lika lite i bränsle som en D5 vid fossil bränsle drift med den motorn och effekten?
Kan det vara "pensionärskörning"? :-)
D5 bromskloss= 0,6l/mil
Användarvisningsbild
av joel80
#1247229
Kör man stadskörning eller liknande kan en hybrid faktiskt dra rätt lite.. Man får tillbaka energi vid varje inbromsning och även om man hade tomt batteri vid start kommer man köra skapligt många starter på bara el.

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]